Karragen/Karragenan??

KaffeKask

Trådstartare
Kan någon hjälpa mig att få mer klarhet i Karragen/Karragenan?

Är det skillnad på dessa? Vad är det för skillnad?

Har fått förklarat för mig att det inte är bra, ska undvikas osv, men tar varje vår rödalger för min allergi, men om nu Karragen/Karragenan (vad man nu ska kalla det...) är så pass dåligt så är det ok att fortsätta med algerna då? Jag hänger inte riktigt med... Eller är det att välja mellan pest och kolera?
 
Sv: Karragen/Karragenan??

Alltså Carrageen är rödalger kort och gott och inget annat. Jag vet inte vad som är dåligt, men alger är ju havets sopstation sas så mycket skräp och skit hamnar ju i dom. Men rödalger sägs ju vara bra för olika typer av allergier främst i luftvägar, mår du bra av det så är det ju bara att fortsätta.
 
Sv: Karragen/Karragenan??

Äkta vara skriver följande:

KÄNDA HÄLSORISKER
Kan orsaka gasbildning i tarmen. Djurförsök från början av 2000-talet tyder också på att ett ämne som bildas när karragenan bryts ner kan var cancerframkallande. Men forskningsresultaten är omstridda och andra forskare hävdar att karragenan inte är cancerframkallande. WHO klassar karragenan som i princip ofarligt, men rekommenderar inte användning i barnmat.
 
Sv: Karragen/Karragenan??

Karragen är den ursprungliga råvaran, karragenan är extrakt som inte måste komma från just karragen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 757
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp