Fiffi1

Trådstartare
På måndag så kastreras min hane.
Lite nervöst och jag hoppas verkligen att allt går bra.

Det svåraste blir nog att hålla honom stilla.
Kan tänka mig att han får tratt, bör man köpa ett "vanligt" halsband för det ändamålet. Har bara ett stryp och ett halvstryp.

Sv: Kastering

Det beror på hur envist hunden försöker dra av den. Jag använder mest gasbindan man brukar få med.

Ok. Försöker med gasbindan först då. Har nyligen haft tratt på katten och där fungerade det bra med gasbindan. Men han är ju inte lika "stark" som hunden då :D

Min vanligtvis livliga hund blev from som ett lam efter kastreringen, han hade ju ont stackarn...

Jag hade vanligt halsband, men tror nog gasbind fungerar nog så bra :)

Sätt på honom en stor t-tröja (ska vara så stor att den är längre än hunden). Klipp hål för bakbenen och knyt upp runt svansen. Det gjorde vi när vi kastrerade våran och det var toppen eftersom han inte kom ur tröjan och inte kunde slicka. Tratten sparkade han bara av sig oavsett vad man satte fast den med.

Men, vad hade han ont av då?

Det gör ont att ha blivit skuren i... och eftersom det är sytt och ofta punghud bortklippt så stramar det när de rör sig. Även om hunden får smärtlindring så är det inte någon total smärtfrihet.

Det gör ont att ha blivit skuren i... och eftersom det är sytt och ofta punghud bortklippt så stramar det när de rör sig. Även om hunden får smärtlindring så är det inte någon total smärtfrihet.

Fniss, trodde att han hade ont någonstans före kastreringen ;)

Sätt på honom en stor t-tröja (ska vara så stor att den är längre än hunden). Klipp hål för bakbenen och knyt upp runt svansen. Det gjorde vi när vi kastrerade våran och det var toppen eftersom han inte kom ur tröjan och inte kunde slicka. Tratten sparkade han bara av sig oavsett vad man satte fast den med.

Smart :idea:
Men jag har en lååång schäfer, undra om vi har någon sådan stor tröja.

Och glöm inte att klippa hål så han inte kissar på tröjan:D

Förlåt, kunde bara inte hålla inne komentaren så ta inte illa vid dig.
Råkade bara vara på ett märkaordhumör

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Jag har klisterlinda till tratten, tycker det sitter bättre än gasbindan. Annars finns ju de här nya uppblåsbara halskragarna?

Min ena brydde sig inte alls i såret efter kastreringen, och slapp faktiskt tratten, den andra var på det såfort han fick en chans så där var det tratt på. Men stillhet behöver de inte hållas i, de får röra sig och vara som vanligt efteråt, behöver inte hållas lugna. Första dygnen var båda mina ganska ömkliga, trots att de fick smärtstillande. Taskig fylla var båda överens om, mindes inte ett skit, bakfull som fan och så hade nån jävel sparkat en på tasken med. Greyhoundhanen munsanerade vi samtidigt, så han kände det nog som han fått en käftsmäll med. Riesenhannen fick sporrklorna BF bortopererade samtidigt. Så som sagt, de var rätt ynkliga första dagarna, men mest pga juvelborttagningen. På några dagar var de som vanligt och livliga och rörliga igen.

När jag hämtade min lille skit så kom sköterskan ut med honom och en rejält manglad tratt och sa urskuldrande "den var hel de första gångerna vi satte på den" Med tanke på att han är den mest envisa hund jag träffat (inkluderande pitbulls och jackrussels) så såg jag tio dagar av helvete framför mig. Jag knöt åt gasbindan HÅRT och tog i princip inte av tratten på sju dar - och den fick sitta kvar! Enda sättet var helt enkelt att han upptäckte att den aldrig gick att få av och att han efter nån dag eller två glömt bort hur det kändes att inte ha tratt och försökte inte ta av den. Men hade jag tagit av den så är jag övertygad om att han inte hade accepterat den. Han klättrade till och med i berg med tratten. (Våran ordinerade koppelpromenad råkade bli "ravinklättring" av misstag... men kopplad var han.)

Rottisen däremot kommer frivilligt och sticker in huvudet i tratten om man håller fram den. Honom har jag inte ens haft gasbinda som hållt fast den de senaste dagarna.

*KL*

Jag har klisterlinda till tratten, tycker det sitter bättre än gasbindan. Annars finns ju de här nya uppblåsbara halskragarna?

Min ena brydde sig inte alls i såret efter kastreringen, och slapp faktiskt tratten, den andra var på det såfort han fick en chans så där var det tratt på. Men stillhet behöver de inte hållas i, de får röra sig och vara som vanligt efteråt, behöver inte hållas lugna. Första dygnen var båda mina ganska ömkliga, trots att de fick smärtstillande. Taskig fylla var båda överens om, mindes inte ett skit, bakfull som fan och så hade nån jävel sparkat en på tasken med. Greyhoundhanen munsanerade vi samtidigt, så han kände det nog som han fått en käftsmäll med. Riesenhannen fick sporrklorna BF bortopererade samtidigt. Så som sagt, de var rätt ynkliga första dagarna, men mest pga juvelborttagningen. På några dagar var de som vanligt och livliga och rörliga igen.

Här var det ingen vila heller efter kastrering. Full fart så fort han piggnat till. Blev han skitig så in i duchen och bara skölja av.

Ja sen hade ju inte jag problemet med att tycka tratten var jobbig, för han sprang på som vanligt. Så här gick det åt 6 trattar innan såret var läkt :D

Min bryr sig heller inte om tratten, och kör även han 'där jag vill fram, där går jag'. Så mest för tvåbeningar det blev enerverande med tratten (som höll 2 veckor av 3, sen blev det silvertejp. Behöver han tratt längre tid igen köper jag nog en sån uppblåsbar krage - för MIN skull ;) Dock var han ju ändå mer sansad i sin bulldozerteknik än 'er' lille ;))

Ah, samma här ang skitighet btw. Jag frågade ju 'när får han vara med i stallet och sådär, han sätter sig ju ute, utan hänsyn till underlag'. Vet tyckte småleende 'imorgon, bara fram med duschen eller tvättkittet sen så är det ingen fara'.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 221
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 401
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka