Har inte haft jättemycket erfarenhet av kastrerade hundar, men däremot hästar och dels är det ju verkligen STOR skillnad i hur de ”för sig” bland andra hästar, dels är det också väldigt förutsägbart vad kastreringen kommer ge för effekt, ganska homogent faktiskt. De flesta svårigheterna med hingst är liksom kopplat till könsdriften, slåss med andra hingstar och betäcka stona och har de väl slagit på den sidan är de givetvis nästan omöjliga att få kontakt med, och 600 kg tunga. Sen finns det såklart massvis med megasnälla hingstar och är de fina med bra stam är det ju den mentaliteten man vill avla på. Men även den snällaste hingst kan få ett knäpp och då blir det riktigt farligt, man måste alltid vara lite lite beredd.
På hundar har jag upplevt att det inte är lika förutsägbart vad du får för hund efter kastrering, plus då en massa medicinska komplikationer som inte förekommer alls på en valack så känns för mig som lite skilda världar.
På hundar har jag upplevt att det inte är lika förutsägbart vad du får för hund efter kastrering, plus då en massa medicinska komplikationer som inte förekommer alls på en valack så känns för mig som lite skilda världar.