Karenstider *spinoff på dopningstrådarna*

Sv: Karenstider *spinoff på dopningstrådarna*

Vi har samma. Gå in på ridsport.se och sen till tävling. Där hittar du en länk till karenstidslistor 2004. Den länken gör att du kommer till STC.

Okej. Tack! Jisses, vad jag får se över mina foderstater nu då om man vill tävla! :crazy:

Att örter MSM och liknande skulle skada hästen på något sätt är ju inte troligt.

Det är de olika smärtlindrande efekterna som skadar hästen!på det sätt att hästen tillfälligt med smärtlindring kan åstakomma en högre prestation.

I längden gör det förödande efekter på individen.

Tydligen har man konstaterat smärtlindringseffekt vad det gäller t.x.
MSM-krämen då som exempel.

En häst skall ju tävlas i det skick att den har möjlighet att säga ifrån vid smärta.T.x. stanna i lopp,vägra hoppa o.s.v.

I USA har man släppt igenom vissa typer av preparat i travet t.x.,vilket gör att unga individer slås ut inom sporten mycket tidigare.

stally skrev:
Att örter MSM och liknande skulle skada hästen på något sätt är ju inte troligt.

Det är de olika smärtlindrande efekterna som skadar hästen!på det sätt att hästen tillfälligt med smärtlindring kan åstakomma en högre prestation.

I längden gör det förödande efekter på individen.

Tydligen har man konstaterat smärtlindringseffekt vad det gäller t.x.
MSM-krämen då som exempel.

En häst skall ju tävlas i det skick att den har möjlighet att säga ifrån vid smärta.T.x. stanna i lopp,vägra hoppa o.s.v.

I USA har man släppt igenom vissa typer av preparat i travet t.x.,vilket gör att unga individer slås ut inom sporten mycket tidigare.

Här är lite om MSM...skrev ett långt inlägg innan, men det försvann :crazy:
http://www.alternativahalsokliniken.se/msm.htm

Men inte är väl MSM smärtlindrande i iaf den form som ingår i fodertillskott??? Då är jag grundlurad isf, för inte sjutton vill jag ge min häst smärtlindrande kontinuerligt, då märker man ju inte om något är fel. :crazy:

Vad gäller andra örter som finns i våra hagar - hur gör man då? Snärjmåra, ringblomma, maskros, blåbärsblad osv är ju alla "medikamenter" som alternativare ibland ordinerar, och det växer ju faktiskt vilt. Hur gör man då?

Skulle vara skoj att höra hur andra gör som faktiskt tävlar i ridsport? Har ni uteslutit alla örter och liknande inför tävlingar?

Nej det är det inte....gå in o läs på länken i mitt förra inlägg.....

Har varit inne och kikat nu - tack för den länken! Blev lite orolig ett tag. :)

Hoppsan, jag var nog lite trött igår :o . Det är ju klart att svenska regler gäller i Sverige. Men det finns en FEI-lista. Den gäller kanske vid internationella tävlingar som t ex OS eller vad finns den för?

Det verkar rimlig att samma karenstider gäller för ridsport som travsport, de analyseras väl på samma labb? Reglerna finns ju av djurskyddsskäl och då borde det ju vara lika...

zilla, ja, minst 96 timmar för örter ;) men det kan även vara mer. STC gör ingen bedömning... Det var det jag menade.

Den MSM produkt jag talar om som finns med i Augusti proppen från STC,är från Forever Living Prod.Scandinavia AB.

Har sökt efter den men inte hittat den ennu.Det är en salva och 14 dygns karens.

Det man i största delen talar om är ju endå de kemiska smärtstillande och prestationshöjande preparaten.

dshop

Här har vi nog krämen som omtalas/Obs! den fins inte med på stc:s

sida utan tas upp i augustipropparna.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, de syntetiska "riktiga medicinerna" har man ju koll på, att man inte startar tre dagar efter avslutad butta-kur exempelvis - vad jag fick hicka av var ju örterna och msm'et som iaf mitt foder innehåller. :eek:

Jag hade alltså kunnat rida runt på en dopad häst pga mitt müslifoder utan att veta om det... Och det känns inte så kul, eftersom jag själv är så anti doping och noga med regler och liknande... :o Lite dubbelmoral så där. :eek: :o

Jaha,sen detta nya med buke (som jag precis lärt mej!) kan jag inte länka längre :cry:

Detta med MSM:et är intressant,skall kolla vidare.

Jag har nu varit i kontakt med Stig Hägglund,STC.

Jag kan medela att all form av tillförsel av MSM har en karenstid på 14 dagar.

Vare sig man ger i mat stryker på el spreyar.

Då man anser att detta har ett inflamationshämmande egenskap.

(Hade jag läst nogrannare under"karenstider för vissa preparat/substanser och vissa andra särskilda åtgärder)
hade jag vetat bättre.

solros skrev:
Hoppsan, jag var nog lite trött igår :o . Det är ju klart att svenska regler gäller i Sverige. Men det finns en FEI-lista. Den gäller kanske vid internationella tävlingar som t ex OS eller vad finns den för?

Det verkar rimlig att samma karenstider gäller för ridsport som travsport, de analyseras väl på samma labb? Reglerna finns ju av djurskyddsskäl och då borde det ju vara lika...

zilla, ja, minst 96 timmar för örter ;) men det kan även vara mer. STC gör ingen bedömning... Det var det jag menade.

Men all karens är ju det minsta ,men häst kan ju tex ha ett visst linement kvar i 98 timmar :idea:

Vet man att hästen skall starta så chansar ,man ju inte :smirk: eller iallafall inte jag .

Har haft en pass häst som har åkt fast för doping och jag kan säga att varken nån i stallet eller dom på stc vart klokare av alla utredningar.

stally skrev:
Jaha,sen detta nya med buke (som jag precis lärt mej!) kan jag inte länka längre :cry:

Detta med MSM:et är intressant,skall kolla vidare.

Det här är väl inget för dig att svara på eg, men jag har funderat lite...
Om det nu är så att det ofta är underskott på organiskt svavel numera, hur skall man då göra för att få balansen i det ??? det är ju nästan samma som kalkunderskott, om man har underskott så ter det ju sig naturligt att i detta fall hästen får besvär...och då sker ju en förbättring av prestationen om man tillsätter det :confused:

Svavlet finns i gräs...så då borde ju alla hästar som inte äter ordentligt med gräs ha underskott?? Dessutom det ju livsviktigt...ärligt talat så tror jag inte STC har en susning om vad dom förbjuder....

Någonstans är det ju just den inflamationsdempande egenskapen som man anser vara orsaken.

Jag kan inte själv säga att jag är särskilt kunnig på detta område,om just svavel,men kalk har ju endast i uppgift att stärka skelettet.

Jag får helt enkelt fortsätta att läsa på.

stally skrev:
Någonstans är det ju just den inflamationsdempande egenskapen som man anser vara orsaken.

Jag kan inte själv säga att jag är särskilt kunnig på detta område,om just svavel,men kalk har ju endast i uppgift att stärka skelettet.

Jag får helt enkelt fortsätta att läsa på.

Hmmm, klart kalk har uppgift att stärka skelettet, men organiskt svavel har ju stor betydelse i HELA kroppen, varenda muskel, varenda cell är ju beroende av ämnet, sen läste jag på nåt annat ställe att mineralerna i jorden är 85% MINDRE nu mot vad det var i sekelskiftet 1900.....obekräftat men inte osannolikt..

Läs så mycket du orkar :D så kommer du med din åsikt sen... :bow:

zilla skrev:
[/COLOR]

Men all karens är ju det minsta ,men häst kan ju tex ha ett visst linement kvar i 98 timmar :idea:

Hur menar du nu? :confused:

Vad jag menade med karenstiden för örter var att karenstiden kan vara längre, tex 14 dygn, beroende på vad dom innehåller. För örter, oberoende av vilken sort är den minst 96 timmar...

Jag håller med dig om att man ska ha lite marginaler.

STC sätter karens på ett preparat som anses ha inflammationshämmande egenskaper o som säljs som sådant även om dokumentationen är svag. MSM är dessutom en metabolit till DMSO.
Om man skall tillföra organiskt svavel får man väl göra det i någon form som inte anses ha antiinflammatoriska egenskaper.
PL

Kunde inte sagt det bättre själv........... :D

Liknande trådar

Trav Vad säger ni om de nya reglerna angående foder och tillskott? Foder och fodertillskott (nytt juni 2010) saxat från travsport.se...
2
Svar
38
· Visningar
5 796
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar