det går ju inte att svara på precis som jag försökte illustrera. En liten karprygg medför sällan några problem men man måste vara införstådd med att hästen tar längre tid på sig och är svårare att muskla på rätt sätt utifrån det. Om man då tex köper en sån häst utan att förmå sig rida den på ett gynnande sätt eller vet hur man rider hästen i en god och främjande form eller upplägg på träning osv allmänt för häst, kan det bli problem.
extrema karpryggar gör att övriga exteriören på hästen även den blir förskjuten precis som jag skrev tidigare. I vissa fall kan problem med SI-lederna vara en orsak till karprygg.
Så utan att ha sett hästen går det inte att döma vare sig a eller b. Jag ställer mig mest frågande till TS fråga i sig om det är ok att köpa en 6 årig häst som besiktades ua som 2 åring med karprygg. Frågan i sig blir problematiskt, därav mina svar.
Jag har en häst med karprygg. Min instruktör beskriver att en duktig equiterapeut ofta kan korrigera det - men jag har ännu inte kontaktat ET i frågan.
Min häst köptes som åring, var så fet att exteriören egentligen inte gick att bedöma. Jag erkänner att jag köpte henne endast pga färgen.
Just den här hästen är nu fem år, och man får nog säga att det är hobbyridning. Hon är dock utbildad LA dressyr mot MSV C. Hon är startad LA med resultat som är för individen fullt godkända även om vi inte nått 60%-gränsen.
Jag tycker inte att det tagit onormalt lång tid att träna upp henne. Hon är inte tillräckligt stark för trav- och galopplängningar på korrekt sätt men det handlar nog mindre om karpryggen än om att hon är fjording. Hon gör ganska OK enkla byten så den nivån av samling att klara övergång från galopp till skritt utan mellanliggande travsteg klarar hon trots sin karprygg.
Enligt min instruktör är det framför allt vid samling som problemen kan uppstå i och med att det blir svårare för hästen att vinkla in bäckenet.
Vad gäller TS fråga:
en häst med lätt karprygg kan antagligen fungera utmärkt i skapligt snäll ridning.
Däremot skulle jag aldrig luta mig mot en besiktning som gjordes fyra år tidigare.