Kastrera hankanin...

Okej, det får bli så att jag sätter honans bur i köket och öppnar den så att de kan träffas på golvet.

Tänkte att det blir två burar i vilket fall eftersom jag vill ha honan för sig själv innan hon får träffa Ruben alls. Även för att hon ska bli lite tam och van vid mig och sambon innan hon får springa fritt.

Oj, det var prisskillnad! Men jag får tänka som så att Ruben var så billig (100 kr) att jag kan lägga lite pengar på honom :)
 
Det som är svårast med att söva smådjur, är just att de kyls ner när narkosen går ut i kroppen. Oftast är det inga problem, och de senaste åren har antalet döda djur minskat kraftigt!

"hanigheten" efter en kastration sitter i olika länge, beroende på hur länge han vart könsmogen och "hanig" före.

Tycker det är en bra idé att låta honan bli "bofast" först, innan man låter de träffas. sen får man alltid räkna med att de gör upp rangen i början, men efter ett tag blir de säkert kompisar. hanar är lättare att släppa ihop med honor än om man skulle släppa ihop 2 honor.

Det ska nog gå bra ska du se! Lycka till.
 
Jag hade redan honan hos min hane när vi beslöt att kastrera honom.Enda kravet jag fick från veterinär var att han inte skulle vistas hos honan 1 vecka 14 dagar.Sedan var det okej att släppa ihop dom.
Han hade tendenser men "pökade" aldrig på henne fullt ut så att säg.Däremot blev honan frustrerad av att inte ha användning av sin kavaljer men det la sig rätt snabbt. :smirk:
 
Okej, ska man försöka hålla dem lite varma då kanske? Fast han är nog redan vaken när jag kommer och hämtar honom. Lämnar på morgonen och hämtar på eftermiddagen nämligen.

Han är inte så speciellt "hanig" av sig än så länge. Har inga ovanor som att stänka kiss eller så. Är helt lugn med att man sticker ner handen när han är i buren (han har sin "grotta" som jag byggt till honom av kartonger där han får vara helt ifred om han känner för det) så han är inte så revirgalen heller.

Min förra hona var helt tokig med sin bur, man kunde inte ens ge henne mat, hon anföll direkt. Fick ge pellets genom takgallret, då anföll hon skålen när maten landade :crazy: men när hon skuttade ut var hon hur go som helst. Kärringar alltså!
 
Vi har en revirgalen hona.. så fort hon ser en annan kanin så pissar hon. oavsett vart hon står. :crazy:
 
Vad jag vet så använder sig de flesta veterinärer av en värmedyna till smådjur (gnagare). Så visst finns det en risk för nedkylning, men inte om veterinären kan sin sak.
 

Liknande trådar

K
Däggdjur Kan min dräktiga hona föda sina ungar i samma bur som en kastrerad hane??? Och är det viktigt att kaninerna är ensamma under...
Svar
1
· Visningar
1 124
Senast: Arrows
·
Däggdjur Sökte lite, men tycker det var smidigare att skaffa ny tråd så jag får svar på just mina frågor. Har precis blivit av med min...
Svar
3
· Visningar
1 711
T
Övr. Djur Hej. I morse fick jag se något som förstörde min dag totalt. Jag skaffade en undulat för ett år sedan, Robin. Robin var en helt vanlig...
2
Svar
20
· Visningar
3 078
Senast: Egonson
·
Övr. Katt Vi har en 10 mån okastrerad hane. Mitt ex och jag hade två katter, en kastrerad hane och en ster. hona. Han har en sen en tid hotat att...
Svar
7
· Visningar
997
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Aggressiv/rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp