Migo
Trådstartare
Jag undrar varför de sliter sina tänder
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kullträff idag, och det ser ut som att jag har fött upp ett gäng vallhundar! Nate visade så mycket mod, kloka saker med djuren och jättefin känsla, ser kanonbegåvad ut och i princip träningsmogen redan, 13 veckor gammal! Tikarna börjar tända de med, fin djurkänsla och bra språk, men inte fullt så på än. Så kul att se!!
Väldigt olika, beroende på individ. Fullt ut ska de ju inte jobba för än kroppen är färdigvuxen men träningen brukar starta när de är nånstans runt 10 månader och sen tar utbildningen 6-24 månader lite beroende på hund och tränare. Vissa hundar är dock snabba att mogna och blir därför klara tidigare.Vid vilken ålder är en vallhund vuxen och "klar" att gå för fullt?
Jag ska filma mina imorgon!Det är så roligt att följa de små hela vägen.
Mina hundar jobbar på gris, nöt, fågel, får och getter. En bra hund kan valla alla djurslag som är flyktdjur som har en flyktzon och svarar för tryck/eftergift. Vet att folk vallar vattenbuffel tex.Hur knutna är instinkterna till vilken sorts djur de träffar?
Vad händer om de möter kor som är annan storlek, grisar som beter och rör sig annorlunda, gäss som har helt annan kroppsform osv.
Kan de teoretiskt sett läras att valla "vad som helst" (typ en grupp dagisbarn) om föraren pekar ut det som vallningsobjekt, eller behöver de att reaktionerna tillbaka på vad de gör är "fåraktiga"?
Och det är inte vissa av de djuren som kommer mer naturligt när de som du säger ska tända som unga?Mina hundar jobbar på gris, nöt, fågel, får och getter. En bra hund kan valla alla djurslag som är flyktdjur som har en flyktzon och svarar för tryck/eftergift. Vet att folk vallar vattenbuffel tex.
Bara vatten på deras kvarn, "se, de här tränas till vallhundar".Häftigt att se vad som redan finns i dom. Det borde alla "hunden blir vad man gör den till"-förespråkare se.
Och det är inte vissa av de djuren som kommer mer naturligt när de som du säger ska tända som unga?
Eller som kräver mer träning för att få bra kvalitet på arbetet?
Är det alltså när de märker hur djuren går undan som reaktion på deras egen rörelse som är triggern? Rörelsen, inte "att se ett får". Jag föreställde mig att något fyrbent i lagom storlek skulle ha någon inbyggd laddning att framstå som extra intressant.
Häftigt att se vad som redan finns i dom. Det borde alla "hunden blir vad man gör den till"-förespråkare se.