Kastar sig ut!

Sv: Kastar sig ut!

Precis som ofta när det gäller "olydiga" hästar handlar det om att hästen ska lära sig att lyssna till och lyda föraren.

Här föreslår jag att du börjar med att träna utan transport. Hästen vid hand. Gå framåt, stanna, backa, stanna, backa, gå framåt, stanna o s v. Se till att hästen med små hjälper följer dig och träna gärna mellan "hinder" innan ni fortsätter träningen med transporten. Gå sedan på, igenom (om det finns urlastning fram) och ur transporten med samma variation: framåt, stanna, backa, framåt o s v.

Mycket beröm, ev. en godisbit, när hästen gör rätt. Gör om om det blir fel, ev. backa i "utbildningsskalan".

Lycka till!

Håller med här. Det handlar om ledarskapsövningar. Och vet man med sig att man kanske inte behärskar tekniken till fullo, tycker jag att man ska anlita någon kunnig på området. Problemet är förmodligen löst på mindre än en timme. Det är inte meningen att man ska skada sig! Det kan vara värt att svälja den eventuella stoltheten, kasta ut några hundra, och få hästen att bli av med olaten, och själv också få verktygen, att använda för senare bruk vid alla lastningar.
 
Sv: Kastar sig ut!

Har inte läst de andra svaren du fått men såhär har jag löst problemet.
En transport med frontulastning. Lasta ALLTID ut framåt.
Jag har en krubba som jag hänger fast fram i transporten, där mumsar hästen medans jag lägger upp bakom. Sen innan jag lastar ur så får hon krubban med lite gott i igen så att jag kan fälla ner bommen fram o så i lugn o ro.
Detta har funkat bra på mina sista 2 hästar som har god näringsdrift ska tilläggas ;)

Det är inte problem med urlastning, utan när hon ska lastas in. När hon väl ska lastas ur, så står hon stilla tills jag säger back.

/Lizzie
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Lördagen började med att jag var sen hämta upp dottern, som just när hon satte sig i bilen kom på "kameran". Ringde hästägaren som...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: cewe
·
Träning Sto, 7 år i riden i Holland, fått ett föl, ska vara riden tidigt förra året (mycket oklart) har haft diverse problem med låsningar och...
Svar
6
· Visningar
1 370
Senast: Marvin
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 617
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp