kastrera hingst

S

__Stilett__

tänkte bara kolla lite ang kastrering.

Tycker ni att hingsten "ändrar beteende" efter en kastrering?

har fått rådet att hästen ska gå i en mindre hage 2 veckor efter kastrering, inte springa. är det ngt mer man bör tänka på?

jag har valt att göra liggande kastrering då jag hört att infektionsrisken är minimal, jämfört med stående.

Jag har iofs bara varit med om en kastrering, som dessutom höll på och sluta illa....
Lucky var väldigt hingstig innan han blev kastrerad, även efteråt - tog faktiskt väldigt lång tid innan han lugnade ner sig (märkte en förändring i september/oktober, kastrerades i april)...i mina ögon är det iaf lång tid. Han har fortfarande hingstfasoner för sig, men det är mkt möjligt att det är för att han var så Jäkla hingstig redan innan. Nu är han hur cool som helst, om man vet hur han fungerar...(har tillika ett stenhårt psyke)

Nästa gång ska hästen in på klinik (det var inte jag som valde denna gång tyvärr..), för infektion..hrm..jo, det blev det, minst sagt.
Springa i början är väl inte det allra bästa, men däremot att röra på sig är bra, många promenader.

Min fd hingst ändrade beteende, han blev lugn som en filbunke i hanteringen men kan fortfarande skria efter snygga damer. Gjorde stående kastration och hade honom i sin vanliga hage. Ska inte springa men måste röra på sig.
Jag kastrerade i feb då jag anser det vara dumt att kastrera nu under sommaren med dess värme och insekter, men du kanske inte hade tänkt att kastrera nu?

hade tänkt kastrera senare men stället jag har uppstallning hos vägrar ta emot hingst (vilket jag förstår),hästen går på bete nu,ringde dock klinik som sa att infektionsrisken var minimal liggandes, oavsett månad, medans stående var mera kritisk. Därför ville jag ha liggande, så jag har fått tid i aug.
Denna häst är dock inge vidare hingstig av sig. inte vad jag sett iaf. ska man gå promenad varje dag? hur långa ungefär? dom sa ngt att blod kan fyllas i pungen om han rör sig för mkt!?

Många promenader, och varje dag. Jag gick i 20 minuter, några timmars hage och höll på så i Många veckor. Lucky svullnade dock upp rejält och hade ödem ändra fram till frambenen......så med honom var det rätt rejält. Jag har aldrig hört något om att de kan röra sig För mycket, utan bara tvärtom - ju mer motion i skritt desto bättre.

har varit med om en travare som blev kastrerad. han var inte hingstig från början så man märkte ingen förändring alls i beteendet..eller jo när jag tänker efter, så slutade han att nafsa en och nypa tag i tröjor och jackor och sånt hela tiden. det läkte jättefint, han skrittades under sadel och i vagn i 2 veckor, sen tyckte vet att han kunde börja trava och tränas igen.

jag gjorde så att när han var i ena delen av hagen la jag ut en tuss hö på andra sidan hagen, sen när han käkat klart gick han tillbaka och jag la ut hö igen. Så höll vi på :)
Däremot svullnade han upp och såg ut som en högmjölkande ko :crazy:

*uhh* skräm mig inte nu med alla uppsvullnader :-/
(fast det är ju "bra" att höra om det)

äh det går nog bra, det brukar det göra :)
Ska ni kastrera inomhus eller utomhus?
Bara nyfiken

Hästen blir nog lugnare efter kastrering. Däremot så, ponnyn jag rider är en valck men han trodde han var en hingst ett tag förra sommaren och innan dess gjorde han även det då och då(efter han blivt kastrerad). Han srang och försökte sätta på en häst som var omk. 165 cm och han själv är 134.
Så det kan gå, men nu är han iallafall lugn :) En riktig gulleponny :p

Min häst (egen uppfödning) fungerade kanonbra som hingst fram till han var tre år, då var det som en omvänd hand. Han blev rejält hingstig och elak ibland. Efter kastration upplevde jag det som att jag fick tillbaka min häst, all lydnad vi kämpat med sista året bara trillade på plats. Den enda nackdelen var att han blev lite "feg". Han var helt plötsligt rädd för bilar, traktorer och annat, det tog en bra tid innan vi jobbat bort det.

Varför skulle det vara större infektionsrisk om man kastrerar stående?
Min erfarenhet säger tvärtom, de jag vet som varit sövda och liggande har haft mer problem än de som vi kastrerat stående i stallgången.

inte överlag, men just denna tidpunkt (sommaren)
Obsevera att det var bara det veterinärerna sagt, jag är okunnig inom ämnet.

som svar på ovan; det kostar 3500 kr

Kastrerade min pålle våren 00, och han blåser fortfarande upp sig för tjejerna.
Eftersom han var 11 år då så sitter det nog kvar hela livet.

Min ettåring ändrade beteende radikalt efter kastrering. Han är MYCKET coolare nu och inte lika stressad.

Gjorde stående kastrering i maj.
Vi fick rådet att motionera honom ordentligt, flera gånger om dagen, för att såret skulle hållas öppet så att allt var och äckel skulle rinna ut. :crazy:
Han blev lite svullen och fick feber efter några dagar. Men inget allvarligt. För dåligt motionerad tyckte veterinären. :o Fick order om att jaga honom i hagen oxå. :cool:

våra pojkar kastrerades stående, tror inte att det har någonting med infektionsrisken att göra faktiskt.
Konstigt vi fick order om att man skulle motionera dom efteråt, så vi sprang runt å jagade våra i några veckor för att såret inte skulle läka för fort. kommer inte ihåg varför desvärre.
Dom flesta blir ju mindre hingstiga, men det finns ju en del valacker som har kvar sitt hingstbetee´nde efter kastreringen, likanant som att det finns hingstar som är hur ohingstiga som helst.

det kanske är skillnad om man gör liggande eller stående (med tanke på motionen) vet inte, va knepigt, nu blir jag splittrad.

om du blir förvirad så tycker jag att du ska ta upp frågan med ett par tre veterinärer :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 243
Senast: Roheryn
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 038
Senast: Liran
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka