Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter så kastrerar man om djuret inte ska gå i avel. Men med hund kommer risker när man kastrerar, den kan få besvärlig päls, bli rädd, bli aggressiv, bli inkontinent osv. Precis som en del hundar kanske mår bättre efter kastrering, man kan inte veta på förhand.Följd fråga: Vad är de typiska skillnaderna på tik och hane? Det verkar som att vissa har väldigt starka åsikter gällande vilket kön de ska ha medan vissa säger att det inte är så mycket skillnad på en kastrerad hane och en tik. Nu är ju inte vi något intresserade i avel och kommer inte pyssla med det. Så hur tänker ni gällande det valet?
Jag lät omgivningen spela in när jag valde. Hade alltid tänkt att jag skulle ha hane men runt där vi bor är det flest tikar. Så jag såg framför mig en hane som var hopplös att promenera med eftersom han skulle falla i trans över alla kissfläckar och att det alltid skulle finnas en löptik i närheten. Därför blev det tik i stället (som faller i trans över alla kissfläckar när löp är på gång )
Min papillon kostar 211 kr/mån för stor försäkring hos Folksam, det är med 25% valprabatt som försvinner efter första året.