Karpaltunnelsymdrom, operation?

MM

Trådstartare
Det lider jag av sedan 13 år tillbaka.

Ibland är det riktigt illa, det går inte sova för hela armen värker, det strålar ut vid armbågen på något vis.

Jag har mängder av handledsstöd men dom är så otympliga och går helt ärligt inte att ha på sig om man ska få något gjort på dagarna. Även dom som är gjutna efter min hand.

Det är vänsterhanden som jävlas och jag är vänsterhänt och det blir värre ju mer jag anstänger den, vilket är hela tiden eftersom det blir den jag använder om jag gör något.

Nu har jag praktiserat i en matbutik i en månad och handen domnar av titt som tätt nu. Hela nätterna och längre stunder på dagarna. Handen är helt uppsvullen på morgonen när jag vaknar.
Det är inte långa stunder (3 tim/2 ggr vecka) men det räcker för att sätta handen ur spel.

Jag undrar då om någon här har opererat sig för detta?
Hur gick det?
Hur lång tid tar det att läka?
Funkade handen som normalt sen?
Får man göra en sån operation nersövd?

Jag har gjort en ganglionoperation (höger hand) med enbart lokalbedövning och att vara vaken vid ett ingrepp är inget jag gör om!

Jag börjar bli trött på att aldrig kunna använda handen utan att få diverse biverkningar av det. Jag kan inte springa runt med handledsstöd hela livet som ändå inte fungerar, jag är bara 27 år gammal och vill ha en hand som fungerar.

Hur går man tillväga för att få en operation och har jag rätt att kräva en?
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Puffar upp och hoppas någon kan svara på mina frågor :)
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Med de problemen du beskriver ska det inte vara några problem att få en sådan operation.

Jag hade mest problem med höger men även vänster, som du sa alltid efter ett ansträngande arbete för händerna. Jag gjorde op i vaket tillstånd men fick nästan panik och började gråta under operationen då det var hemskt att vara vaken och inte komma loss. Ush, vad hemskt jag vågade aldrig göra vänstran men har inte haft så mycket problem med den.

Men i alla fall så sa sjuksköterskan att om jag väljer att göra vänstran så kommer jag att få något att sova på under op eftersom jag upplevde den så hemskt negativ. Jag var sjukskriven 2 veckor men jag vet andra med liknande arbete som jag (djurskötare) som varit sjukskrivna 6 veckor.
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Jag får ringa och höra med min VC igen. Dom envisas med handledsstöden men det känns ohållbart. Jag kan inte använda handen i min vardag.
Vet inte hur det är med kostnaden för operationen här så får höra med dom om det.
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Jag har inte bara detta problem med den handen utan även en tumme som blir inflammerad titt som tätt.

Jag har fått lämna blodprov på om jag kunde lida av reumatism men dom hittade inget på proverna.
Ändå har jag problem med någon led nästan hela tiden. Är det inte händerna så är det tårna. Fick en inflammation i en av tårna förra året som höll i i nästan 4 månader trots mediciner. Dom biter faktiskt aldrig så det känns bara onödigt att ta dom.
Och nu när jag anstränger mig mer med handen så går det bara inte. Den gör ont varenda dag och nätterna är en pina. Vaknar av att jag måste väcka den till liv igen.
Jag har samma problem i höger hand men det märks bara ibland. Inte alls lika mycket i den.
Handen domnar bort nu bara medans jag skriver här från telefonen..

Så jag hoppas jag är berättigad en operation. Kan inte tänka mig att detta är lätta besvär. Det påverkar ju hela min vardag.

Hur lång tid fick du vänta på din operation?
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Jag har inte bara detta problem med den handen utan även en tumme som blir inflammerad titt som tätt.

Jag har fått lämna blodprov på om jag kunde lida av reumatism men dom hittade inget på proverna.
Ändå har jag problem med någon led nästan hela tiden. Är det inte händerna så är det tårna. Fick en inflammation i en av tårna förra året som höll i i nästan 4 månader trots mediciner. Dom biter faktiskt aldrig så det känns bara onödigt att ta dom.
och de nöjde sig med att bara konstatera att "det visar inget på blodprov så det är inget reumatiskt"?
typotux_073.gif
(ameo exploderar... :mad: )
Det finns mer än en reumatisk sjukdom, annan än just RA (som är den man eventuellt kan se på blodprov), som inte visar något alls på blodprov.
Det är ju dessutom så att karpaltunnelsyndrom är vanligare hos reumatiker än hos ickedito.

OM jag vore i dina skor skulle jag göra två saker:
- remittera dig själv (om du inte kan få husläkaren att skriva remiss) till en reumatolog, som kan ge en second opinion på din återkommande ledvärk
- remittera dig själv (om du inte kan få husläkaren att skriva remiss) till en ortoped som kan titta på dina karpaltunnlar
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

japp.
Jag.

jag har opererat bägge händerna. Mina bekymmer började i tonåren och följde mig under ungefär 25 år. Jag hade värk, domnade och återfick inte känsel på flera dagar ibland. Värst var att jag totalt tappade känseln i fingrarna. Jag kunde inte hålla i saker eftersom jag tappade dem pga att jag inte kände vad jag höll i.

Lärde mig att lägga smörgåsen på ovansidan av handen, att alltid ha lillfingret under glaset/koppen för att inte spilla osv

i mitt fall sa en envis läkare att "diabetiker får räkna med lite sämre känsel". Till slut lyckades jag få tid för att mäta impulserna och sköterskan som testade mig var förskräckt. Det var de sämsta värden hon sett.

Jag opererade en hand i taget. Det tog ungefär två år att få tillbaka känseln i fingertopparna så jag tex kunde känna struktur. Men värken släppte rätt omedelbart.

det enda minne jag har kvar är ärren på handlederna. Fingrarna fungerar. Det är underbart. Och det är länge sedan. Säkert närmare 15 år.

Operationen var enkel och efter en vecka ungefär red jag igen.

Ena operationen gjorde jag vaken och den andra sövd. Jag sövdes eftersom jag inte kunde opereras blodtomt pga mina p-stavar i den armen.
Hellre vaken och blodtomt än sövd. Jag spyr som en räv efter sövning...
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

OT

Hur gör man för att remittera sig själv till reumatolog?????

Har tagit prover som inte påvisat reumatiskt, men sen händer inget mer....


Och jo, jag har också opererat handlederna, det bästa jag gjort:love:
Blev sjukskriven ca 4 veckor vill jag minnas (snart 15 år sen), sövdes och har inte haft problem sen dess.;)
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

ring reumatologmottagningen på ditt sjukhus och säg som det är, att du vill komma dit och få utrett det som din läkare avfärdar, så talar de om vad som behöver göras.
(sen ska jag tillägga att jag inte är säker på att alla landsting tillämpar egenremisser)
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

kl

Tack för era svar!

Det låter som att jag ska boka en ny tid hos min läkare och får jag ingen remiss vidare så skickar jag in en själv.

Återkommer med hur det går!
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

ring reumatologmottagningen på ditt sjukhus och säg som det är, att du vill komma dit och få utrett det som din läkare avfärdar, så talar de om vad som behöver göras.
(sen ska jag tillägga att jag inte är säker på att alla landsting tillämpar egenremisser)

Säger samma, det fick jag göra. Den väldigt vänliga sköterskan där stönade när jag berättade vad jag fått för bemötande och sa med eftertryck BYT vårdcentral så hoppas jag få se en remiss snart. Jag gjorde det och fick träffa en vettig läkare som sket i blodprovet utan har remitterat till ct för att kolla bäckenleder då han efter att ha undersökt mig (första gången någon faktiskt gjort!) misstänkte bechterews. Efter röntgen ska jag skickas vidare till reumatolog. Tog bara snart fem år...
 
Senast ändrad:
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Vårdcentral - remiss.
Huruvida du har rätt att kräva beror troligen på vilket landsting du tilhör. Vissa vanliga "standardoperationer" får man numer bekosta själv. Karpaltunneloperationer är en av dem.

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Karpaltunnelsyndrom/?ar=True

Kräva och kräva.
Har man besvär, behöver man inte "kräva" operation utan det brukar gå bra. Det går, precis som No1 skriver, att bekosta själv för att få kortare kö men jag tror knappast att någon ser ett syfte i att "förvägra" dig åtgärd.

Dock tror jag faktiskt inte att de söver dig för ingreppet.
Att göra en hel sövning för ett ingrepp som går på en kvart på en "mottagningsoperation" är inte rimligt. Så TS får nog ta ett djupt andetag och bereda sig på en till vaken operation i lokalbedövning.

Jag är också opererad, den icke-dominanta handen. gick bra, ingen sjukskrivning alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Eftersom jag redan genomgått en vaken operation så är det inget alternativ för mig eftersom jag vet hur dåligt jag kommer hantera det.
Precis som jag aldrig mer kommer göra en gastropi i ett vaket tillstånd.
Och det får helt enkelt läkaren ta på allvar eller så ser jag denne som oseriös och inte tänker på patienten och dennes önskningar och bortser från patientens rädslor.
Jag kan inte inbilla mig att dom vill operera en patient i ett vaket tillstånd och riskera att patienten får panik.
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Kräva och kräva.
Har man besvär, behöver man inte "kräva" operation utan det brukar gå bra. Det går, precis som No1 skriver, att bekosta själv för att få kortare kö men jag tror knappast att någon ser ett syfte i att "förvägra" dig åtgärd.
.



Offt

Jag kan meddela att det i flera landsting börjat bli problem när det gäller olika sorters "enklare standardoperationer".
Det handlar om anställda som haft sådana problem med ex karpal, åderbrock, hallux valgus etc att de haft problem att kunna klara sitt arbete men från sjukvårdens sida inte ansetts vara TILLRÄCKLIGA problem för op.
Detta är något relativt nytt och attityden har smygit sig på de senaste åren.
Brist på läkare och pengar är vad som uttryckts från behandlande läkares håll.

Arbetsgivarna löser det genom att skicka personalen till företagshälsovården istället och bekosta operationerna.
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Om jag vetet år 2006 efter min första karpaltunneloperation vad som väntade mig, hade jag aldrig aldrig aldrig opererat mig!

Jag hade hellre stått ut med domningarna, och lite smärta.

Nu 7 år senare är handen sönderopererad efter totalt 8 operationer, och jag går med värk 24 timmar om dygnet, är stelopererad i handleden, resultatlöst, och är klassad med kronisk värk.

Jobbar 50% och sjukskriven 50% och FK börjar prata om sjukersättning....
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Men fy då!!!!:( Vad gick snett???

Alla jag träffat/hört om har blivit bra..... Är själv helt nöjd, dessutom imponerad över hur snyggt dom snittade, olika på höger och vänster, men syns enbart om man vet om det;)
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

kl
Jag har opererat handlederna för det, enligt vet :laugh: var det 95% bra resultat. Så in i helvetes inte. Gick omkull o tog emot mig med en gipsad hand, smärtan ignorerades o ingen röntgen gjordes förrens är senare. Ett ben var brutet i handleden o jag har ff problem med det. Nedsatt känsel o nedsatt styrka.
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Nej fy!!! Nu blir jag lite nervös:( Jag ska in till ortopeden på onsdag för att få besked om jag ska opereras.. Drog på mej en ful handledsfraktur i början på februari och har haft problem med domningar , nedsatt känsel, värk och har kraftig svullnad i alla senor inne i handen och fingrarna. Handleden är svullen och lite "lymfangit aktig" trycker man blir det en grop efteråt. Har försökt att "bota" med träningsprogram ifrån arbetsterapeuten, antiinflammatoriskt och nattskena. Men nädå!!!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 648
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 218
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 424
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 422
Senast: Anonym15
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp