kastrera eller inte??

R

ronjaXX

vet inte hur jag ska göra.. se om jag kan få några goda råd..

Blev så trött på träningen igår, hunden skulle gå med näsan i backen hella tiden, tugga fragma och satt och pipte efter tikarna.. var helt snurig och svår att få kontakt med på grund av alla lukter..:(

visst gick det bra efter ca 30 min men det är ju lika dant varje gång.. måste verkligen jobba som attan för att få upp kontakten och till slut går det ju bra! men det är ju träligt när man hänger som en liten skit i andra änden i kopplet i början.. kan ju bara tänka mej hur det kommer att bli om vi ska iväg och tävla någon gång..

Det känns som att det lutar mot kastrering, eftersom jag endå inte vill sätta in honom i aveln.. men jag får dåligt samvete eftersom jag inte vet hur han kommer att bli efteråt.. och om det kanske går att träna bort!?

vill ju gärna ha samma hund kvar men inte den jobbiga som piper och är hel snurrig på träningarn..? han är 1,5 år, är han kanske inne i en period, eller har han blivit så med åldern?

Försvinner det om jag kastrerar?

Tacksam för hjälp, då jag inte har någon erfarenhet av detta!

Sv: kastrera eller inte??

Jag har också preeeecis samma problem som du har nu. Matte är helt ointressant när det är löptikar i området haha..
Jag gav faktist upp med träningen idag, kände att jag inte kom nån vart och då blev jag bara irriterad.. bättre att sluta i tid då..;D

Jag har visserligen en blandras så jag tänker inte avla hursomhelst, så jag tänker kasterera honom när det blir dags. Vad jag har hört av folk som har hanhundar är bara positiva saker.. Hunden blir lugnare, har lättare att fokusera osv.. Så man får väl hålla tummarna :banana:

Den erfarenheten jag har av kastrerade hannar är olika.
De flesta reagerar ju löp iaf,fast offtast inte lika kraftigt.
Man ska nog ha tur (å en hund med 0 luktsinne :p) om man ska bli av med det helt:confused: Men visst de flesta blir lugnare.
Men på tävling/utställning och på sbk´s tränings/tävlings planer får det inte vistas tikar som löper...

Jaa jag är ju ingen expert, men det där enligt vet. så handlar det om När man skär dom.. Om dom är unga, eller äldre hanhundar..:)

Om han inte ska gå i avel så är det väl bara att kastrera.Fler borde kastrera sina hundar hundar om de inte ska gå i avel.

Jag kommer göra det om min hanhund visar sig ha HD eller AD fel,eftersom han då inte ska gå i avel.

Men på tävling/utställning och på sbk´s tränings/tävlings planer får det inte vistas tikar som löper...

Vad är det för villfarelser du kommer med? Du får visst ställa ut en tik som löper och man är mer än välkommen på träning - många tycker att det är BRA att deras hanhundar får lära sig att man måste kunna koppla bort drifter när man är på lydnadsplanen. Det enda du inte får göra är tävla (bruks i alla fall, lydnad kan jag inte uttala mig om men antar att det gäller där också).

Som sagt, du får absolut ställa en tik som löper. Oftast är löptikar mer än välkommna på träningar för att hanhundarna ska kunna "träna bort" att svansa efter damer. Även en del klubbar tillåter faktiskt löptikar vid lydnadstävling (vet dock inte om det kanske endast är träningstävlingar och KM) men på det villkoret att löptiken är sist ut så att hon inte ska störa.

Tillbaka till TS. Vad jag förstått är det många hanhundar som inte bryr sig om löptikar efter att de blivit kastrerade. Det är ju poängen med det hela. Dock finns det ju de som fortfarande är intresserade men inte i lika hög grad. De blir oftast lugnare och gruffar inte lika mycket med andra hanhundar. Dock gäller det att se upp med vikten då de oftast har lättare att gå upp i vikt.
Jag ser faktiskt enbart positivt på att kastrera en hanhund som inte ska användas i avel.
Kan också tillägga att en del märker man ingen skillnad på alls. Har haft en sådan hane själv MEN han blev kastrerad när han var 7-8år i ett försök att lindra hans "aggressioner". Anledningen till att han inte "förändrades" var troligtvis pga att han hade vant sig vid ett visst mönster efter så många år.

Du har fortfarande kvar samma hund, med eller utan kulor:D

Tack det var skönt med lite positiva svar!:)

Jag är verkligen rädd att det inte ska bli samma hund efteråt ( dock gärna en hund som slutar vara "besatt" :D).

Jag tänkte på en annan sak, får man ställa en kastrerad han hund? skulle var kul att se vad han skulle få för bedömning!

Om du har ett veterinärintyg som säger att hunden efter 6 månaders ålder, men före kastreringen hade normala testiklar så är det helt OK.

Du skall ha med dig intyget på utställningen.

Jag tror att det finns särskilda blanketter som veterinärintyget skall vara skrivet på. Kolla i utställningsbestämmelserna på SKK.

Om du har ett veterinärintyg som säger att hunden efter 6 månaders ålder, men före kastreringen hade normala testiklar så är det helt OK.

Du skall ha med dig intyget på utställningen.

Jag tror att det finns särskilda blanketter som veterinärintyget skall vara skrivet på. Kolla i utställningsbestämmelserna på SKK.

vad glad jag blir då finns det ju ingen anledninga att jag ska gå och grubbla längre!! tack kära bukare:bow:

tänkte bara tillägga att det finns kemisk kastrering oxå som är tillfällig och sitter i ett par månader om jag inte minns fel. kan ju vara ett alternativ om man vill se ungefär hur hunden reagerar när den är kastrerad. vi gjorde det på vår gamla hund och det blev skillnad till det bättre:)

jag kastrerade min hane när han var 11 mån,jag kan inte komma på några nackdelar! och absolut inte löptiksintresserad,han lekte för fullt med tikar som höglöpte!

Vad är det för villfarelser du kommer med? Du får visst ställa ut en tik som löper och man är mer än välkommen på träning - många tycker att det är BRA att deras hanhundar får lära sig att man måste kunna koppla bort drifter när man är på lydnadsplanen. Det enda du inte får göra är tävla (bruks i alla fall, lydnad kan jag inte uttala mig om men antar att det gäller där också).

Får ursäkta då...men det jag har fått sagt till m ig är att om min tik löper så får hon inte vistas på träningsplanen...står t.o.m på en skylt vid ingången till planen...men det kanske är lokalt för våran klubb??

...men det kanske är lokalt för våran klubb??

Ja, det är det. Finns inga generella bestämmelser för eller emot men det vanliga är att det är tillåtet. Officiella utställningar är alltid tillåtet, kan inte svara för inoff då kubben väl själv kan bestämma.

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 515
Senast: Migo
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 373
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 672
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V