kastrera hingst?

i love svala

Trådstartare
när brukar man kastrera en hingst??
är intresserad av att köpa en tinker åring.:d
men han är fortfarande hingst.
vi har två ston och en valack i hagen där hemma så i genkligen så
vill vi i så fall kastrera honom så fort som möjligt.
eller vi man ha lite mer " hingst" karaktär??:love:
vad brukar en kastrering ca kosta???
blir dom mycket jobbigare om man behåller honom som hingst ??

Sv: kastrera hingst?

hingstar är inte jobbigare att handskas med än någon annan häst. det har inget med könet att göra, utan snarare uppfostran. tycker vissa ston kan vara mycket besvärligare än hingstar.
du ska väl däremot inte ha en hingst tillsammans med några ston i hagen.. om du inte vill ha ett litet föl då med andra ord? ;)
vi kastrerade en av våra när han var 2 eller 3 år om jag minns rätt. vet inte om det finns någon rekomenderad ålder.

nej nej i så fall kommer han att gå i en annan hage med vår
valack. tack för svar!
men det är väl inte för tidigt att kastrera honom nu född 5 maj 06.

nej jag skulle inte tro det är för tidigt, men rådfråga din vet för säkerhets skull! :)

Jag fick rådet av min vet att kastrera min innan sommarbetet det året han fyllde 1 år. Nu i efterhand hade jag kanske egentligen väntat ett tag till, men jag fick inte tag i nåt bete med valackar/hingstar.
Min lille var oerhört jobbig och trotsig innan kastreringen, men jag vet nu i efterhand att det berodde på att han inte hade nån att leka av sig med ordentligt. Han gick ihop med två ungston, men de var ju inte så intresserade av att leka nåt så det gjorde han med oss istället.

Nu i somras hittade jag ett bete med 16 st 1-2 års hingstar och några valackar och jag har aldrig träffat så trevliga individer!!! Detta pga att de hade varann att leka med! Ägaren till dessa sparade sina till dess att de var runt 3-4 för att de skulle få lite hingstkaraktär och växa till sig ordentligt!

Problmet blir väl dock när de blir äldre ( vet tyvärr ingen exakt ålder , men tippar runt 4) är att de tas liggande och detta är tydligen svårare. Men prata med vet om det. Komplikationer kan ju alltid uppstå oavsett ålder.

Jag betalade förövrigt nånstans mellan 1000-1500:-.

Malin

tack för svaren!
har pratat med en vet och det är i allafall inte för tidigt.
men hon kostade runt om 2500-3000. :crazy:

Det är lite olika.
Min svarta kastrerades när han ar 6 och den andra när han var 2.
Jag har dem helst som hingstar lite längre.

Våra hingstar har kastrerats i åldrar mellan 11 mån till 5 år där 5-åringen var våran avelshingst som kastrerades "som vanligt", alltså hemma och ståendes.
Har även kastrerat en 3-årig hingst som hade använts i avel som 2- och 3-åring och han bytte temperament totalt över en dag! Som hingst var han sur, stark och försökte alltid bitas medan han som valack är den snällaste och go'aste nallebjörn vi har haft någonsin :love:

Vi försöker behålla dem som hingstar åtminstone tills de blir 2 år för att få lite hingstkaraktär samt för att se om det är ett hingstämne.

Har för mig att vi betalar runt 1 500 kr för en kastrering.

Jag ska kastrera min 5 åring på måndag och får betala runt 1500 kr. Han kastreras pga är aggresiv mot andra valacker..annars är han ursnäll att ha med att göra!

han har i dag veterinärbesiktigas och gick igenom:rofl:
skulle då passa på att kastrera honom i allafall.
Men kulorna hade inte åkt ner:crazy:
så vet kommer på fredag igen och då ska han sövas ner :(
veterinären sa att hon behövde hjälp att kanske dra ner kulorna, är det någon som varit med o hjälpt till är det mycket blod?? är lite blödig av mig!:crazy:

Det jag hört från de flesta håll är att man rekommenderar hösten när de är 1 år, dvs biologiskt nästan 1½ år gamla. Man kan självklart ta det senare också. Men risken är då större att de hunnit att upptäcka att det är trevligt att betäcka, och har de väl börjat med det så kommer de att fortsätta med det även efter kastreringen. Dvs man får en valack som inte kan gå ihop med ston i hagen, för då försöker han att betäcka dem och då kan stona få inflammationer. Det kan bli komplicerat i framtiden om han byter ägare några gånger (det gör de flesta hästar) och t ex hamnar i ett inackorderingstall. Jag föredrar då att kastrera min hingst tidigt så att han säkert kan gå tillsammans med alla andra hästar i olika konstellationer i framtiden och vara lycklig i en flock, åtminstone. Och så får jag göra avkall på min fåfänga önskan om en kraftigare häst, för hästens skull. :)

Man brukar vänta med att kastrera tills det är frostgrader ute. Det är då mindre risk för infektioner. Jag vet ingen försäkring som tar sekundärkomplikationer efter en kastrering, kolla upp det först hos ditt försäkringsbolag. Det är vanligt att det svullnar upp lite mellan benen typ första veckan efter och det kan vara bra att tvätta någon gång och ta tempen. Se till att hästen rör mycket på sej för då hålls såret öppet så att ev. var, blod, vätska rinner ut allteftersom. Rör han inte på sej själv får du se till att han gör det. Det är vanligt att de magrar lite i några veckor efteråt.

Lycka till!!!!

varför kastrera så tidigt?

jag skulle personligen vänta tills han är iallfall 1½ år då du även bröjar märka hur han kommer bli i tempramentet.

sedan är ju hingstar såå jäfla mkt vackrare :angel:

Men risken är då större att de hunnit att upptäcka att det är trevligt att betäcka, och har de väl börjat med det så kommer de att fortsätta med det även efter kastreringen. Dvs man får en valack som inte kan gå ihop med ston i hagen, för då försöker han att betäcka dem och då kan stona få inflammationer.

Vill bara "påpeka" att det är definitivt inte alla valacker som betäcker ston även om de tidigare har gjort det som hingstar. Vi har bl.a. en valack tillsammans med ston och han kastrerades på våren som 3-åring - då hade han betäckt både som 2- och 3-åring. Nu tycker han att tjejerna är såååå jobbiga när de står och skvätter på hans framben :smirk:
Som hingst var han helt galen i ston och det gick inte att kontrollera honom så det var därför han kastrerades, tyvärr...

Om möjlighet finns så skulle jag, om jag hade varit dig, också väntat med att kastrera precis som Krudilut tycker :)

har hört utav en vet att man kan kastrera en hingst from 5 månader, men det är dock en lite tvivelaktig vet.
men iaf...

jag tycker iaf att det är på tok för tidigt!
men ett år klart att man kan det, många som gör...
men som sagt hingstar är ju sååå snygga, har mkt mer karisma (itne för att inte vissa valacker inte har det men ändå)

Han är 1½ nu.
Hade gjärna haft kvar honon som hingst, tycker själv att hingstar är väldigt snygga men vi har
en " pisse märr" hemma och hon är makalös:crazy:
det räcker att hon kan se en ny valack så blir hon brunstig.
så det hade varit ganska jobbigt att ha kvar honom som hingst.
men vi får väl se hur det blir:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 985
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 987
Senast: lilsan
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 848
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare