kastar medhuvudet, har det i taket och vrider det åt sidan

chestylarue

Trådstartare
Hej! tänkte fråga om lite råd här.
Mitt sto som alltid gått så mjukt o fint, alltid varit arbetsvillig och positiv har börjat göra konstiga saker.
Så fort man tar minsta lilla i tygeln kastar hon upp huvudet i taket och vrider det åt höger.
när man ger henne helt slapp tygel och bara rider med sätet, skänkeln och rösten sänker hon huvudet och slappnar av.

Hon verkar inte ha ont i ryggen eller liknande. vi i stallet känner och klämmer konstant.
Har bytt bett o varierat mellan flera olika varianter.

Hon fick ont i ryggen för ett tag sedan så jag har ridit helt barbacka eller med barbackagjord ett bra tag nu. så det är ingen sadel som klämmer.
"Ryggontet" försvann efter ett två veckors vila och promenader i grimma och jag satte igång henne igen men då barbacka.

Någon som har något bra råd för vad det kan vara eller vad man kan prova att göra?
 
Sv: kastar medhuvudet, har det i taket och vrider det åt sidan

Det låter som om hästen behöver en utbildad tandläkare.
 
Sv: kastar medhuvudet, har det i taket och vrider det åt sidan

Så fort man tar minsta lilla i tygeln kastar hon upp huvudet i taket och vrider det åt höger.

Mitt sto gjorde sådär, kastade med huvudet och vände, ringde till en veterinär med tandvårdsutbildning och hon sa att hästen hade hakar och
vassa kanter som skavde i munnen. Hon blev mycket bättre. Så se till att din häst får snarast vård. Hoppas det löser sig för er!
 
Sv: kastar medhuvudet, har det i taket och vrider det åt sidan

ja den tanken har definitivt slagit mig!
veterinären ska komma ut på kontroll inför betet nu om nån vecka o tänkte be henne kolla lite då.
Hoppas det är något enkelt åtgärdat för hennes skull!
Man vill ju verkligen inte att hon ska ha ont nånstanns!
 
Sv: kastar medhuvudet, har det i taket och vrider det åt sidan

När det gäller vetrinärer och tänder får jag ryssningar, mina hästar får endast gå till Torbrjörn han finns i söderköping och har tider på ulltuna. Att raspa en hästs tänder är ett stort nono för mig.
 
Sv: kastar medhuvudet, har det i taket och vrider det åt sidan

Den veterinär jag anlitar raspar inte om det inte behövs, hon tar bara om det är nån vass kant som skaver.
 
Sv: kastar medhuvudet, har det i taket och vrider det åt sidan

Jag har bara jättebra erfarenheter av veterinärer när det gäller att raspa tänder. Visserligen så har jag åkt in till klinik när jag behövt få det gjort på mina. Har sämre erfarenhet av den tandtekniker (som jobbade på en annan klinik) än vad jag haft av mina vanliga veterinärer. Dessutom har det varit mångdubbelt dyrare :crazy:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Har postat en tråd om våran ponny som är importerad från Irland, 5 år, valack , hopponny är förklarade jag att han börjat kasta av...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 528
Senast: palle
·
Ridning Hej! Jag undrar om någon kan ge mig lite tips o råd...:) Jag har en häst som jag ridit sedan sommaren 2011, han är lite svankryggig och...
Svar
7
· Visningar
2 747
Senast: Debija
·
Träning Rider ett piggt varmblod som jag börjar bli trött på nu. När vi rider ut ska de alltid gå fort, på långa tyglar skrittar han fint men...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 431
Senast: Super Sonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp