Kastrera när?

lundsbo

Trådstartare
Jag hade tänkt att kastrera min unghäst född juni 2007 i februari nästa år, men då han blivit av med sin lekkompis pga skada kan jag bli tvungen att göra det ganska omgående för att han ska kunna få fler kompisar i vinter.

Nackdelar? Han är alltså 1 år och 5 mån. Halvblod.

Sv: Kastrera när?

Inte så många. Mer fördelar som rätt årstid, blir mer lättfodrad och mer lätthanterlig och är lättare att släppa på bete nästa sommar. Behöver ju inte gå på hingstbete och har kommit över de värsta hormon förändringarna tills det. Det är ju lite individuellt hur lång tid det tar.

Tack för ditt svar!

Det blir ju lite enklare i vardagen även fast han är snäll just nu och inte så hingstig.
Utvecklingsmässigt blir det ingen större skillnad på att göra det nu eller i feb?

Jag kastrerade min hingst född i maj 2007 för 2 veckor sedan och min nyinköpta 2-åring i torsdags,det känns skönt att slippa hingstbeteendet och att de kan gå med ston senare.
De kastrerades hemma här stående och släpptes ut i hagen igen efter några timmar,bra att de rör på sig så snabbt som möjligt,de har lösdrift att gå in i om de vill.
Tyvärr blev min yngsta svullen och fick hippotrim men det börjar gå åt rätt håll nu.
Ha koll på tempen några gånger om dagen den första veckan bara så du motar Olle i grinden sas
Lycka till!

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 268
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 633
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka