Sv: Kastar upp huvudet när man ökar fart....
Jag tänker alltid: varför gör hästen så här? Vad sker i dens kropp eller psyke?
Varför de tar upp huvudet är för att hålla balansen. En oskolad häst har inget annat sätt att hålla balansen på. De försöker genom att höja huvudet och spänna underhalsen flytta vikten bakåt. De har inte lärt sig att sätta sig, samla sig, niga bak och därmed bära mer bak genom det. När de lärt sig det kommer inte reflexen att höja huvudet.
Varför kommer hästen då i obalans? Vad ändrar man då man travar. Man ändrar tempot bla och iom det, att man ändrar hastighet, så ökar också påskjutet.
Man måste ha klart för sig att hästens bakben har två olika funktioner. Det finns påskjut och det finns "att bära"/samla sig. Det är olika muskler som gör detta. Så om hästen ramlar på framdelen har den alltså i förhållande till bärigheten för mycket påskjut. Den skjuter ju på så att den tippar fram.
Få hästar behöver träna påskjut. De föds med ett helvetiskt påskjut iom att de är flyktdjur och behöver kunna fly fort. De behöver dock lära sig att svara fram och komma fram till handen. Men när det är gjort så behöver påskjutet inte tränas på. Samlingen är en helt annan femma iom att den är rent onaturlig för hästen.
När man klättrar så är det påskjutet man tränar. Om man kollar var bakbenen är i förhållande till kroppsklumpen så är de bakom hästen. Där bak skjuter de på. De bär långt in under magen förutsatt att de lärt sig vinkla bäckenet.
Så man lurar sig själv om man tror att hästen tränar bärighet i klättring.
Isf får man rygga upp för backarna. Och det är nog lite överkurs för er.
Jag tror du gör bäst i att grundutbilda din häst. Den förstår inte signaler och den har lite dålig balans och ev styrka i bärmuskulaturen. Kanske är den också lite stel.
Rasbunden problematik existerar faktiskt i form av att man inom vissa grupper/raser har fler individer med samma eller liknande problem pga exteriöra förutsättningar eller temperament.
Tinkers har ju ganska ofta samma problem som många körraser. De blir lätt framtunga(tappar balansen framåt) om man rider dem lite fel.
Det får man ta med i tanken då man utbildar dem. För att hjälpa dem lite extra. För de kan också lära sig bära.
Jag skulle rekommendera dig att hitta en tränare som kan hjälpa er live. För jag tror ni behöver en del hjälp. Och när man ska lära sig grunderna så behöver man en person live. Det går så oändligt mycket snabbare då. Du slipper göra fel etc.
Bettet tror jag också bör bytas ut. Man utbildar hästar på tränsbett. Stångbettet kommer när man ska börja samla dem. Tränsbettet ger en annan effekt i munnen på hästen.
Lycka till!