Kastrera sto

Sv: Kastrera sto

Varför skulle du vilja göra det :confused:

men visst går gör det säkert, fast jag tror inte det är ngt man gör.

Det borde gå utan några större problem... men jag kan tänka mig att det är ruskigt dyrt med tanke på att kastrationer på ston / hondjur är en stor operation.

Varför skulle jag inte kunna vilja göra det? :confused: Jag har två valacker, ett sto och en hingst och eftersom hingsten förblir hingst i jagvetintehurmångaår skulle det vara skönt om alla kunde gå tillsammans. Den tanken tycker inte jag är så konstig... om den sen fungerar i praktiken är väl en annan sak. (;

Vad jag har hört så gör helst inte veterinärerna sådana ingrepp om det inte är något "skadat" därinne, eftersom det är så komplicerade operationer (eller alltså, det rekomenderas inte att göras.)

Det går, men jag tror inte det görs av profylaktisk anledning i Sverige. Buköppning på häst gör man inte för skojs skull liksom...

Varför skulle jag inte kunna vilja göra det? :confused: Jag har två valacker, ett sto och en hingst och eftersom hingsten förblir hingst i jagvetintehurmångaår skulle det vara skönt om alla kunde gå tillsammans. Den tanken tycker inte jag är så konstig... om den sen fungerar i praktiken är väl en annan sak. (;

Bra idé. Men det funkar inte som med katter. Brunsten fortsätter på ston även efter sterelisering. Vilket din hingst säkert skulle gilla;) Men ta ut sig rejält på gissar jag. Forskarna vet inte riktigt VAD det är som sätter i gång brunsten hos ston och det beteende de får då. Men de vet att det inte bara är livmodern, de tror att binjurarna har någon slags inverkan. Men de kan man ju inte ta bort...
Så separata hagar lär ni få fortsätta med.

Läste en artikel i Ridsport för ett tag sedan om en tjej jag känner lite sedan förr som lät sterilisera, eller om det var kastrera sitt sto med besvärligt temperament. Hon tyckte det var värt ett försök eftersom stoet inte hade något direkt avelsvärde. Om det hjälpte vet jag inte, men det gjordes genom ett litet hål i sidan och beskrevs som en ganska enkel operation om jag inte missminner mig. /U

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
409
Senast: Mia_R
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 245
Senast: skiesabove
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: Görel
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V