M
moondance
Min bästa kompis har en liten shettis hingst (3 år i maj) i samma stall som jag, han går tillsammans med en annan liten hingst. Allt har varit frid & fröjd med hennes lilla shettis hingst, förutom att han alltid har vart naffsig & lite bråkig, framför allt på sista tiden. Han kan inte gå i hagen när ingen är hemma, då bryter han sej ut & tar sej in till någon hage där det går ston. Han har 5 trådar i sin lilla hage, med stark ström, även trädstaket, men det hjälper inte för denna lilla skit. Även att han får fri tillgång på hö i hagen, så bryter han sej ut ur hagen var & varannan dag. Det är så grymt jobbigt & ägaren ge upp nu & vill avliva honom, säger hon iallafall. Nä, men innerst inne vet jag att hon verkligen älskar honom, men jag förstår henne & sedan är det inte kul för oss som har ston, då han även bryter sej in i hagen till dom. Vill ju liksom inte ha några ston betäckta med honom nu & så vill vi ju inte ha några bråk.
Igår bröt han sej in i en hage där det gick 2 valacker & 1 sto. Han va genast på stoet, men då kom ena valacken & skulle försvara, gissa att det vart en riktig kamp sen. Dom slogs alltså riktigt hårt, sparkade, högg, anföll varandra, valacken fick ta massa stryk (stora sår på halsen & han blev halt). Det tog över 40 minuter innan vi lyckades sära på dom. Vi hade absolut inte en chans innan!! Så nu får det faktiskt vara nog. Den där lilla skiten ska kastreras & det omedelbart. Men min kompis hade tänkt ha honom som hingst (väldigt vacker & ståtlig), dock kan det inte fortsätta som det gör, för han är hemsk!!
Både jag & min kompis undrar om man kan kastrera denna lilla skit hingst nu eller om man ska vänta?? För tillfället får han stå inne i boxen själv på dagarna & bara vara ute när ägaren är där & så vill vi ju givetvis inte heller ha det. Men det går ju inte lösa på något annat sätt??
Vi har lite frågor angående kastrering.
Vad är bäst, att göra det hemma, utan att söva eller att göra det på klinik & söva ner???
Vad kan det kosta, ungefär???
Hur lång tid tar det att utföra det???
Hur lång tid tar det innan det läker???
Så, det var nog allt för mej nu!!! Tacksam för svar!!!
Igår bröt han sej in i en hage där det gick 2 valacker & 1 sto. Han va genast på stoet, men då kom ena valacken & skulle försvara, gissa att det vart en riktig kamp sen. Dom slogs alltså riktigt hårt, sparkade, högg, anföll varandra, valacken fick ta massa stryk (stora sår på halsen & han blev halt). Det tog över 40 minuter innan vi lyckades sära på dom. Vi hade absolut inte en chans innan!! Så nu får det faktiskt vara nog. Den där lilla skiten ska kastreras & det omedelbart. Men min kompis hade tänkt ha honom som hingst (väldigt vacker & ståtlig), dock kan det inte fortsätta som det gör, för han är hemsk!!
Både jag & min kompis undrar om man kan kastrera denna lilla skit hingst nu eller om man ska vänta?? För tillfället får han stå inne i boxen själv på dagarna & bara vara ute när ägaren är där & så vill vi ju givetvis inte heller ha det. Men det går ju inte lösa på något annat sätt??
Vi har lite frågor angående kastrering.
Vad är bäst, att göra det hemma, utan att söva eller att göra det på klinik & söva ner???
Vad kan det kosta, ungefär???
Hur lång tid tar det att utföra det???
Hur lång tid tar det innan det läker???
Så, det var nog allt för mej nu!!! Tacksam för svar!!!