Kastar ni bollar inomhus?

pernilla_s

Trådstartare
Kastandets vara eller icke varande är något jag och min pojkvän grälar över. Jag vill inte ha kastandes bollar inomhus men han vill. Vi bor dessutom i lägenhet, men han anser att jag tar bort hundens impulsivitet och glädje. Nu tänkte jag höra efter hur ni gör hemma, då han säger att alla han känner akstar bollar inomhus och det är sååå vanligt.

Om ni kastar bollar inomhus hur stor är er hund? Tror det kan hänga ihop ibland, dock in i mitt fall då han tycker en stor new foundlandsblandisbjässe ska få leka med bollar här. SVärföräldrarnas hund...

Sv: Kastar ni bollar inomhus?

Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra.
På sin höjd har vi vid något tillfälle bjudit vår bulle på en tennisboll att slakta (tar ca 30 sek för henne att totalt pulvrisera en tennisboll).

Bollen tar vi med på vissa promenader, när vi har möjlighet att släppa hunden lös att leka med den.

Vi bor i villa, och här hemma bor en Border collie, en belgare och en New foundland.

Jag kastar inte bollar inne, men pappa gör det mer än gärna! :rofl:

Visst blir det brötigt, och stökigt, och ljudnivån när njuffen brakar in i något är hög.
Men pappa tycker att hundarna tycker att det är så roligt, så vad gör det om hundra år om en köksstol går sönder?

Däremot belönar jag ofta hundarna inne med kamp osv, och hundarna får lov att röja en del inne! Det är ingenting som någon i familjen stör sig på, trots att det blir brötigt med 3 hundar som slänger sig in under bordet...!

Jag kastar inte bollar inomhus och jag kan nog inte komma på någon som gör det som jag känner. (vad jag vet om i alla fall).

Däremot har jag bollar/leksaker liggandes lite här och där, så att hunden kan leka på egen hand om den nu vill det.

Lek, spring och träning tycker jag att ska ske utomhus. Inomhus vill jag ha det lugnt och skulle bli tokig på hunden om den hoppade runt som en dåre.

Jag anser också att det räcker att hunden får leka med bollar ibland när man är utomhus. Men sambon tycker som sagt och jag citerar att jag vill ha en minirobot till hund.

En hunds impulsivitet och glädje tas inte bort om man reglerar lek och stoj till utomhusaktiviteter.
Huruvida man ska leka inne får var och en ta ställning till men jag och jag vet att väldigt många fler anser att i hemmet ska det vara lugnt och stilla. Hemmet är en plats för flocken att bara vara och koppla av.
Stressar man upp hunden hemma (ja, för lek är ju en viss typ av stress om än en relativt positiv sådan) då är risken att hunden inte finner ro lika lätt de tillfällena ni kanske vill att det ska vara lugnt.

Jag har två rottisar och jag brukar busa med dem måttligt inomhus, dock är det egentligen ingen idé att ens försöka då jag ändå bara ber dem sluta då man tänker på grannar osv. Istället leker jag "gömma bollen" istället för "kasta bollen"... då blir det bus, stimulans och roligt fast på en mer sansad nivå.

Sen finns det ju de som säger att man ska akta sig för att kasta för mycket saker som hunden sen ska hämta då detta lätt kan bli för mycket stress för hunden.

Sen kan du hälsa din käresta att det faktiskt inte alls är vanligt att man kastar bollar till hundar inne. De flesta anser att detta är något som ska ske utomhus.

...och han vill ha bromsspår i parketten och mattorna liggande i ett hörn eller??? :D
Så skulle det iaf se ut hemma hos oss om vi tillät bollek inomhus (gräsmattan har fått sig ett antal lösa tuvor av fotbollsspelande med hunden..):angel:

Haha nej det är ingen välp vår hund är snart 7 år. Och tycker inte ens om leksaker. En boll gillar han en stund, men inte så länge. För honom räcker det att busa någon enstaka gång när man är ute. Men sambon vill tvunget busa med bollar med honom inomhus.

...och han vill ha bromsspår i parketten och mattorna liggande i ett hörn eller??? :D
Så skulle det iaf se ut hemma hos oss om vi tillät bollek inomhus (gräsmattan har fått sig ett antal lösa tuvor av fotbollsspelande med hunden..):angel:

Problemet är att det bryr han sig inte om. Men jag har i och för sig förbjudit bollar. :devil: Jag la in mitt veto där då vi har en son på 10 månader och vår hund inte vet var tassarna sitter...

Ja, det gör vi.
Izor är ju en Dvärgschnauzer så han gör ingen skada om han skulle braka in i något, vilket han inte gör för han bromsar innan. Skulle han inte hinna bromsa så har vi inget ömtåligt framme.

Hemma hos bästisen (en Bichon Frisé) kastas det också boll, men deras hus har en korridor som är 10-15 meter lång. Är jätteroligt att springa där. Korridoren mynnar ut i vardagsrummet där det står en bokhylla med en del grejer i på marknivå. Men innan hundarna hinner fram så har de använt två trasmattor som broms, som bildar en F1-mur.;)

Däremot har husse (min pappa då) en viss förmåga att kasta boll/leksak i sittande huvudhöjd eller i soffbordshöjd när det står glas där. :crazy:

Kastar inte boll innomhus eller leker, det hör hemma utomhus här.

Har en chihuahua, så visst skulle han rymmas att leka trots liten lägenhet men jag vill ha lungt och avslappnat inne

Japps jag kastar bollar inomhus till mina små. 1 papillon och 1 jack russel. Lägenheten är stoor och hundarna små. Samt att detta är mitt hem. Åker jag bort respekterar jag dock hur andra har det.

Jag kastar inte några bollar inomhus, jag har två grandisar och skulle inte uppskatta att de for runt som två stållar. Däremot så har de tuggleksaker etc, inomhus som de kan ligga och leka lite med, men inget spring och hopp inomhus.

KL

Än så länge verkar det som del flesta inte tillåter det och de som gör det har små hundar.

Vi har ju en hund på 28 kg och han är ju inte jättestor men oerhört klumpig. Jag kommer som sagt aldrig att gå med på bollar inomhus, då det inte är så svårt att gå ut. Dessutom finns det risk att sonen kommer emellan.

Det händer. Har en rottis på 25kvm och 35vm.(två olika bostäder) Jag försöker dock begränsa pojkvännes kvällsbus med tanke på grannarna.

Senast ändrad:

KL

Än så länge verkar det som del flesta inte tillåter det och de som gör det har små hundar.

Vi har ju en hund på 28 kg och han är ju inte jättestor men oerhört klumpig. Jag kommer som sagt aldrig att gå med på bollar inomhus, då det inte är så svårt att gå ut. Dessutom finns det risk att sonen kommer emellan.

Ja det med sonen är ju otäckt, eller om man kastar bollen så är det ju så himla lätt att hunden blir så ivrig, och råkar välta något, kanske tvn, då vore det otäckt fall ett barn kom emellan. Sen att jag inte gör det, är att jag tycker att inomhus ska vi ha det lugnt och skönt, leker och far omkring gör vi utomhus, ungefär samma som att jag skulle aldrig få för mig att föra liv istallet, det är hästarnas hem där det ska vara lugn och ro.

Då vi har barn så kastas inget inomhus, skulle bli jobbigt då barnen också skulle göra detta. Inne är man lugn, ute busar man

Inget kastande inne. Ute i måttliga mängder är ok tycker jag, men inte varendagång. Nu tillhör min hund inne de som är så lättstressade, men jag tycker att det finns annat man kan göra med hunden en att kasta bollar.

Inne är man lugn, vilar. Min kan få kexben som jag gömmer på en begränsad yta och så får han leta upp dem. Typ sånna lekar inne, men inte några bollar att fara om kring efter. Fast hunden är liten och huset är stort.

Men var och en får göra som den vill med sin hund hemma hos dem. Men är någon på besök hos oss eller att vi ser efter någons hund så gäller kastande bollförbud inne hos oss även för dem.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 803
Senast: Acto
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 291
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 859
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII