Kastrera mitt i sommaren?

Leoni

Trådstartare
Har just fått en liten 1,5 års hingst på halsen. Nu skall han flyttas till ett stall med mestadels ston och det hade blivit lugnast för alla om han ganska omgående kunde kastreras.
Hur farligt är det mitt i sommaren? Infektionsrisken tänker jag då på. Är det verkligen ett stort NoNo eller vågar man ta risken?

Rådgör med din veterinär. Man brukar försöka undvika att kastrera under den varma årstiden pga infektionsrisk o alla insekter. Det kan kanske vara idé att kastrera liggande och då sy ihop = mindre infektionsrisk och kortare läkningstid.

Men som sagt - tala med vet

Du bör passa dej för "rötmånaden", den börjar ju snart (slutet av juli).. Det är iaf vad jag hört, min fd hingst kastrerades i slutet av augusti förra året, & det var inga problem iaf..

Här i krokarna finns en veterinär som är oerhört skicklig på att kastrera (liggande på klinik). Han brukar vifta bort argument som värme med kontringen att man i varmare länder i så fall aldrig skulle kastrera (i många varmare länder kastrerar man ju faktiskt inte, så där tycker jag har är lite ute och seglar :))

Jag hade helst undvikt den värsta sommarvärmen, men i alla fall nere hos oss är det inte överdrivet varmt och om man sprutar penicillin under de första 10 dagarna tror jag inte risken är särskilt stor.

Men jag hade nog velat ha det gjort liggande på klinik för att få det hopsytt och bra hygien under ingreppet.

Lånar den här gamla tråden. Undrar om någon har erfarenhet av att kastrera sommartid?
Det gäller en sluten kastrering (alltså på klinik under narkos)

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Squie
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 151
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar