Kastar ni bollar inomhus?

Sv: Kastar ni bollar inomhus?

Men var och en får göra som den vill med sin hund hemma hos dem. Men är någon på besök hos oss eller att vi ser efter någons hund så gäller kastande bollförbud inne hos oss även för dem.

Så känner jag också. Men killen tycker det är synd om hans föräldrars hund som är van vid att få leka med bollar inne hela tiden och han lskar ju det. Jag ser det som så att här är det våra regler om gäller och hunden kan väl utan problem klara av att vara utan bollar någr timmar. Annars kanske inte hunden bör följa med överhuvudtaget. Som sagt vad andra gör hemma med sina hundar är upp till dem, det bryr ju inte jag mig om.

Kastar endast boll vid träning. Skulle aldrig få för mig att kasta boll inomhus. Leker gör man ute. Dessutom tycker jag att bollkastandet hos många människor går överstyr, folk vill gärna tro att hunden är såå glad när det i själva verket är en stor del stress för att jaga bollarna.

Kastar mycket lite boll över huvud taget, mest bara som del i annan lek (dvs inte det monotona kasta-spring-lämna-upprepa utan lite mer tankeverksamhet än så) eller som belöning och aldrig inomhus! Inga springlekar inne, det skulle bli alldeles för rörigt, dessutom finns halkrisken på hala golv.

Inge lek innomhus,ute kan min få leka men inne ska de va lugn och ro gärna ligga på sin plats. Jag har en rottis föredrar ordning och reda.

Har en stor borzoi (ett monster size shetlandsponny), och här brukar det kunnas kastas bollar och så. :angel:

Men det är ingenting jag gärna gör, utan han brukar rulla iväg dom själv och sedan komma i full galopp. :cool:

Jag är uppväxt med att man inte kastar bollar inomhus alls. Gubben min är hundens egentliga ägare och hade bott ensam med hunden och sina två katter i ngt år innan vi träffades. Och då vet ni ju hur det blir. :smirk:

Hos oss får man dock inte kasta med bollar inne. Det är ingen regel vi har utan han vet att det inte passar sig i ett möblerat hus med glasfönster. Men visst händer det att man (läs:han) spårar ur ibland och busar runt några sekunder och kastar en boll. Man är ju bara människa. Ibland får man vara lite impulsiv, om det sker 2 ggr om året. Men annars är bollkastning ngt man ägnar sig åt utomhus. :) Det är dessutom skitslämmigt med bollar som hunden hållt i munnen och jag vill inte ha slempölar på väggar och golv efter kastade bollar.

Så känner jag också. Men killen tycker det är synd om hans föräldrars hund som är van vid att få leka med bollar inne hela tiden och han lskar ju det. Jag ser det som så att här är det våra regler om gäller och hunden kan väl utan problem klara av att vara utan bollar någr timmar. Annars kanske inte hunden bör följa med överhuvudtaget. Som sagt vad andra gör hemma med sina hundar är upp till dem, det bryr ju inte jag mig om.

Håller med dig fullt och fast! Han lär inte lida precis om han inte får leka med bollar den stunden han är hos er. Hundar är smarta, finns det ingen boll hos er så är det så bara och hemma hos hans föräldrar finns ju bollen han får leka med och då finner han sig helt enkelt i det. :bump:

Jag kastar inga bollar inomhus, däremot en lång fläta med korvar på. Kastar den dock inte långt bort och vår hund brukar studsa och hämta den dvs. inte springa som en dåre.. Äger en collie och bor i lägenhet.

Respekterar deffinitivt hur andra har det.. Min svärmor kan komma hit med sin BC ibland och kasta leksaker. Något jag avskyr då deras hund är helt tokig i leksaker och verkligen kastar sig efter dem..

*KL*

När jag leker med min chihuahua kastas det bollar inomhus. Hon är så liten och vi har öppen planlösning så det är ingen fara på det viset. Och svårt för att koppla av har hon absolut inte, det är snarare tvärtom.

Vi kastar inte bollar överhuvudtaget, varken inne eller ute! Det är ett stort stressmoment för hundar om det utförs intensivt. Jag kan inte se att hunden stärker impulsivitet och glädje genom att jaga/hämta boll för att sedan få den kastad igen och upprepa. Jag har däremot sett hundar som vart helt förstörda av bolltokighet, folk tror visst att det är ett utmärkt sätt att motionera hunden trött. Kasta, kasta, kasta...

Kan han inte hitta nya sätt att leka med hunden?
tips:
En artikel om lek

Vi kastar inte bollar överhuvudtaget, varken inne eller ute! Det är ett stort stressmoment för hundar om det utförs intensivt. Jag kan inte se att hunden stärker impulsivitet och glädje genom att jaga/hämta boll för att sedan få den kastad igen och upprepa. Jag har däremot sett hundar som vart helt förstörda av bolltokighet, folk tror visst att det är ett utmärkt sätt att motionera hunden trött. Kasta, kasta, kasta...

tips:
En artikel om lek
Just nu ligger jag i hårdträning med "kasta/hämta" ;) I vårt fall ligger det dock en tanke bakom.

För övrigt kan man träna både fotgående och fjärrdirigering på 25kvm *s*

Senast ändrad:

kastar inget öht.

avskyr pinn/bolltokiga hundar. tycker inte det är särskilt kul att kasta heller..

min hund har bara tuggben inomhus, och dom kastar han runt själv.. :p

jupp.. hunden vill alltid leka ett par minuter efter promenad för han tycker han fryser annars :p vi kastar oftast inte boll dock utan hans kramdjur. Han tröttnar fort och sen lägger han sig och sover, utomhus bryr han sig inte om kramdjur eller bollar alls

*kl*

Vi kastar inte boll inomhus, har för mycket prylar för det.
Däremot leker vi mycket, men lite lugnare lekar.

Jag kastar inga bollar inomhus, däremot en lång fläta med korvar på. Kastar den dock inte långt bort och vår hund brukar studsa och hämta den dvs. inte springa som en dåre.. Äger en collie och bor i lägenhet.

Respekterar deffinitivt hur andra har det.. Min svärmor kan komma hit med sin BC ibland och kasta leksaker. Något jag avskyr då deras hund är helt tokig i leksaker och verkligen kastar sig efter dem..

Det tycker jag är oerhört respektlöst av henne att göra så :mad: Man går väl inte till andra och leker intensivt med sin egen hund där! Det kan hon göra hemma hos henne, inte hos er. Kan du säga det så hon fattar utan att hon blir stött?

*kl*
Har inga leksaker inne, överhuvudtaget!
Gabbi har en boll och Kiera en kamprulle, dom använder vi när vi tränar..
Bor med två schäfrar på 48kvm..

tips:
En artikel om lek

Förklara gärna mer. Är jättenyfiken på varför hunden blir stressad av att hämta bollar och varför dom inte kan bli glada av det.

Förklara gärna mer. Är jättenyfiken på varför hunden blir stressad av att hämta bollar och varför dom inte kan bli glada av det.

Det drar igång aderalinnivån i kroppen, de går in i "jaktmood" utan att faktiskt slutföra jakten så som naturen tänkt. Hundarna kan få som en "kick" av bollkastandet och sen bli helt fixerade vid det. Hög halt av stresshormon i kroppen ger förstorade binjurar, vilket producerar mer stresshormon osv.

Jag måste hålla ett öga på att det inte blir för mycket på min hund, men just nu jobbar vi mkt på att han ska vilja komma in med saker till mig.

Bra förklarat!
Plus att det är ett litet h-vete att gå ut å rasta en pinn eller bollgalen hund!
Dom kan inte göra sina behov.. Bara går och kollar på matte/husse: Kasta nu då! KASTA!!!!!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 803
Senast: Acto
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 291
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 859
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka