Kasteration

_moa_

Trådstartare
Jag har hört från olika håll att det inte är bra att kastrera i för tidigt, men inte fått svar på varför.

Jag har en liten shettishingst på 9 månader som nu har blivit könsmogen (tack och lov har han inte kommit på det själv ännu ;)).
Hade planerat att ha honom på lösdrift, men hittar ingen som vill ta emot en shettis och dom som vill bor alldeles för långt borta. Så nu är kasteration ett av alternativen som det lutar mest emot.

Är det skadligt att kastrera honom nu? Vad kan det ge för skador? Varför skulle ni göra si eller så?

Sv: Kasteration

Det finns ingen som helst nackdel med att kastrera tidigt. Folk har för sig så mycket konstigt. Kastrera nu och få en häst som är lättare att hantera och lättare att få ut i hagar med andra.

Du räddade min kväll!!!

Ska ringa vet. nu med en gång och beställa tid! Kan bara inte låta bli och tycka liite synd om honom ;) så därför hade jag velat vänta lite :D.

Enda nackdelan vad jag har hört och trott är väl att dom inte får tex den kraftiga hingstnacken och så vidare, men vad gör det.

Min är 8 månader nu och jag funderar på att kastrera honom nu snart. Det skulle lösa så många problem då allt strulat till sig. :(

Ringde till Kliniken här och dom gör det om jag promt måste. Men dom lät inte alltför pigga på det. Ville vänta tills i höst och dom hade allldrig kastrerat så unga sa dom...

Båda dom vet som jag har som kommer hem ville inte göra det före 1 års ålder. Dom sa helt nej...

Suck... Vad sa din vet då?

De jag har sett(läs travare) som kastrerats tidigt har varit lite "silliga".Men ingen risk för en shettis kanske :D .

Om det ändå hade blivit ett sto :(

Min vet. sa att han kommer nästa onsdag och kastrerar..
Men nu blir jag jätte osäker. Sa dom varför dom inte ville kastrera så tidigt?

Jag är villig att vänta längre om man bara hade hittat någonstans att ha honom! Kan inte ha honom här hemma då vi har så få hagar. Han och boxpolaren har fått gå i paddocken ett tag nu och hur kul är det för dom då :(

Ursch... Ibland är det jobbigt att ha häst!

Ang nacken så har jag hört att det inte spelar någon som helst roll. En senare kastrering gör att nacken finns där ett tag, men när hormonerna väl är borta finns inget som bibehåller det hela.
På sikt blir det alltså ingen skillnad på en tidigt eller sent kastrerad avs. halsen/muskelmassa.

Ja, vad lätt det hade varit för tillfället om det hade varit ett sto ist. :D

Vet inte varför dom inte ville eg,verkar vara mer en princip bara att man inte ska kastrera så tidigt, tycker dom...
Men det verkar ju inte finnas någon nackdel med att kastrera tidigt, så jag förstår inte varför?

AnneOnym skrev:
Ang nacken så har jag hört att det inte spelar någon som helst roll. En senare kastrering gör att nacken finns där ett tag, men när hormonerna väl är borta finns inget som bibehåller det hela.
På sikt blir det alltså ingen skillnad på en tidigt eller sent kastrerad avs. halsen/muskelmassa.

Har en snart 9-årig islandsvalack med ganska rejäl nacke. Han är enligt uppgift kastrerad i 3 årsåldern.

Gå ut i en valackhage och försök gissa vid vilken ålder hästarna blev kastrerade och ni kommer att misslyckas till 100%.

Det finns ingen nackdel att kastrera tidigt, kastrerade min arab vid 1 års ålder, då va han lika hög som sin bror, på ett par månader hade han gått förbi brorsan och var betydligt högre, slankare och såg mer färdig ut i kroppen. Detta eftersom hans "hingsthormoner" istället blev tillväxthormoner.
Dock försvann nacken på honom, men kroppen såg väldigt harmonisk ut.

Jag har en 14 årig valack som blev kastrerad innan han var ett år. Han är 168 cm hög, maffig och med mkt nacke. Dessutom mkt jobbig med ston, vallar dem runt i hagen och tuktar dem ofta och mkt. "Brötig" och beter sig som en hingst i många sammanhang.

Hade en annan valack i samma ålder för ett par år sedan. Kastrerad när han var 7 år, 170 cm hög, krafftig och med mkt massa. Därimot mindre hingstig än den jag har nu!!!

Den enda rekommendationen jag vet att en del vetrinärer säger att det är bättre att kastrera vid betesläpp på våren då det är bra att de rör sig så mycket som möjligt när de är ny kastrerade och mår bara bra av att gå ute dyngnet runt och om man vill göra det på hösten ska man göra det så länge som de fortfarande går ute på natten .

Sveipur skrev:
Har en snart 9-årig islandsvalack med ganska rejäl nacke. Han är enligt uppgift kastrerad i 3 årsåldern.

Säger det samma, min fjordvalack f -80 kastrerades som 3 eller 4åring och har en rejäl hingstnacke, så att nacken försvinner efter kastrering är nog inte så på alla hästar iallafall

kastrerad min häst som ettåring och det är jjag väldigt glad över. Innan var han ett litet otäckt vilddjur, bara ett par dagar efter var han ett litet väluppfostrat lamm och det är han fortfarande, som tur är :)

Jag kastrerade min halvblodskille när han var 10½ månad. På kliniken där de gjorde de sa de att det inte var så vanligt att göra det på en så pass ung häst, men det var inget negativt med det. Månaden var mars och det var bra, liten infektionsrisk. Hästen mådde utmärkt efter kastreringen och nu vid 5-års ålder är han en välutvecklad valack med tydlig könskaraktär, lätthanterlig och har inga problem med att gå tillsammans med ston och får en maffig hals och nacke när man rider honom i form! :)

Vad skönt och höra av er som kastrerat era tidigt och har bra erfarenheter av det.
Jag ska stå på mig så att jag osså får min kastrerad ivår, iaf som det känns nu.

Tycker inte att det borde spela någon roll så länge hästen väl har blivit könsmogen. Vet iofs inte om detta heller spelar någon roll men jag kan ju tänka mig att man vill att dom ska vara färdigutvecklade när man skär dom.

Min ena häst gick som hingst tills han var fyra enbart för att han skulle växa till sig och bli biffigare och det blev han verkligen och är det fortfarande vid 18 års ålder. Sen om det har med det att göra eller inte har jag faktiskt ingen aning om men uppfödaren sa i alla fall så.

Hej
Jag har inget att säga om hur tidigt man ska kastrera. Dock blir blodkärlen större med åren och riskerna ökar.

Däremot, se till att inte ha Folksam som försäkring när ni ska kastrera hästar. De täcker inga som helst komplikationer i samband med kastrering. :devil:

I mitt fall så kastrerade jag min häst i höstas när han var 2,5 år. Jag gjorde det på klinik som tur var för de kände ett visst ansvar. Allt gick bra men efter en vecka blev hästen sjuk.

Sammanlagt stod han en månad på sjukhus och fick opereras igen för en böld hade bildats vid bukhinnan av staffylokocker som kommit in i såret.
Folksam meddelade att de inte betalar ett öre och jag såg "bankrutt" framför ögonen :mad:
Lyckligtvis så ställde kliniken upp annars vet jag inte hur det hade gått.
Idag är han frisk och pigg som tur är. :love:

Om jag hade kastrerat hemma så hade ingen ställt upp ekonomiskt för hästen.

Kastrera på klinik och ha inte Folksams försäkring just då annars är de ok då de ersätter bra vid andra sjukdommar.

Sveipur skrev:

Vi har ett sto med regjäl nacke och hennes avkomma en vallack på 6år som också har mycket hals, han kastrerades vid 1,5års ålder... Vt även att riktigt maffigt nordsvenskt sto som har VÄRSTA hingst nacken. Min förra ponny köpte jag då han var rellativt nykastrerad han var då 5år och efter ett tag märkte jag att nacken blev lite mindre...
så jag tror det beror på andra orsaker än att din vallack kansterades ganska sent.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 515
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 592
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31
  • lagom smakligt men bra torrfoder