Karp rygg!

det går ju inte att svara på precis som jag försökte illustrera. En liten karprygg medför sällan några problem men man måste vara införstådd med att hästen tar längre tid på sig och är svårare att muskla på rätt sätt utifrån det. Om man då tex köper en sån häst utan att förmå sig rida den på ett gynnande sätt eller vet hur man rider hästen i en god och främjande form eller upplägg på träning osv allmänt för häst, kan det bli problem.
extrema karpryggar gör att övriga exteriören på hästen även den blir förskjuten precis som jag skrev tidigare. I vissa fall kan problem med SI-lederna vara en orsak till karprygg.
Så utan att ha sett hästen går det inte att döma vare sig a eller b. Jag ställer mig mest frågande till TS fråga i sig om det är ok att köpa en 6 årig häst som besiktades ua som 2 åring med karprygg. Frågan i sig blir problematiskt, därav mina svar.

Jag har en häst med karprygg. Min instruktör beskriver att en duktig equiterapeut ofta kan korrigera det - men jag har ännu inte kontaktat ET i frågan.
Min häst köptes som åring, var så fet att exteriören egentligen inte gick att bedöma. Jag erkänner att jag köpte henne endast pga färgen.
Just den här hästen är nu fem år, och man får nog säga att det är hobbyridning. Hon är dock utbildad LA dressyr mot MSV C. Hon är startad LA med resultat som är för individen fullt godkända även om vi inte nått 60%-gränsen.
Jag tycker inte att det tagit onormalt lång tid att träna upp henne. Hon är inte tillräckligt stark för trav- och galopplängningar på korrekt sätt men det handlar nog mindre om karpryggen än om att hon är fjording. Hon gör ganska OK enkla byten så den nivån av samling att klara övergång från galopp till skritt utan mellanliggande travsteg klarar hon trots sin karprygg.

Enligt min instruktör är det framför allt vid samling som problemen kan uppstå i och med att det blir svårare för hästen att vinkla in bäckenet.

Vad gäller TS fråga:
en häst med lätt karprygg kan antagligen fungera utmärkt i skapligt snäll ridning.
Däremot skulle jag aldrig luta mig mot en besiktning som gjordes fyra år tidigare.
 
Skulle ni köpa en 6 årig häst som har karprygg men besiktades ua vid två års ålder?

Jag skriver som flera andra, det går inte att svara på utan att ha sett hästen eftersom det finns så olika grad av karprygg. Det finns t ex godkänd SWB hingst som går bra i högre dressyrklasser som är karpryggig, men det finns även de hästar som är så karpryggiga att de ej tål ridning. Är du intresserad så ta ut en hästveterinär som kan bedöma den kliniska bilden av hästen, och om karpryggen påverkar hästen negativt. Ska du köpa hästen ska den väl ändå besiktigas innan köp hoppas jag.
 
Tycker inte att någon har gett några spekulativa råd, frågan var om man själv skulle köpa en häst med karprygg, inte om TS skulle köpa hästen eller inte.

Jag håller inte med då jag anser att i princip alla i tråden gett spekulativa råd då ingen uttalat har haft eller ens kommit i kontakt med en häst med karprygg som haft problem av sin åkomma.
Som sagt, det finns grader av karprygg, men att uteslutande avråda från köp bara för att hästen konstaterats ha karprygg (ingen grad har nämnts) tycker jag är felaktigt då hästen mycket väl kan fungera till det den är tänkt.
Det var det jag reagerade på.
 
Fast det har väl inte folk gjort alls? De har redovisat sina personliga preferenser att de inte velat köpa.
Det finns ju olika grader av karprygg så att din funkat så fint säger ju inget om andra hästar för den skull öht. jag tycker det är mer bemärkansvärt att du generellt inte ser några hinder till köp av häst med karprygg, än det du tycker andra skrivit här faktiskt.
Det är verkligen inget konstigt att man avråder ALLA att köpa hästar som inte är exteriört korrekta utan har stora avvikelser, vilket inkluderar karprygg. en riktig karprygg påverkar ju inte bara ryggen utan hela benställningen på hästen och därmed hur den belastar sig.

Det har dem visst det i så gott som alla ovanstående inlägg.
Och redovisat var ju ett generöst ord om man med redovisning menar förklaringen att man "inte ska köpa på sig kända problem", eller bara helt enkelt "skulle inte köpt" helt utan förklaring. Det tycker jag är spekulativt och okunnigt.

Jag ser inga hinder till köp av karprygg nej, eftersom inget om graden av karprygg framkommer. Visst hade jag kunnat tillägga att om det är av mindre grad så är det okej, om större grad inte okej. Men det antog jag att folk kunde räkna ut själva.
Min häst konstaterades karprygg av veterinären vid besiktningen, men av vilken grad nämndes aldrig så jag vet ärligt talat inte.
Dock tyckte jag själv inte att det gick att se särskilt tydligt så jag antar att det var av den lättare graden.

Fast en karprygg av lägre grad är ju ingen stor avvikelse och skulle alltså enligt ditt resonemang inte påverka hästen. Så jag tycker fortfarande att det är anmärkningsvärt att avråda ALLA från att köpa hästar med karprygg speciellt då vi inte vet i vilken grad av karprygg det handlar om.
Finns det någon enda häst som INTE har en defekt någonstans öht?

Hade jag varit TS hade jag velat ha lite fler åsikter och framförallt från dem som har erfarenhet av en häst med karprygg och dess hållbarhet.
Därav mitt inlägg.
 
Det finns hästar med t.ex. kissing spines som fungerar utmärkt också. Jag skulle ändå inte köpa en KS-häst. Jag tycker att det är tråkigt att du bestämmer dig för att stämpla alla andra som okunniga, bara för att du är av en annan åsikt...

Nu tror jag att du övertolkar litegrann...
Det är inte för att jag är av annan åsikt utan för att jag inte tycker det är korrekt att ge råd i frågan om man inte har kunskap om karprygg.
Det är lätt att råda TS att inte köpa, men det är svårare att motivera ett köp eller hur?
Jag tycker att man som trådskapare ska kunna ställa lite krav på de som svarar i tråden, bla att de har någon kunskap om trådämnet när de svarar.

Men det är min åsikt naturligtvis och hur jag tolkat TS fråga. Jag antog att hen ville ha lite mer information än "köp inte". Det hade iallafall jag velat och då blev jag lite fundersam över alla som svarat "köp inte" utan att förklara närmare varför osv. Jag tycker nämligen personligen att svar som enbart innehåller betydelsen "köp inte" och sedan inget mer är tämligen värdelösa och tillför inget till att TS kan fatta ett beslut om eventuellt köp av häst eller ej (eller om det är en bekant som ska köpa eller elev eller vad det nu kan vara).

Jag må låta hård men riktar inte detta till någon särskild utan det är bara en reflektion, precis som mitt första inlägg.
 
Nu tror jag att du övertolkar litegrann...
Det är inte för att jag är av annan åsikt utan för att jag inte tycker det är korrekt att ge råd i frågan om man inte har kunskap om karprygg.
Det är lätt att råda TS att inte köpa, men det är svårare att motivera ett köp eller hur?
Jag tycker att man som trådskapare ska kunna ställa lite krav på de som svarar i tråden, bla att de har någon kunskap om trådämnet när de svarar.

Men det är min åsikt naturligtvis och hur jag tolkat TS fråga. Jag antog att hen ville ha lite mer information än "köp inte". Det hade iallafall jag velat och då blev jag lite fundersam över alla som svarat "köp inte" utan att förklara närmare varför osv. Jag tycker nämligen personligen att svar som enbart innehåller betydelsen "köp inte" och sedan inget mer är tämligen värdelösa och tillför inget till att TS kan fatta ett beslut om eventuellt köp av häst eller ej (eller om det är en bekant som ska köpa eller elev eller vad det nu kan vara).

Jag må låta hård men riktar inte detta till någon särskild utan det är bara en reflektion, precis som mitt första inlägg.

så enligt ts fråga eftersom hästen besiktades som 2 åring tycker du det känns som att man inte behöver överförklara sig här på bukefalos och att det vore ett bra allmänriktat råd att säga att det är inga större problem?

Det är ju det svaren avser, inkl till dig.
Jag hade aldrig i hela havet utifrån att svara på just sociala media, generellt antagit att folk har kunskap nog att fatta och läsa mellan raderna i såna här frågor osv, därav svaren.
Man postar i regel inte här och vill ha svar öht, om det är så att man känner det du beskriver i fråga om insatthet eller har möjlighet att konsultera andra bortsett från internet osv.
 
@Zephira Du får ju självklart ha vilka åsikter du vill, utifrån de erfarenheter du har. Jag kan inte svara för alla andra - det får de göra själva isf - men jag tolkade ditt inlägg som att ingen som svarat i tråden skulle ha någon erfarenhet av hästar med karprygg, öht. Det tyckte jag var ganska ett ganska anmärkningsvärt påstående att hugga ur luften, därav att jag reagerade.
Defekter i just ryggen får mig att backa av. Jag har stött på hästar med karprygg, med och utan problem. Precis som med t.ex. kissing spines. Åkommor/defekter som inte behöver bli problem - men som kan bli det. Det är inte lätt att som köpare veta, säkert , hur det har förhållit sig med hästen som man tittar på utan att känt den sedan tidigare. Det är min erfarenhet, och det är därmed grunden för det beslut som jag skulle ha fattat. Andra har säkert sina erfarenheter, som ligger till grund för deras svar.
Ingen kan öht ge något råd - varken köp eller inte köp - om just den här individen, specifikt utifrån dess rygg/utbildning/hållbarhet/ridbarhet, eftersom ingen här (troligast) har sett hästen eller vet vilken häst det handlar om. Då blir svaren allmänna - det en har att utgå ifrån är sina erfarenheter. Och det tycker jag också framgår av både mina och andras svar i tråden - vi/folk har skrivit hur vi/de skulle ha gjort generellt. Notera att det också är frågan som TS ställer: "Skulle ni ha köpt?".
 
TS frågar om vi andra hade köpt. Vi andra har svarat att vi inte hade köpt. Det är inget spekulativt råd, det är en rätt enhetlig uppfattning bland hästmänniskor.

Jag kan inte se att det är någon som givit något direkt råd ö h t, bara svarat på frågan vad JAG skulle gjort.

I hästprogram på någon av extrakanalerna i söndags fick en av våra mest erfarna ryttare (svenska) frågan vad hans bästa råd till hästköpare var. Han svarade: köp en helt frisk häst. Annars riskerar du att få problem du redan innan vetat om var en risk.

Och det är ju sant. Varför ens riskera att stå med en sjuk häst när man vet att risken ökar p g a grundläggande förutsättningar? Problemen kommer ju ändå, kan man minska ner antalet så är det ju enbart av godo.
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
677
Senast: Cavallo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
836
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 388
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 631
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp