Karleder och sprickor

Sv: Karleder och sprickor

Hon har alltid fri tillgång på hö, höhäcken full och hon äter aldrig ur den helt. 6 kg krafft grund/sport (förädlat foder här!). Bra avföring. Jag upplever inte henne som stressad, snarare blir hon lugnare hela tiden. Nu är hon ju dessutom mer reglerbar än hon någonsin har varit. Klart att hon blir lite stressad av att åka in till banan och att starta men problemen med karlederna har kommit redan när hon var under uppträning och inte gick så hårt.

Fodret kommer nog inte ändras så drastiskt då jag inte är ansvarig för varsig inköp eller fodring. Små justeringar så som tillskott kan jag fixa.

Inte ens det hjälper tycker jag. Mian hästar lever ett så stressfritt stressfritt liv en travhäst kan ha, fritt på hö, organiska mineraler och väldigt lite spannmål. Tom de har störd tarmflora.
Inga stora grejor som syns, de ser ut som hälsan själv, fina i avföring etc. Men man märker det på små saker.
Livet som travhäst är hårt...

Oj, men varför sådana enorma mängder Krafft?
Är det inte dina hästar eller på ditt ansvar då förstår jag om du inte kan göra så mycket åt det... Men ändå. Om man tog bort 4 kg av kraftfodret till att börja med så skulle hon äta avsevärt mycket mera hö och bara av det skulle hon må bättre. men alla har sina åsikter och teorier om hur hästr ska fodras...och jag ska inte be dig övertala någon att ändra på vad de tror är rätt och riktigt.

Stress är någiot som inte behöver synas på hästen som sådan. Den behöver inte uppträda nervöst eller så. Allting som är negativt för kroppen skapar stress (för kroppen mest, menar inte enbart psykisk stress) och varje individ har en viss toleransnivå. När det blir för mycket så är det något som havererar.

Annars är aloeverajuice väldigt bra för magen. Det ger man under 1-2 månader minst. 2 helst 3 gånger per dag och 1 msk varje gång. helst inte i samband med utfodring (usch, jättekrångligt...) Men det brukar ge positiva resultat.

Hur ser skoningen ut förresten? Jag har ibland kunnat se ett samband mellan trångskoning / dålig hovmekanism / för höga trakter och karledsproblem.

Inte ens det hjälper tycker jag. Mian hästar lever ett så stressfritt stressfritt liv en travhäst kan ha, fritt på hö, organiska mineraler och väldigt lite spannmål. Tom de har störd tarmflora.
Inga stora grejor som syns, de ser ut som hälsan själv, fina i avföring etc. Men man märker det på små saker.

Javisst är det så! Men ju enklare man kan göra det för kroppen att fungera så optimalt som möjligt desto bättre.
Har hästen en bra matsmältning så utnyttjar den maten bättre också och man behöver inte ge så stora mängder. Alltid billigare med en frisk häst på alla sätt och vis.

Vad är det för slags mineraler du ger?
Ger du vanlig havre?
Finns ju så många sorter nuförtiden, sv.havre.matildahavre o.s.v:crazy:

Det fodras efter ögat och hästen ser fin ut håller hullet och presterar bra. Jag skulle faktiskt inte våga mixtra så mycket med mängderna just nu när hon ändå presterar bra. Alla hästar i stallet äter mycket Krafft i olika varianter och fritt med hö. Det är möjligt att det är fel, men de presterar bra allihop.

Ang. skoningen så är det inga höga trakter och inte trångskott.

Okej, huvudsaken alla är nöjda...men jag tror att problemet kommer att kvarstå så länge hon fodras som hon gör. Tyvärr.

Till sprickorna kan jag rekommendera Vegebom, en universalsalva som verkar fungera på "allt". Den ökar dock cirkulationen kraftigt så har man en hyperkänslig häst kan den drabbas av svullna ben under behandlingen. Går ju över men kan vara bra att ha i åtanke.

Personligen skulle JAG undvika Helosan då jag tycker den fuktar huden och såren hela tiden. Läkningen fördröjs.

Jag fick ett supertips av en vet. en gång: honung! Vi hade en märr som alltid sprack i karlederna, men med honungsomslag varje natt i en vecka så var det borta. Jag höll efter sedan med spensalva (personligen tycker jag att den är mycket bättre än t.ex. helosan) för att karlederna skulle hålla sig mjuka. Hon hade aldrig mer problem med karlederna senare.

Har faktiskt oxå lite dålig erfarenhet av helson trots att jag använder den ofta mest av gammal vana. Var gång jag tar en annan salva så läker allt bättre....Fast den gröna helsoanen är faktiskt ganska bra. Jag är väldigt nöjd med Equilotion i karleder.

Men helosan är väl också spensalva?

Planen är att testa probiotika (heter det så?) och se över foderstarten framöver.
Lite dumt känns det att ändra för mycket på fodret mellan starter (nästa start blir om en dryg vecka, förhoppningsvis) eftersom det blir kort om tid att hinna ändra tillbaka om hon skulle reagera på ändringarna. Hennes syster är till exempel enormt känslig för förändringar och formligen stannar i loppen om man ändrar bara väldigt lite.
"Bättre" salva skall testas för att se om det också hjälper.

Jag har fått lära mig att helosanen, till skillnad från många andra salvor, innehåller vatten och att det är anledningen till att den inte alltid funkar så bra.

Om de andra salvorna är bättre så spelar det ju faktiskt ingen roll exakt vad helosanen innehåller... eller? ;)

Har vi inte alla en del hittepå för oss? :D

Så är det.

Jag brukar roa mig med att fantisera fritt och försöka få det att låta som att jag vet precis vad jag pratar om.

Har jag sagt att jag jobbar som jurist. :rofl:

... jag har alltid trott att jurister visste allt och att de alltid hade 100% rätt. :confused:

Får kanske ge mig nu annars tycker du nog att jag är för dryg... :angel:

Liknande trådar

Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 639
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar