Karp rygg!

Dolce

Trådstartare
Skulle ni köpa en 6 årig häst som har karprygg men besiktades ua vid två års ålder?
 
Inte om jag skulle ha den till mer avancerad ridning än ren hobby/mulleridning. Absolut inte om jag tänkte på framtida avel på hästen.
 
Den skulle säkert kunna fungera bra som vanlig ridhäst beroende på hur mycket karprygg den har, men risken är i för stor för framtida problem så jag skulle inte köpa. Tråkigt om hästrn inte håller för det man önskar och orsakar lidande hos både häst och ryttare.
 
Det beror ju på hur illa det är. Jag vet en häst med lite karprygg som går 1,30. Däremot var det krångel innan de insåg att de var tvungna att ha en så kort sadel så att inte sadeln gick i karpryggen vid någon del av språnget.

Jag personligen hade inte köpt en häst med karprygg. Problemen kommer ändå utan att man behöver veta om dem redan ifrån början.
 
Hästen besiktigades innan den ens var ridbar, det är ju först vid påfrestning av ryttare som de verkliga problemen framkommer.

Nej, jag hade absolut inte köpt
 
Kan någon förklara vad korsryggen är och hur det påverkar hästen vid ridning, körning, tack på förhand
Antar att det inte är korsrygg du menar utan karprygg. Om det är så är det en defekt som gör att hästen blir vad man kan kalla kutryggig. Alltså ryggen blir böjd i en båge uppåt ungefär som ett sto kan se ut när hon kissar lite enkelt beskrivet.
 
Jag hade inte köpt,

Mobilen ville skicka innan jag var klar..

Jag hade inte köpt en häst med kända defekter i ryggen. Just strul med hästrygg har jag haft tillräckligt av även utan defekter eller problem som funnits från början.

En besiktning som gjordes för så länge sedan är ointressant för mig som köpare. Oavsett hästens ålder och ålder vid besiktningen. Den säger ingenting mer än att hästen har varit fräsch och fungerade (om hästen var igång när den gjordes). Ingenting om huruvida hästen är fräsch och fungerade i dagsläget.
 
Antar att det inte är korsrygg du menar utan karprygg. Om det är så är det en defekt som gör att hästen blir vad man kan kalla kutryggig. Alltså ryggen blir böjd i en båge uppåt ungefär som ett sto kan se ut när hon kissar lite enkelt beskrivet.
Ja, rättstavningprogrammet tog över.... Tack för svaret
 
Skulle ni köpa en 6 årig häst som har karprygg men besiktades ua vid två års ålder?
Jag har haft en häst med karprygg, hade inga problem alls,gick msv dressyr och 1.30 hopp. Hästen är idag 15 år och är kärnfrisk. Så jag ser inga hinder till köp. Tycker det är tråkigt att okunniga ger rent spekulativa råd i frågan...
 
Jag har haft en häst med karprygg, hade inga problem alls,gick msv dressyr och 1.30 hopp. Hästen är idag 15 år och är kärnfrisk. Så jag ser inga hinder till köp. Tycker det är tråkigt att okunniga ger rent spekulativa råd i frågan...

Tycker inte att någon har gett några spekulativa råd, frågan var om man själv skulle köpa en häst med karprygg, inte om TS skulle köpa hästen eller inte.
 
Jag har haft en häst med karprygg, hade inga problem alls,gick msv dressyr och 1.30 hopp. Hästen är idag 15 år och är kärnfrisk. Så jag ser inga hinder till köp. Tycker det är tråkigt att okunniga ger rent spekulativa råd i frågan...

Fast det har väl inte folk gjort alls? De har redovisat sina personliga preferenser att de inte velat köpa.
Det finns ju olika grader av karprygg så att din funkat så fint säger ju inget om andra hästar för den skull öht. jag tycker det är mer bemärkansvärt att du generellt inte ser några hinder till köp av häst med karprygg, än det du tycker andra skrivit här faktiskt.
Det är verkligen inget konstigt att man avråder ALLA att köpa hästar som inte är exteriört korrekta utan har stora avvikelser, vilket inkluderar karprygg. en riktig karprygg påverkar ju inte bara ryggen utan hela benställningen på hästen och därmed hur den belastar sig.
 
Vad medför karprygg för funktionsnedsättningar?

det går ju inte att svara på precis som jag försökte illustrera. En liten karprygg medför sällan några problem men man måste vara införstådd med att hästen tar längre tid på sig och är svårare att muskla på rätt sätt utifrån det. Om man då tex köper en sån häst utan att förmå sig rida den på ett gynnande sätt eller vet hur man rider hästen i en god och främjande form eller upplägg på träning osv allmänt för häst, kan det bli problem.
extrema karpryggar gör att övriga exteriören på hästen även den blir förskjuten precis som jag skrev tidigare. I vissa fall kan problem med SI-lederna vara en orsak till karprygg.
Så utan att ha sett hästen går det inte att döma vare sig a eller b. Jag ställer mig mest frågande till TS fråga i sig om det är ok att köpa en 6 årig häst som besiktades ua som 2 åring med karprygg. Frågan i sig blir problematiskt, därav mina svar.
 
Jag har haft en häst med karprygg, hade inga problem alls,gick msv dressyr och 1.30 hopp. Hästen är idag 15 år och är kärnfrisk. Så jag ser inga hinder till köp. Tycker det är tråkigt att okunniga ger rent spekulativa råd i frågan...

Det finns hästar med t.ex. kissing spines som fungerar utmärkt också. Jag skulle ändå inte köpa en KS-häst. Jag tycker att det är tråkigt att du bestämmer dig för att stämpla alla andra som okunniga, bara för att du är av en annan åsikt...
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
677
Senast: Cavallo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
836
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 388
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 631
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp