Kastrera hanarna eller ej... (marsvin)

R8n

Trådstartare
Har som en del av er vet 2 hanar och 4 honor. Jag väger just nu nackdelarna med fördelarna...

Fördelar:

*Inget marsvin kommer vara ensamt om den ena blir sjuk, eller jag tar upp ena hanen och kelar med den.

*De får mycket större utrymme, mer sällskap.

*Jag behöver inte oroa mig för den dagen då en av pojkarna går bort, den ena blir inte kvar ensam.

* Jag behöver inte oroa mig när jag inte hinner med att prata med pojkarna.

* Pojkarna behöver inte slåss så fort de ser en tjej.

Nackdelar:

*Dyrt

*Riskabelt vid nedsövningen

*Burarna tar större plats på golvet.

Så ge mig lite tips, hur skulle ni göra?

Sv: Kastrera hanarna eller ej... (marsvin)

Skönt att höra från åtminstone en att det är värt pengarna, här hemma så blir det ett jäkla liv bara jag nämner att jag funderar på att kastrera:crazy:

Jag tycker bara det är så jobbigt att se hanarna rida på varandra hela tiden såfort det kommer en hona i närheten, desutom är det mer jobb eftersom de måste vara ute i omgångar.

Marsvinsuppfödare: jag skulle inte sätta 2 hanar med 4 honor.....
ett tips, ja skulle hellre sätta 1 hane med 2 honor bla, vill du ha mer tips och råd så hör gärna av er!! Kan dom flesta smådjuren::smirk:

Och då vill jag veta vad som skulle vara fel att sätta ihop tv kastrerade hanar med 4 honor, när de ändå känner varandra ganska väl?;)

Slåss hannarna när där är honor innan så slåss dom efter då marsvin inte förändrar beteende avsevärt efter kastrering till skillnad från många andra djur.
Det kan funka men det kan gå åt skogen också.
Jag vet uppfödare som sätter ihop två hannar (icke kastrerade) med honor där det funkar också så det är svårt att säga på förhand hur det kommer att bli.
Marsvin kastrerar man enbart för att kunna ha dom med honor utan att det kommer ungar. I andra syften är det lönlöst när det gäller marsvin.
Marsvin som är kastrerade kommer fortsätta att sätta på honor med skillnaden att det inte blir ungar. Fortplantningsdriften sitter inte bara i testiklarna och domnans handlar inte bara om testosteronnivå.

De slåss väl inte direkt, de rider och visar upp sig för honorna. Men hanarna kommer alltså rida på honorna stup i kvarten, eller bara när de är brunstiga?

Ungefär vid vilken ålder ska man kastrera hanarna?

Dom rider på honorna som dom hade gjort innan. Dom flesta hannar åker på stryk om dom försöker rida på honor som inte är brunstiga samt honorna kissar på dom om dom försöker.
Ridning vid dominans sker faktiskt inte lika mycket över könsgränsen utan utövas mer på samma kön.
Nu rekommenderas inte kastration så ofta på marsvin eftersom risken för att förlora dom är såpass stor mot att dom kan ha ett bra fungerande liv utan att göra så. Så ålder vet jag inte men jag antar om det handlar om att stävja beteenden så borde det göras innan marsvinet är 2 månader gammalt för sedan kommer den upp i tonåren=dominansbeteende ökar. Förövrigt finns ju inga rekommendationer utan man kastrerar bara i dom fall där hannarna tjänar på det såpass att det är värt risken.
Räkna inte med att du absolut kan ha hannarna ihop tillsammans med honorna utan ha en reservplan.
Sedan vet jag att marsvin trivs bäst i flock med en hanne till flera honor om dom själva får välja.
Hannars slåss inte på liv och död så det är ju inga svårigheter att testa. Bara att sära om det inte funkar. Minns bara att det måste gå en månad från kastration innan du kan släppa ihop hannarna med honorna.

Okej, då får det nog vara... hanarna är idag 3 ½ månader gammla.

Men tack för upplysningen :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 336
Däggdjur Bakgrund: 2 hanar nu 3 år flyttade hit i somras som sällskap åt vår nu 2 åriga hane,eftersom han gått ensam sedan vi tog över honom i...
Svar
5
· Visningar
1 581
Senast: oz_joj
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 159
Senast: cirkus
·
Däggdjur Köpte i februari ett marsvin av en familj som tröttnat,en hane som var 9 mån. Har haft honom ensam tills nu då jag fick frågan att ta...
Svar
9
· Visningar
2 526
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama