Kastrera bagge

O

OonettanOo

Hejsan , är det någon som vet vad det kostar att kastrera Bagge ?
ja jag vet, jag kan ringa veterinären;) men på helger tar dom bara emot akut, så då kan jag inte ringa och kolla priset och jag vill veta så snabbt som möjligt då alla baggar skall slaktas snart , vill ju rädda min lilla prins som finns på gården.

Så frågan lyder: vad kostar kastrering på en Bagge?
Måste man ge smärtstillande osv efteråt?
Vad kostar allt detta i så fall?

Sv: Kastrera bagge

Vi kastrerade (till veterinärens förundran) två baggar förra hösten. Jag sprang för att hitta kvittot men hittade det inte. Har för mig att det gick på några hundra per bagge. Vetten bedövade påsen, klippte upp i botten, drog ut kulorna och snips. Efteråt så fick vi ge sprutor med antibiotika i halsmuskeln i en vecka om jag inte minns fel. Men det fick jag av vetten på plats som gav första sprutan så det ingick i de där hundralapparna jag inte minns antalet på... Inget smärtstillande efteråt. De gick lite stelbent ett tag...

Nu ett år senare så är de goa och lugna (ja, det var de iofs redan innan, det var delvis därför vi ville spara dem). Under hösten försökte de dock att betäcka tackorna, som snällt ställde upp sig. Man kan ju alltid försöka kanske dom tänkte, eller så har de inte kommit på vad som hände den där dagen..

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Kan berätta en annan metod.
Vi hade två baggar som vi ville behålla och som vi bad vet komma ut och kastrera. Själva kastreringen kostade 500 kr per får. Men han gjorde anorlunda. Han sa nämligen att det är väldigt farligt att öppna ett får pga alla bakterier som de alltid har på och runt sig. Så han sövde baggen, gav lokalbedövning och sedan så krossade han med en tång kanalen ner till testiklarna, tar ett par minuter, gör så att blodflödet kapas av och att det blir en nekros och att kulorna sedan ramlar av när de skrumpnat in och blivit hårda. Tog ungefär 1-2 månader för våra. Behöver inte göra något efteråt, ingen tvätt, spruta eller så.
24890960.jpg

Bilden togs under tiden, jag hade tråkigt så ignorera mig. Men Lambi fick ligga på rygg emot mig och var totalt borta i lull lull land......

Hm.. Det kanske beror på säsongen? Jag vill tror att vi gjorde det efter flugsäsong om jag inte minns fel. Vi hade dem inne den veckan de fick sprutor i en fräsch välhalmad box. Tycker sällan att fåren är skitiga över huvud taget iofs... men visst, alla öppna sår är ju känsliga för infektioner. Det var ju därför vi gav dom sputor. (Det var inte alls kul och man var inte poppis hos killarna ett tag sen..)

Han snackade om att kanske söva ner dem men vi skulle först kolla om det gick så här och dom höll sig lugna så det gick bra såhär....

Här krossades också kanalen och klämman fick sitta några minuter. Han förklarade att det var för att blodflödet skulle sluta. väldigt många blodkärl i detta område... Skillnaden var väl då att min vet öppnade upp för att lrossa och din krossade genom huden?

Detta var efter flug säsong, men jag kan hålla med om att ert sätt var kanske bättre, för det var inte kul att vänta på att "kastanjerna" skulle ramla av. Min mammas bagges hängde på sniskan ganska länge innan de slutligen trilla av helt.
MEn som vet sa och som jag alltid har läst, lärt och fått veta så är får och getter de djur som är mest fylda med bakterier, inte skit utan bakterier i huden, på huden osv.
I somras när vi klippte fåren så hade jag en miniskråma på min hand, och dagen efter så började jag ana oråd, den svullna, bultade och det blev värre, åkte till akuten och fick reda på att jag hade en början till blodförgiftning, och n är jag sa att det var efter en fårklippning så förstod de.

Okej tack så mkt =)
Tänkte ta kastreringen nu när det är kallt ute för att minska bakterierna o infektions risken..
Det var ju inte farligt dyrt, trodde det skulle kosta minst 500Kr.
Låter hemskt de där med att krossa kulorna istället men om det är det bästa så är det klart man väljer det .

Tack för era svar =)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 634
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 190
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 292
Senast: Mkb
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar