Kastrera hingst tidigast?

K

Kola

Kan jag kastrera min hingst redan nu? Han är 8 månader, drygt. Vad jag förstår finns det ingen forskning på om utvecklingen verkligen påverkas av kastrationstidpunkten?

:d Kola

Sv: Kastrera hingst tidigast?

Enligt min vet så har det ingen betydelse för den långsiktiga utvecklingen. Däremot kortsiktigt, en häst som får vara hingst till den är tre kommer ju antagligen ha lite mer utstrålning och muskelmassa än om den kastrerats som ettåring. Men om den kastreras då som treåring så skulle dessa "två" individer se/vara ungefär likadana som vuxna. Mycket hypotetiskt, eftersom det också är mycket individuellt.
Tycker det är bra att ge dem en betesperiod som unghingst, det är utvecklande både psykiskt och fysiskt att gå på hingstbete. Så jag skulle vänta tills hösten som ettåring. Det kan ju också vara så att testiklarna inte kommit ner än (ibland dröjer det upp till1,5 år), och då kan dom ju inte kastreras om man inte ska gå in och leta upp dom.

Kan man inte låta en kastrerad ettåring gå på hingstbete då? Så han får samma upplevelser som de andra? Eller tar man inte emot kastrerade ettåringar på hingstbete?

Klart du kan kastrera din unghingst nu. Har själv haft lite olika ålder på mina killar när vi kastrerat dom beroende på hur lätta dom har varit att hantera. Men den yngsta 8 mån o den äldsta 2,5 år. Om dom skulle fått mer "hingslook" av att ha varit okastrerade längre är ju lite svårt att veta men den vi kastrerade vid 2,5 blev inte på något sett grövre eller maffigare än sina övriga halvbröder. De hade alla samma mamma. Där jag bor nu (Spanien) ser jag en del väldigt senkastrerade o det är klart, inte "gnistrar" dom lika mycket efteråt men nacken o maffigheten finns ju där fortfarande, så har din häst ett "hingsutseende" kan han ju mycket väl behålla det

Eh, det är inte jag som har unghingst! Jag var bara allmänt intresserad och nyfiken! Men tack för svaret.

Och jag hoppas någon kan svara på min fråga ifall kastrerade ettåringar tas emot på ettårs-hingstbeten eller inte. Vem vet, nästa år kanske jag får ett hingstföl.

Jag kastrerade en nio månaders russhingst för tio år sedan på grund av att han var en riktig häst- :devil: . Han fick ändå väldigt mycket karaktär med mycket nacke och hela köret. Fast det kan ju bero på att mamman också hade mycket hals?

Jag tror inte att det påverkar extremt mycket då det finns taniga hingstar utan hingstkaraktär också...

/// ghost

Det beror säkert på var man frågar, men det borde ju inte ha nån betydelse. Däremot kan det ju ha betydelse för den enskilda hästen, en valack kan ju vara lite "snällare och lugnare" än en hingst och kanske inte hävdar sig lika bra i en ny flock. Vilket ju både kan vara positivt och negativt, en kaxig muckig häst åker kanske på en massa stryk, vilket också en som är alldeles för snäll kan göra....
Det jag försöker säga är att det antagligen inte spelar nån som helst roll när man kastrerar. Är ungen för jävlig el. man har inte möjlighet att ha hingst, kastrera tidigt (så länge kulorna kommit ner...). Är den schysst och kan få gå med andra hästar kan man ju vänta ett tag.

*Svarar alla*

Jag har frågat runt bland en del hästmänniskor, men alla verkar ha sina egna åsikter om när man ska skära. Så jag har nu ringt ett par uppfödare (som har ganska många hästar), och frågat vad de tycker om valet av kastrationstidpunkt.

Svaret jag fick var att de helst väljer att vänta tills hingsten är runt året, och tyckte att jag kunde göra samma sak eftersom min är född så pass tidigt som han är. När det gäller utvecklingen anser de att det är helt och hållet individuellt - man kan alltså inte generalisera - men att de tyckte sig kunna se att en valack oftast blir större än en hingst.

Sedan tyckte båda att det var bra om man kunde låta fölet gå kvar med samma flock så länge som det över huvud taget är möjligt. Tanken med min är ju att han alltid ska få vara med sin flock hos mig.

:d Kola

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 207
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård