Kastar sig ut!

lizzie

Trådstartare
När en häst kommer på att den kan slänga sig ur transporten hur ska man gå tillväga för att bryta mönstret?

Min nya pålla är en intelligent dam, på gott och ont :smirk: . Och idag så kom hon på att hon kunde slänga sig ur transporten och vi hade ingenting att sätta emot. Hann inte få på bommen tillräckligt snabbt.

Någon som har några smarta tips på hur man kan få stopp på denna dumhet?

Hon är inte ett dugg rädd för transporten, utan vet precis vad det är hon sysslar med - det lilla monstret :devil:

/Lizzie
 
Sv: Kastar sig ut!

Precis som ofta när det gäller "olydiga" hästar handlar det om att hästen ska lära sig att lyssna till och lyda föraren.

Här föreslår jag att du börjar med att träna utan transport. Hästen vid hand. Gå framåt, stanna, backa, stanna, backa, gå framåt, stanna o s v. Se till att hästen med små hjälper följer dig och träna gärna mellan "hinder" innan ni fortsätter träningen med transporten. Gå sedan på, igenom (om det finns urlastning fram) och ur transporten med samma variation: framåt, stanna, backa, framåt o s v.

Mycket beröm, ev. en godisbit, när hästen gör rätt. Gör om om det blir fel, ev. backa i "utbildningsskalan".

Lycka till!
 
Sv: Kastar sig ut!

jag säger grattis åt Ts och hoppas vi kan bilda klubb :rofl: :rofl:

hoppas på många bra tips
 
Sv: Kastar sig ut!

Håller med föregående talare...:) Hoppas jag med kan vara med i den klubben, tror vi kan bli ett helt gäng

Har oxå haft och har forfarande samma problem dock så kan han nu tänka sig att stanna en liten stund i alla fall utan att få panik (han har varit rädd)
 
Sv: Kastar sig ut!

Håller med föregående talare...:) Hoppas jag med kan vara med i den klubben, tror vi kan bli ett helt gäng

Har oxå haft och har forfarande samma problem dock så kan han nu tänka sig att stanna en liten stund i alla fall utan att få panik (han har varit rädd)

hadde den där pissmärren jag har hemma nu haft en uns till att vara rädd:crazy: så skulle jag ju förstå henne.
MEN när hon bara :devil: med mig.
eller hon kastar sig ut då man ska stänga bak på henne
när hon väl är inne och åker i väg så är det ju inge problem
 
Sv: Kastar sig ut!

Hallo!
;)

Lasta både nu och då......olika tider utan att ni ska åka nånstans (Det kan du ju nu he he)
Lasta med lång lina, inte grimskaft, så att du kan släppa efter när hon slänger sig. Tålamod är det som gäller men det vet jag ju att du har sedan tidigare. Jag har ju nyss fått mitt tålamod he he.
Håll på med det tills hon är lugn. Sätt inte på bommen förrän du kan rassla med den och greja utan att hon slänger sig ut.

SEN! Gäller det att vara försiktig. Det är jättelätt att lära en häst när det är öppet eller ej och att "man ska ut" så fort någon lyft på bommen därbak.
När vi lastar sätter vi på bommen och väntar en stund innan det görs något mer dvs. innan vi stänger "bakluckan".
När vi är framme och ska lasta av så får de för det första stå några minuter utan att vi gör något alls.
Sedan tar vi ner bakluckan och de får vänta lite.
När hästen ska ut så tar vi ner bommen men står kvar....den ska inte lära sig att när det rasslar så ska man backa. Vi står kvar och pratar lite med hästen så att den inte kopplar ihop ljudet med aktiviteten.

Oj vad långt det blev...och ja jag vet....det är lätt att säga allt det här när hästen inte redan slänger sig ;)
.......Vore bra om hästar får ett obehag när de slänger sig ut...har ingen aning om vad det skulle vara... Men det ska vara positivt att gå in och vara i transporten och negativt att slänga sig ut...
Någon som har nån idé?
// M
 
Sv: Kastar sig ut!

Kanske inget tips men jag vet att när en bekants häst kastade sej ur transporten blev hon så arg så hästen fick vackert gå in igen..å ur igen å in igen å ur igen osv... Ett flertal ggr lastade hon om honom på direkten. Han kastade sej inge mer...

Så om tid finnes kanske detta är värt att prova!
 
Sv: Kastar sig ut!

Ett tips är att ha kapson på hästen när du lastar ur den. Du kan hålla i hästen mycket bättre då. Kanske inte låter helt snällt mot hästen men med tanke på vilka olyckor som kan hända annars så tycker jag det är ok. Det har faktiskt funkat på alla hästar jag haft problem med.
 
Sv: Kastar sig ut!

Så gjorde vi med vår häst också. I början när vi hade henne så kastade hon sig ut så fort bommen var nere. Då fick hon gå på igen. Inte förrän hon gick lugnt ur transporten var vi färdiga med avlastningen. Så här ska man dock inte göra med en häst som är rädd eller lätt får panik - då kan den förknippa transporten med alltför mycket obehag och bli svår att lasta.
 
Sv: Kastar sig ut!

Precis som ofta när det gäller "olydiga" hästar handlar det om att hästen ska lära sig att lyssna till och lyda föraren.

Här föreslår jag att du börjar med att träna utan transport. Hästen vid hand. Gå framåt, stanna, backa, stanna, backa, gå framåt, stanna o s v. Se till att hästen med små hjälper följer dig och träna gärna mellan "hinder" innan ni fortsätter träningen med transporten. Gå sedan på, igenom (om det finns urlastning fram) och ur transporten med samma variation: framåt, stanna, backa, framåt o s v.

Mycket beröm, ev. en godisbit, när hästen gör rätt. Gör om om det blir fel, ev. backa i "utbildningsskalan".

Lycka till!

Ovanstående funkar utan problem. Hästen är bra mycket bättre på at "gå fot" än vad hundarna är.

Beröm med rösten funkar bra, godis funkar mindre bra eftersom hon inte vill ha godis.

/Lizzie
 
Sv: Kastar sig ut!

Jodu, nu ska det lasttränas he he :devil:

När vi lastar ur henne så kastar hon sig INTE. Då går hon inte ut förräns jag säger "back". Så det är inte så att hon hör att bakbommen tas bort och hon sedan slänger sig ut.

Det är inte så att hon går in för att sedan springa ut på en gång. Hon står stilla ett tag, när hon sedan hör att bommen inte sätts dit på en gång så tar hon ett steg bakåt för att kolla om det tar stopp och när det inte gör det så fortsätter hon ut.

På transporten vi hittills lånat så tar det ett tag innan man får bakbommen på plats och, vilket damen lärt sig.

/Lizzie
 
Sv: Kastar sig ut!

Bara ett tillägg...det funkar utmärkt att ha kapson på hästen vid pålastning också! Alla hästar jag testat det på har försökt ytterligare ett par-tre gånger att kasta sig ut...sedan är det inte roligt längre om man bara håller emot lite extra...:)
 
Sv: Kastar sig ut!

När en häst kommer på att den kan slänga sig ur transporten hur ska man gå tillväga för att bryta mönstret?

Min nya pålla är en intelligent dam, på gott och ont :smirk: . Och idag så kom hon på att hon kunde slänga sig ur transporten och vi hade ingenting att sätta emot. Hann inte få på bommen tillräckligt snabbt.

Någon som har några smarta tips på hur man kan få stopp på denna dumhet?

Hon är inte ett dugg rädd för transporten, utan vet precis vad det är hon sysslar med - det lilla monstret :devil:

/Lizzie

Har inte läst tidigare svar, men min foderhäst gjorde det samma förut. Vi har en tjock bom, så vi fällde ner luckan, och lät han stå ett tag och trycka mot bommen, tills han insåg att han inte kommer ut. Sen skaffa vi ett LÅNGT grimskaft, spände lös spännet som han satt fast i framtill, satte fast grimskaftet, stod och lät han äta lite hö för att distrahera honom, sedan öppnade en annan person tyst bommen. försök sedan få hästen backa långsamt, sträck fram höet så han vill ta det innan han slänger sig ut.
Så får man hålla på tills han slutar kasta sig ut, när han tar det lugnt, beröm jätte mkt, ge han morot eller nåt.
Det funkade på Wille, han kastar sig aldrig ut nu för tiden.
Vi behövde inte hålla på länge innan han slutade.
 
Sv: Kastar sig ut!

Bara ett tillägg...det funkar utmärkt att ha kapson på hästen vid pålastning också! Alla hästar jag testat det på har försökt ytterligare ett par-tre gånger att kasta sig ut...sedan är det inte roligt längre om man bara håller emot lite extra...:)

Vad är det som gör att kapson funkar bättre än grimma?

/Lizzie
 
Sv: Kastar sig ut!

En kapson har ju en metalllänk som sitter över nosryggen. Om du sätter grimskaftet eller linan i mittringen framtill på kapsonen så får hästen ett lite obehagligt tryck över nosryggen när den går bakåt. Förutsättningen är ju förstås att du orkar hålla emot någorlunda när hästen kastar sig bakåt. Viktigt att komma ihåg är ju också att inte ta i mer än nödvändigt så att hästen skadan på något sätt! Hoppas det löser sig!
 
Sv: Kastar sig ut!

En kapson har ju en metalllänk som sitter över nosryggen. Om du sätter grimskaftet eller linan i mittringen framtill på kapsonen så får hästen ett lite obehagligt tryck över nosryggen när den går bakåt. Förutsättningen är ju förstås att du orkar hålla emot någorlunda när hästen kastar sig bakåt. Viktigt att komma ihåg är ju också att inte ta i mer än nödvändigt så att hästen skadan på något sätt! Hoppas det löser sig!

Ok, värt att prova i alla fall.

Hon höjer iofs inte huvudet när hon springer ut. Utan bara går bakåt, även om jag håller i så mycket jag bara orkar. Fick väl nästan sulorna utslitna i lördags efter att blivit utdragen ur transporten av madam... :smirk:

/Lizzie
 
Sv: Kastar sig ut!

Har inte läst de andra svaren du fått men såhär har jag löst problemet.
En transport med frontulastning. Lasta ALLTID ut framåt.
Jag har en krubba som jag hänger fast fram i transporten, där mumsar hästen medans jag lägger upp bakom. Sen innan jag lastar ur så får hon krubban med lite gott i igen så att jag kan fälla ner bommen fram o så i lugn o ro.
Detta har funkat bra på mina sista 2 hästar som har god näringsdrift ska tilläggas ;)
 
Sv: Kastar sig ut!

Om man vet att hästen inte kastar sig ut av rädsla eller obehag utan har skaffat sig en dålig ovana kan man helt enkelt tvinga den att stå kvar i transporten när den kommit in. När jag köpte min fyraåriga klumpeduns gjorde han precis som du beskriver. Jag fick då hjälp att sätta ett långt rep som löper genom den undre mittersta ringen i grimman (där du vanligtvis sätter grimskaftet), under grimman, runt nacken och tillbaka genom ringen. Du har då två långa repändar som "grimskaft". När du klivit in i lung och ro i transporten virar du "grimskaftet" ett varv runt bommen. Se till att kliva ur och stå utanför. När hästen sedan kliver bakåt håller du emot. Det kan bli ett himla liv i transporten med de allra flesta hästar inser snabbt att det inte är lönt att härja. Min bara hängde sig i repen och blängde ilsket fast lite uppgivet på mig. Vi gjorde detta ett par gånger och efter det räckte det med att jag höll emot i grimskaftet, han hade då accepterat att är man väl inne - stannar man inne.

Nu kommer jag säkert få massor av skäll för min gräsligt djurplågande metod men jag vill poängtera att detta är för hästar som utmanar gränserna och inte rås på med ledarskapsövningar. Naturligtvis är det inte heller lämpligt för hästar som på något vis är eller blir rädda, men det verkade inte så på din häst. Metoden kan användas för att mer eller mindre vinscha in hästar men då går för långt. Hästen ska inte tvingas IN men kan behöva få förklarat att man STANNAR KVAR väl inne.

Lycka till!
 
Sv: Kastar sig ut!

Glömde skriva att eftersom du bara har "grimskaftet" ett varv kring bommen kan du lätt bara släppa om något blir farligt och går helt galet. Då kommer hästen direkt lös. Man får aldrig sätta fast en häst på detta sätt! Sin nacke är något hästar (och många andra djur...) är väldigt rädda om.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Lördagen började med att jag var sen hämta upp dottern, som just när hon satte sig i bilen kom på "kameran". Ringde hästägaren som...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: cewe
·
Träning Sto, 7 år i riden i Holland, fått ett föl, ska vara riden tidigt förra året (mycket oklart) har haft diverse problem med låsningar och...
Svar
6
· Visningar
1 370
Senast: Marvin
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 617
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp