Karleder och sprickor

Skaune

Trådstartare
Det ena stoet har en tendens att spricka i karlederna vid tuffare jobb. Hon är den enda i stallet som har detta problem och det verkar vara ett "vinter problem". Så här års när travbanorna ofta saltas har det en förödande effekt när det under jobbet kommer i sprickorna. Jag tvättar noga efter jobb och håller karlederna mjuka med helosan. Det känns ändå som om det borde gå att på något sätt hjälpa henne så att hon dessa problem inte uppkommer.

Någon mer som har en häst med likande problem och/eller har något tips på hur man kan undvika att det spricker?

Sv: Karleder och sprickor

Vi tvättar med grön såpa och torkar torrt,smörjer sedan med vera gel.
Vera gelen finns på apoteket och har fungerat jätte bra på våran häst.

Men skall det verkligen vara så att det skall behöva spricka?

Hon har inte problem med magen?
Brukar spricka i karlederna när det är ngt med magen.

Inget magproblem som syns utanpå i alla fall.
Vilka typer av problem finns det som skulle kunna orsaka det då?

Magproblem blir ofta sprickor i karlederna. en bra produkt som jag precis upptäckt är sån där havrevälling som står i kylen på shoppen. Märker effekt på några dagar.Glömt namnet..Baginboxlåda.

Skall man ge hästen det hela tiden året om för att förebygga? Hur tar man bäst reda på vad det är för magproblem som ligger till grunden för sprickorna då?

ca 70 % av alla aktiva travhästar har magsår. Uppkommer oftast av stess och för stor krafftfodergiva och för liten högiva, dvs jag brukar inet bry mig om varför utan bara ge magmedel slentrianmässigt vid minst symptom.Symptom kan vara avmagring, blöter hö, stressad, dåliga karleder, kolik etc.
Man kan pröva ge en kur och sen upprepa om det behövs igen. Jag ger dock sånt alltid till alla.

Det kan ju vara värt att prova i alla fall... Jag får kolla upp det nästa gång jag är inne på Jägers.

Jag tycker inte det är en dum fråga i alla fall. Har en häst som har problem på vintern/hösten (när det är kladdigt i hagarna) med sprickor osv (bland annat mugg, men även av andra orsaker), men det blev värre när jag hade bootsen på. De skavde upp sprickorna och gjorde det hela ännu värre.

Jag tvättade rent och smörjde på cornicusin (heter det så?) när det hade läkt relativt bra (man ska inte smörja det rätt in i såret).

Nope boots går inte pga sprickorna. Det går inte annars heller då hon är otroligt skavkänslig för det mesta. Alltså nada på frambenen och lindor bak för de skaver inte.

Magproblem blir ofta sprickor i karlederna. en bra produkt som jag precis upptäckt är sån där havrevälling som står i kylen på shoppen. Märker effekt på några dagar.Glömt namnet..Baginboxlåda.

ProEquo tror jag det heter!

Hade en häst för ett antal år som blev dålig i karlederna så fort hon blev nertränad i tider, men blev bra så fort hon fick ta det lugnt!

Använd Helosansalva i karlederna väldigt effektivt. sprickor o torra karleder försvinner, lägg helosan omslag över natten om det skulle behövas.;)

Självklart är det dyrt, det funkar ju ;):smirk:
200 kr för 5 liter och det ska vara i 14 dagar. Jag ger dock mindre än reklommenderad dos.

Helosansalvan är min bästa vän i nuläget. Och visst läker det, men slutar jag smörja bara en dag så är det elände igen... Plus att det ändå kan spricka trots smörjningen även om det spricker lite mindre.

200kr är ju mindre än jag trodde... helt klart värt att testa. Ger du mindre dos redan från början eller minskar du efter hand?

Håller med om att magproblem oftast är boven till hudproblem, mugg mm men istället för att direkt lägga ut (stora) pengar på dyra tillskott är det en bra ide att först se över vad/hur mycket foder man stoppar i hästen. Hur ser stallsituationen ut, är det något som stressar hästen osv?
Ta bort allt förädlat foder och högkoncentrerade foder om ni ger sådant. Ge fri tillgång på bra hö, mineraler (helst av organiskt ursprung eller kelaterade) och endast liten mängd ren spannmål om det behövs så får du garanterat bukt med problemen efter kort tid.

Karleder brukar vara rätt enkelt att få ordning på. I samband med justering av foderstat så smörj gärna in karlederna med en läkande salva (har mina bästa erfarenheer av ad-vitaminsalva, ringblomssalva och Vegebom). Pro-Equo eller annat Probiotika kan behövas som hjälp om tarmfloran är dålig (ffa vid lös mage). Har hästen dålig matsmältning så får man ta till andra medel som ökar matsmältningsvätskorna.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 639
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar