Kastrera "till hälften"??

Lena Furberg

Trådstartare
Min 9-månaders hanhund har bara en testikel nere och veterinär och andra säger att det är nog kört, den andra blir kvar där den sitter. Jag har nu fått rådet att kastrera honom före 18 månaders ålder, för att minimera risken för tumörer. MEN, ett av råden var, att låta den testikel som fanns nere ligga kvar, dvs bara ta bort den han har uppe i buken. Nån här med erfarenhet av detta? Jag begriper inte riktigt vitsen, men ska forska vidare. Tills vidare vore det intressant med lite tankar från er med erfarenhet! :bow:

Sv: Kastrera "till hälften"??

Min 9-månaders hanhund har bara en testikel nere och veterinär och andra säger att det är nog kört, den andra blir kvar där den sitter. Jag har nu fått rådet att kastrera honom före 18 månaders ålder, för att minimera risken för tumörer. MEN, ett av råden var, att låta den testikel som fanns nere ligga kvar, dvs bara ta bort den han har uppe i buken. Nån här med erfarenhet av detta? Jag begriper inte riktigt vitsen, men ska forska vidare. Tills vidare vore det intressant med lite tankar från er med erfarenhet! :bow:

Jag förstår heller inte vitsen med att låta en "sten" vara kvar, det är ju den som är i buken som kan vara jobbig att hitta/avlägsna, då är det ju lika bra att ta den andra med!
Jag kastrerade min hund (båda testiklarna kvar i buken) av samma anledning, risk för tumörer.
Han var 18månader när jag gjorde det och båda testiklarna var missbildade och skickades in för provtagning. Som tur var var allt okej, men jag är riktigt glad att jag inte väntade längre då det kunde blivit massa större bekymmer.

Kan inte se någon anledning till varför man inte skulle plocka bort bägge två då hunden ändå inte får gå i avel. :confused:

ALLA hundkunniga människor inkl vet sa så om min springer också.. "den där kommer aldrig att ramla ner".
tji fick dom när hunden släppte ner vid 12-13 mån.

det är ju ett mycket mer komplicerat ingrepp om kulan ligger i buken, och bara för den sakens skull så skulle jag vänta några månader till.

De tänkte väl att du inte vill kastrera hunden? Den som ligger i buken tas väl bort pga ökad cancerrisk??

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 229
Senast: cambodia
·
Hundhälsa Vi tingade valpen med två kulor nere,även på veterinärintyget som gjordes 2 dagar innan hämtning så var bägge nere,när vi väl kommit hem...
Svar
3
· Visningar
11 115
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Nagra av er har kanske minns oss - jag och min laskiga rottweilervalp :P Tack vare alla goda rad pa buke sa blev det tilltankta...
Svar
19
· Visningar
2 680
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Snyft! Min superfina, snyggggga hanhund är krypt, har bara en sten nere, vid 1 års ålder, och rådet är att han bör kastreras för att...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 855
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar