Kastreing av hingsföl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Akela79
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 218
A

Akela79

Har ett hingsföl hemma som ej ska gå i avel, han är 7 månader idag. När kan man tidigst kastrera honom. Har hör att det är allt fån 7 mån och uppåt. Stämmer det?

Sv: Kastreing av hingsföl

tja, har kulorna kommit ner än?

i många fall kommer dom inte förrens sommaren då dom blir 1 år.
så kolla det först, sen tror jag inte man kastrerar förrens runt 1 år. jag kan ha fel men ingen jag känner har kastrerat tidigare...

det går alldelse utmärkt att kastrera tidigare, bara kulorna är på plats vill säga:smirk:

Vår ena uppfödning kastrerades vid 7 månaders ålder 2006, för han var enormt hingstig redan då.

Inget negativt emot det, fungerade precis som vanligt.

Det enda som ev. kan ha ngt med att göra(mkt eventuellt;)) är att han, till skillnad från sina syskon(6 st) har vuxit på höjden väldigt sent, han var i september iår ca 157, och nu är han bra över 160 strecket - så har inte hans syskon vuxit ...

En bekants importföl kastrerades vid 3 månader. Han mår bra, är rund och fin och tillgodogör sig maten mycket bättre än de jämnåriga kompisarna!

Nu när du säger det så jhar han varit rund och "bullig" hela tiden oxå:smirk:

Mitt föl (hanoveraner x fullblod) född 27 April 2007 blev kastrerad 26 November (7 mån). Nu var han inte hingstig men jag ska låta honom vara med mamman som är dräktig igen tills Mars, så det var mer av praktiska själ. Vi sövde ner honom i hagen och gjorde det liggande. Sedan fick han antibiotika + smärtstillande pulver i 7 dagar, han är väldigt matglad så det vart det inga problem med att ge. Vi kollade att båda testiklarna var nere drygt en månad innan kastreringen i samband med första vaccineringen för stelkramp samt hästinfluensa. Vi gav honom den andra vaccineringen när han vart kastrerad. Han mår bra och svullnaden har nu 10 dagar senare nästan helt försvunnit. Han och stoet går ute 24 timmar om dygnet med tillgånd till ligghall (vi bor i England).

Min vänner (uppfödare) kastrerar så fort kulorna kommer ner. På deras hingstföl i år trillade de ner vid 5 månader.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar på kattungeköp… Hur är det egentligen med skillnader temperamentsmässigt med hane respektive hona? Den kommer kastreras...
Svar
17
· Visningar
890
Senast: Caoimhe
·
Tjatter Om man ska ha en släktträff där ca 40 personer är inbjudna, hur gör man då med kostnaderna? En person kan ju omöjligt betala allt...
Svar
13
· Visningar
762
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 530
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V