Päls spelar väl ingen roll? eftersom en kastrerad hund varken ska ställas ut eller kan avlas på.
Vikt är ju 110% på ägaren, visa hundar har ju lättare att gå upp i vikt även om de är okastrerade, det är ägaren ansvar att anpassa foder typ och mängd efter hunden.
Inkontinens är ett problem hos tikar, men samtidigt drabbas många tikar av livmoderinflammation, vilket kan göra hunden allvarliga sjuk, kräver akut operation och kan vara dödligt. Jag tycker man bör kastrera äldre tikar när de är friska istället för att ta risken att hunden kan få livmoderinflammation. Och inkontinens kan i många fall behandlas.
Sämre muskelmassa har jag aldrig hört, kanske gäller om hunden kastreras som ung?
Risken för cancer i prostatan ökar, men risken för prostataförstoring minskar.
Rädslor ska inte bli värre pga kastrering, då har hunden dålig mentalitet innan.
Däremot tycker jag det är viktigt att hunden vuxet färdigt fysiskt innan man kastrerar. Att kastrera väldigt tidigt tror jag absolut kan ge problem för hundens utveckling.
Ingen av mina hundar med stamtavla är utställda, så ingen av de är utvärderade avelsmässigt oavsett. Däremot genomgick ena hunden MH innan han kastrerades (önskemål från uppfödaren att göras vid en vis ålder), vilket han klarade jätte bra (*stolt matte*)
Och jag tror inte man ska propagera och uppmana alla att kastrera sina hundar "bara för att", men däremot inte heller "shama" de som väljer att kastrera sin hund.
Idag känns det som hund Sverige är i 2 läger, där ena sidan vill att alla hundar ska kastreras medans andra sidan vill att inga hundar ska kastreras om det inte är absolut nödvändigt. Och båda sidorna "shamar" den andra sidan på nätet.