Kastrera fin hanhund

adelinasl

Trådstartare
Har en chihuahua hane på 3 år.
Otroligt fin och har fått så mycket bra kritik!
Varit på 2 utställningar en oficiell då han blev bästa hane, och en inoficiell då
han blev BIS 1a.
Problemet började kring 8 månaders ålder.. han började kissa inne.
Vi började gå ut med honom varannan timma, men endå så kunde jag en halvtimma senare hitta kiss på tex gardinen.
Vid 2 års ålder gav vi upp, vi testade en kemisk kastrering för att se om det slutade. Och det gjorde det! Inget mer kissande, hans personlighet förändrades inte heller.
Nu har den kemiska kastreringen gått ur, och nu är det värre än någonsin.. nu vill han inte äta.. ibland kan det gå 2 dagar. När vi är ute går han med nosen i backen hela tiden, jag får ingen kontakt med honom, och han vill inte ha godis. Kissar innomhus gör han också.
Han har haft 2 kullar som lämnat fina valpar.
Hur tycker ni att jag ska göra?
Han kissar ju inte inne för att han är kissnödig, utan det är för att markera. Och jag hinner aldrig se när han gör det.
Hur tycker ni att jag ska göra? Har faktiskt funderat på att höra om uppfödaren vill ha tillbaka honom, eftersom när jag ringde henne sa hon bara: Men det är ju bra! Det visar att han är dominant. :confused:
Hon tycker inte att jag ska kastrera honom eftersom han är så fin.
behöver råd.. vill ju ha kvar min älsklingskille. Hur skulle ni göra?

Sv: Kastrera fin hanhund

Jag skulle kastrerat.
Hunden är i första hand en familjemedlem. Funkar det inte att ha ett djur fertilt så går det före att den ska funka i hemmet än att gå i avel.
Dessutom har han ju lämnat två kullar redan så det räcker ju gott och väl.

Det beror ju helt på i vilket syfte du skaffat hunden.
Är det för avel? - kastrera inte.
Är det för att ha en familjemedlem? - kastrera.

Skaffade honom som sällskap, så ni har rätt. Blir nog att kastrera, både jag och hunden nog bättre av det.

Ska du inte ställa några fler gånger så att han kan få sista certet och bli champion först? Han har väl bara ett kvar om han blivit bh 2 gånger!
Gör en ny kemisk kastrering om han funkade bra på det, och kanske hinner han para nån mer tik när det gått ur kroppen? Sen kan du kanske kastrera?

Det finns ju stänkskydd att köpa som du kan ha så länge, jag tycker att de funkar jätte bra!

Hundavel är mer än utseende.
Jag skulle inte avla alls på en hund med sådant extremt pisse-beteende. Och eftersom han redan haft två kullar hade jag garanterat kastrerat honom.

Jag skulle inte avla alls på en hund med sådant extremt pisse-beteende. Och eftersom han redan haft två kullar hade jag garanterat kastrerat honom.

Håller med - extrema hanhundsbetéenden/översexualitet är inget man bör avla på. Inte heller tikar med jättejobbiga löp o dyl imo :)

Håller med - extrema hanhundsbetéenden/översexualitet är inget man bör avla på. Inte heller tikar med jättejobbiga löp o dyl imo :)

Kan bara hålla med och hos vissa småhundsraser är detta med innepinkande så vanligt att man börjar undra om det är ärftligt. Kastrera hunden med gott samvete:)

Jag förstod det som att en av utställningarna var inoff., dvs inget cert på den.
Och sen får man väl inte ställa om man har satt kastreringschip?

Kasterera!

En hund som blir så tikfixerad och dessutom revirmarkerar skulle jag inte vilja ha i avel i varje fall, hur snygg den än är.

Och ni ska orka leva med hunden dessutom. Han är väl er kompis i första hand, inte avelshund.

Kasterera!

En hund som blir så tikfixerad och dessutom revirmarkerar skulle jag inte vilja ha i avel i varje fall, hur snygg den än är.

Och ni ska orka leva med hunden dessutom. Han är väl er kompis i första hand, inte avelshund.

Kan bara hålla med!!

/Camilla

Även jag instämmer! Jag begriper inte riktigt varför man vill avla fram fler hundar som är så störda av sina hormoner. Det måste ju vara jättejobbigt för både hund och ägare...

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 985
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 827
Senast: Viva
·
Övr. Hund Hej, Har en Grand Danois hanne på drygt ett år som är helt galen i min frus systers hund. Vi brukar vara på hundön bredvid drottningholm...
2
Svar
23
· Visningar
5 573
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka