Kastrera nu??

M

moondance

Min bästa kompis har en liten shettis hingst (3 år i maj) i samma stall som jag, han går tillsammans med en annan liten hingst. Allt har varit frid & fröjd med hennes lilla shettis hingst, förutom att han alltid har vart naffsig & lite bråkig, framför allt på sista tiden. Han kan inte gå i hagen när ingen är hemma, då bryter han sej ut & tar sej in till någon hage där det går ston. Han har 5 trådar i sin lilla hage, med stark ström, även trädstaket, men det hjälper inte för denna lilla skit. Även att han får fri tillgång på hö i hagen, så bryter han sej ut ur hagen var & varannan dag. Det är så grymt jobbigt & ägaren ge upp nu & vill avliva honom, säger hon iallafall. :angel: Nä, men innerst inne vet jag att hon verkligen älskar honom, men jag förstår henne & sedan är det inte kul för oss som har ston, då han även bryter sej in i hagen till dom. Vill ju liksom inte ha några ston betäckta med honom nu & så vill vi ju inte ha några bråk.

Igår bröt han sej in i en hage där det gick 2 valacker & 1 sto. Han va genast på stoet, men då kom ena valacken & skulle försvara, gissa att det vart en riktig kamp sen. Dom slogs alltså riktigt hårt, sparkade, högg, anföll varandra, valacken fick ta massa stryk (stora sår på halsen & han blev halt). Det tog över 40 minuter innan vi lyckades sära på dom. :o Vi hade absolut inte en chans innan!! :crazy: Så nu får det faktiskt vara nog. Den där lilla skiten ska kastreras & det omedelbart. Men min kompis hade tänkt ha honom som hingst (väldigt vacker & ståtlig), dock kan det inte fortsätta som det gör, för han är hemsk!!

Både jag & min kompis undrar om man kan kastrera denna lilla skit hingst nu eller om man ska vänta?? För tillfället får han stå inne i boxen själv på dagarna & bara vara ute när ägaren är där & så vill vi ju givetvis inte heller ha det. Men det går ju inte lösa på något annat sätt??

Vi har lite frågor angående kastrering.
Vad är bäst, att göra det hemma, utan att söva eller att göra det på klinik & söva ner???
Vad kan det kosta, ungefär???
Hur lång tid tar det att utföra det???
Hur lång tid tar det innan det läker???

Så, det var nog allt för mej nu!!! Tacksam för svar!!! :bow:

Sv: Kastrera nu??

Det är inga som helst problem att kastrera nu, och jag föredrar att göra det liggandes på klinik, risken för infektioner är mindre samt att det verkligen blir ordentligt utfört, för det händer ju att veterinären inte hittar ena teskikeln eller bara skär bort bitestikeln, då står man där med klapphingst istället, jag hade kastrerat på klinik, det kostar faktiskt inte mycket mer än stående. Enda risken jag ser med liggande är just under själv uppvaknander, det händer att de bryter benen, men det tillhör inte vanligheterna.

För några år seda kastrerade jag min hingst nere i Helsingbort, det kostade inte mer än runt 3.500 SEK, för allt. Och han hade inte ett dugg ont efter ingreppet, fick stå på box i några dagar sen ut i hage som vanligt.

Jag har kastrerat 3 hingstar hemma hos mig. Det är inga problem. Det finns ingen veterinär som ens skär om man inte känner båda testiklarna. Är man en kunning veterinär så gör man inget om man inte känner båda. Då säger oftast veterinären att man ska vänta och se om den kommer fram senare OM hästen är ung. En del kan ju komma senare. Men detta är ju oftast om hästen är under 1 år.

Denna var ju 3 år. Så det är hög tid att kastrera hästen. Den kommer att bli mycket lugnare. Det är ju oftast inte så bra för en häst att vara hingst om den är så orolig som den du berättar om. Han har ju en ständig oro i kroppen att vilja betäcka. En del fortsätter att vara hingstiga upp till 6 månader om man kastrerar sent. En del som man kastrerar väldigt, väldigt sent kan bete som sig hingst resten av livet. Men det får vi väl hoppas att din inte gör. :D

En kastration är väldigt enkel att göra hemma. Den står i gången i stallet. Får lite lugnande. Sedan får den bedövningsprutan direkt vid testikeln. Man väntar 5 min sedan skär man upp. Sedan sätts en tång runt testikeln för att blod ska sluta pumpa ca 5 min. Sedan skärs den av. Man behöver inte sy eller göra rent. Det sköter sig själv. Sedan likadant med nästa. Man ska gå ut och gå några minuter ett par ggr per dag i ca 2-3 dagar. Sedan ska den röra på sig som vanligt. Har den gått med andra hästar kan man sätta ihop dom igen för att dom ska leka efter 3 dagar ung. För att blodet ska rinna ut. Infektioner blir det oftast om hästen står för still och inte rör på sig efter kastrationen.

Det bästa är ju att kastrera nu när det är kallt och innan alla småkryp såsom flugor och sånt vaknar. Just nu är det ju snö också så det är mycket renligare ute.
Jag kastrerade min för 2 veckor sedan. Han är precis som vanligt nu fast mycket lugnare. :rofl:

Okej. Jo, troligast är nog att det blir på klinik. Men kostar det verkligen så mycket?? Min kompis ringde nyss veterinären här & han tar 2000:- för kastrering, dock stående. Men iofs så blir det ju dyrare om man ska söva också, dock är det nog "bättre". Hon skulle ringa kliniken också & höra vad det kostar. Men tur att det inte är någon direkt fara då att göra det nu, då han ska bli kastrerad så fort som möjligt!!! ;)

Nä, det får vi verkligen inte hoppas att han kommer uppföra sej som en hingst efter kastrering, då är det rätt kört för honom. :angel: Nä, men det ställer till en hel del, nu när han uppför sej som han gör, det går inte att ha det så.

Usch, det låter lite läskigt att göra det hemma, inte sy heller.. Nä, vi får se hur hon ska göra med honom, det blir nog ändå på klinik, men hon får la fundera lite. Men tack för att du berättar hur en kastrering hemma går till, för varken ägaren eller jag har vart med om det tidigare. :smirk: Men att det ska göras inom en väldigt snar framtid är ett som är säkert.. :D

Hemma eller på klinik??? Ståendes eller sövd???

Senast ändrad av en moderator:

Man syr inte på klinik heller. Det är absolut inte läskigt att göra det hemma. Det går fort och det är bra för hästen. Eftersom den slipper åka hemifrån och bli orolig.

Jag har bara gjort det hemma. Och jag undrar om dom överhuvudtaget söver på klinik när det är så lätt att kastrera ståendes.

gejsa skrev:
Man syr inte på klinik heller. Det är absolut inte läskigt att göra det hemma. Det går fort och det är bra för hästen. Eftersom den slipper åka hemifrån och bli orolig.

Man syr visst på klinik, om du väljer liggande (sövd - ja), men det är olika om man bara syr invändigt eller både invändigt och utvändigt. Det går utmärkt att kastrera stående också, men för mig så har det alltid inneburit en sjuk häst med höga febertoppar och smärta = penicilin. Liggande har problemen varit betydligt mindre (inga alls). Skönt om man har en riktig tokhingst också att man slipper handskas med den med att ut och gå osv, eftersom det är boxvila efter liggande kastrering oftast, i alla fall har det varit så för mina.

Jag har själv en som ant ska kastreras i vår, så jag har ringt och kollat priser.
Vet 1, kastrerar hemma stående: 2000.-
Vet 2, kastrerar hemma stående: 3500.-
Vet 3, kastrerar på klinik, sövd: 4.200.-

Det är vad det kostar här.
Så den som kom undan med 1400.- kom nog undan väldigt billigt...

Oj, det var du gejsa såg jag nu. :D

Jag har frågat kliniken här och dom söver och gör det liggandes.
Jag tror jag vill kastrera hemma stående jag... Men min vet vill inte göra det förräns han är iaf 10 månader isf...

Ok! Då hade jag fel. Men jag undrar varför dom syr när dom inte behöver det när dom kastrerar hemma eg? Någon som vet det?

Likadant så kan det ju hända väldigt mycket när man lägger ner en häst. Undrar varför dom lägger ner hästar på en sådan lätt operation när det inte behövs.
Visst en del hästar kan man ju knappt hantera. Dom förstår jag att man söver. Men dom lätthanterliga?

Hur många har du kastrerat då? Jag menar eftersom du har fått ge dom penecellin efteråt? Här har vi kastrerat 3 st och ingen har blivit sjuk. Visst vet jag att man kan bli sjuk. Men det är ju oftast när man inte sköter om det med att gå några ggr per dag och bara låter hästen stå. Visst ser det äckligt ut med ett litet öppet sår det vet jag att många tycker. Och då tror att det är bäst att låta hästen stå stilla. Men det är ju oftast det som gör att hästen blir sjuk.

då vågar jag knapp tala om vad jag har betalat när jag har kastrerat hemma liggande iof sig men bara 600 kr :-))

Visst syr man på klinik, och jag skulle inte ge mig in på en stående kastrering igen, har varit med om det vid flera tillfällen, en gång med min egen och flera gånger med andras, och av dessa hästar blev över hälften av dem riktigt dåliga, feber, matvägran, smärta mm.
Min senaste som nu är såld kastrerades liggande, och han va pigg och glad hela tiden efter ingreppet, så jag uppmuntrar verkligen till att göra det på klinik, bättre för hästen även om det kostar lite mer.

Jag tror nog inte att det är så oftast. Utan du har nog bara haft otur. För det är så enkel operation så det kan knappast gå fel mer än att som jag skrev förut att man inte sköter efterarbetet. Det kan man knappast klandra veterinären för.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 303
Senast: Raderad medlem 149524
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar