Karenstider *spinoff på dopningstrådarna*

SaraMara

Trådstartare
Nu får ni hjälpa mig...

Satt och sökte efter karenstid inför tävling för Finadyne, och hamnade på travsport.se och deras sida om karenstider för mediciner, andra preparat och behandlingar.

Är detta samma regler som gäller för ridsporten, eller är dessa listade någon annanstans?

Läste där om exempelvis msm, som ju är tillsatt i en del färdigfoder, fodertillskott osv, och som det enligt denna sida är 96 h karens för.
Reagerade också över naprapat/kiropraktor-behandling, som det var samma karens för. Något som iaf jag inte hade den blekaste aning om (tur att jag inte tävlar)... :crazy: :confused:

Så, nu vill jag veta - är det samma regler som gäller för ridsporten som gäller travet? Vart finner jag annars dessa regler för ridsporten?

Senast ändrad:
Sv: Karenstider *spinoff på dopningstrådarna*

Det är inte helt samma regler, t ex örter tar inte STC ställning till. Dessa står dock ofta som godkända av FEI. FEI är en internationell organisation för ridsport eller liknande... Jag tror att det är deras lista som gäller inom ridsporten.

Vet du vart man finner den? *nyfiken och okunnig*

Och hur kollas att hästen är "dopad" med kiropraktorbehandling tro? :angel:
Har också lärt mig att om man sticker en kanyl i halsen på hästen är det också runt en veckas karens, minns inte exakta dagar, det kanske ngn annan vet?
Alltså även om det hästen sprutades med inte finns kvar i kroppen har hästen startförbud pga att den haft en kanyl i kroppen.

Exempel är när jag var till hästtandläkare (en veterinär).
Det lugnande medlet hon använde var ur hästens kropp 48 timmar senare, men hästen fick ändå enligt reglerna inte starta en tävling förrän flera dagar senare pga att medlet injicerats.
Undrar varför? :confused:

Ja, iofs sant att det är svårkontrollerat. Men ändå, man vill ju inte bryta mot reglerna. :(

Kan ju vara någon som vet om att hästen blivit behandlad av eq.ter exempelvis och därmed lämnar in protest?

Känns som en djungel det där, framför allt vad gäller msm, som min häst får i sig från två foderkällor som det är idag. :confused:

solros skrev:
Det är inte helt samma regler, t ex örter tar inte STC ställning till. Dessa står dock ofta som godkända av FEI. FEI är en internationell organisation för ridsport eller liknande... Jag tror att det är deras lista som gäller inom ridsporten.[/QUOT

natur medel =örter minst 96 timmar. :smirk: enligt stc

Dopingreglerna inom travet är stenhårt...men som naprapat, massage o laser, MSM klarar dom inte att kolla upp...inte heller örter, för dessa är antingen kroppsegna eller så kan hästar få i sig sånt i t ex hagen....MSM är ju organsikst svavel och förekommer normalt i stora mängder i kroppen...

Det har funnits fall inom travet där hästar varit "dopade" ENDAST pga att dom stått i en gästbox där det stått en häst under medicinering för flera månader sen och boxen varit högtryckstvättad efter detta...SÅ små mängder typ NSAID kan fälla en travare :crazy:

Men massage odyl kan inte kollas , fast det finns med på listan iallafall.Numer får man massera för hand, men inte med elektrisk apparat
Visserligen är jag inte 100 uppdaterad idag då jag inte haft starthäst på ett år...

Så MSM kan inte kollas? Vad skönt. Fick lite hicka när jag såg att det stod med på listan.

Vad gäller Finadyne och liknande har man ju fått upp ögonen nu. Nu tävlar ju visserligen ingen i stallet på hög nivå direkt just nu, så dopingprov behöver man kanske inte oroa sig för så sätt, men det lär ju finnas kvar i boxen från tidigare behandlingar. Klurigt det där. Inte många som har råd att ha tomma boxar för att ha till eventuella konvalescenter/sjuklingar som behandlas med dessa preparat inom den amatörmässiga ridsporten kan jag tänka.

Vad räknas som örter där då? Vitlök? Mynta? Andra örter som ofta är tillsatta i våra foder?

Antar att inte många travhästar får färdigproducerade müsliefoder då med tanke på hur mycket som är tillsatt i dessa.

Vitlök är en ört, likaså älgört, maskros och allt annat som växer i hagarna..

Visst finns det många travare som får müslifoder...mina får örtmüsli

man ska ändå vara försiktig med att ge dom exeptionella örter såsom djävulsklo o liknande när dom tävlar

Men hur sjutton kan det då vara karens på örter? Det växer ju, precis som du skriver, i det fria? :confused:

Djävulsklo kan jag tänka mig att man får vara försiktig med, men det är jag osäker på om så många ryttare på låg nivå är dock. Den ingår ju i flera "mobilitymixer" och även kosttillskott (fick skrämselhicka när jag funderade på att byta från Flexijoint i pulverform till flytande och bara på skoj läste innehållsförteckningen och insåg att det var djävulsklorot i den flytande). Hur ger DK utslag (om det gör det)?

Jag TROR inte den ger utslag...men jag skulle inte vilja prova :D

Haha... Jo, snälla, kan du inte göra det? ;) :D Bara för att jag vill veta? :idea:

Jag kan intyga det sedan när du åkt fast, att "det var bara för att jag var nyfiken hon gjorde det"! :angel: :D

Du behöver knappast vara orolig sara :)

Att hästar dopingtestas på lokal/regionalnivå måste vara extrema undantagsfall. Eftersom det inte finns nån pengar i sporten är det enda som kan hända att nån anna får din rosett.

Tror det står på finadynet hur lång karens det har. Tror det är en två veckor el liknande.

Ja, 14 dagar är det på Finadynet. Jag blev mest sådär nojjig och insåg hur mycket man pytsar i sin häst som anses som doping om det upptäcks.

Vem vet, någon som hade velat ha min rosett kanske tipsar dopingpolisen? ;) :D

Konstaterar att MSM-kräm,har fått 14 dygns karens........

Jag tror mig veta att samma regler gäller för ridsport som för trav och galopp.

Det är jordbruksverket läkemedelsverket kemikalieinsp. som avgör karenstiden för olika prep.

Svenska regler gäller i Svergie!!Tack och lov!

Kan inte alls tänka mig att FEI reglerna gäller!!

Okej. Isch, vad lite man kan om det där. Nu är jag ju inte någon tävlingsryttare, och skall jag ut blir det ju bara på lokala och ev. regionala tävlingar, men iaf. Bestämmelserna är ju desamma antar jag.

Vad läskigt om man är ute och inte har koll... Är det någon som vet säkert vad som gäller för ridsporten? Kan man utgå ifrån att travport.se's lista gäller även oss ridnissar?

Du kan absolut utgå från det!

Det finns annars sådana som jag,som kommer att se till att det efterlevs!

Dopingprover tas ju för att skydda våra hästar från onödigt lidande!

Ett dopingprov kostar 2000kr att ta,och kommer att dyka upp mer och mer inom ridsporten.

Men på vilket sätt skadar örter, msm och liknande hästar?

Liknande trådar

Trav Vad säger ni om de nya reglerna angående foder och tillskott? Foder och fodertillskott (nytt juni 2010) saxat från travsport.se...
2
Svar
38
· Visningar
5 796
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar