Nya regler angående foder och tillskott!

Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

KL

Min undran är just vilket ämne i ex nypon är det som är prestationshöjande? Vad är det i nyponen som omvandlas och som man letar efter i ett dopingprov? Och uppnår det ens gränsen för att visas positivt? Msn påstår ju en del foderförsäljare att det töms ut kroppen vid ansträngning och inte ska gå att hitta i ett dopingprov.

Har gett mina hästar litovet i flera år, har nu slutat med det pga dessa nya karenstiderna. Skulle gärna vilja fortsätta våga ge dom då jag tycker mig märka stor skillnad.
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

KL

Min undran är just vilket ämne i ex nypon är det som är prestationshöjande? Vad är det i nyponen som omvandlas och som man letar efter i ett dopingprov? Och uppnår det ens gränsen för att visas positivt? Msn påstår ju en del foderförsäljare att det töms ut kroppen vid ansträngning och inte ska gå att hitta i ett dopingprov.

Har gett mina hästar litovet i flera år, har nu slutat med det pga dessa nya karenstiderna. Skulle gärna vilja fortsätta våga ge dom då jag tycker mig märka stor skillnad.

Karensrekommendationen gäller ju allt som påstås vara prestationshöjande/ha en likvärdig effekt. Dvs man har satt karensrekommendationen utefter påstådd effekt mer än ingående substanser. Och just därför är listan där bara exempel på vilka preparat som kan ingå i den gruppen. Innan var det samma rek men inga exemplifieringar.

Men, jag undrar också om de letar efter allt det i dopingprov? De kan ju knappast leta efter nypon, gurkmeja, ditt, datt och trettiofjorton andra ämnen, för att se om hästen fått i sig något örttillskott? Eller gör de det? Eller är det för att de kan bestämma sig för att plötsligt göra det? Var väl så det var med capsaicin (stavning?), de hade inte kollat innan efter det, men i HongKong gjorde dem det och 'dopingskandalen' var ett faktum.
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Jag svarade på detta. Det är många som har i gräshage och det fungerar för det mesta bra.

Beror på vad för hage men har, är det en insåd åker går det säkert bra men inte på ett kulturbete eller liknande

Allmänt, jag tror inte det dröjer länge innan karenstiderna i den form de finns idag försvinner. Dopingproverna ska vara rena, punkt. Det är tränarens (och veterinärernas) ansvar att man har tillräckligt lång tid mellan behandling och start som det är i t ex Frankrike. Inga karenstider utan möjligen rekomendationer. Sedan hoppas jag att det kommer att finns kvar karenstider för injektioner i led och bursa och liknande även i framtiden.

Hur är det i Frankrike?

Kram
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Tja, jag känner i och för sig inte så många som har sina starthästar på ett 10 hektar stort sommarbete, men det är väl tur om det finns flera så hästarna får vara hästar... Vi fick dock negativa kommentarer om det när de var ute från travbanan och kollade stallet, för så kunde man ju inte ha starthästar, så så vanligt kan det ju inte vara, i alla fall inte här omkring.
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Gräshage är ju inte nödvändigtvis=10 hektar. Jag tycker de flesta verkar ha i gräshage på sommaren men det skiljer ju mellan olika "läror".
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Varför skulle hästen inte kunna gå på ett kulturbete och tävla? Jag tror inte att någon häst kommer att ge ett positivt prov av sitt bete.

Frankrike var mycket trevligt men nu är jag hemma igen.
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Det första jag reagerade på var nyponen, ganska vanliga i hagarna här omkring och djuren äter av dem.

Om jag läser mer noga hittar jag troligen mer.

Kram
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Jag tror att det är med nyponen sommed det mesta anat, de måste äta rätt många för att uppnå den dos man ger i pulverform?

De brukar ju stå och plocka några då och då men de rensar ju knappast en buske om dag. Torkade nypon kryper ju rätt mycket.
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Nja, det blir inte så många färska nypon. Kollar man doseringen av Litovet, är det 25-30 gram per dag för en häst. 80% av nypon är vatten, så detta motsvarar 1,3-1,5 hg färska nypon, alltså en handfull. Och det kan hästarna pilla i sig ganska enkelt.
Har dessutom kollat med NS - nypon som hästarna äter i hagen har ingen karens alls, inte ens "rekommenderat 96 timmar"... märklig logik!
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Vad är det för skillnad? Eller blir det karens på nyponen om man plockar dem och sen torkar dem själv?
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Nypon i hagen = påstås inte ha någon effekt på hästen = ingen karens
Litovet = påstås ha 'prestationshöjande'/lindrande/botande effekt = karens

Ologiskt? Ja, enligt mig, jag förstår tanken och den är god, men vem bevisar om hästen åt Litovet eller hagnypon den dag den testar positivt för vad man nu söker efter?
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Ologiskt? Ja, enligt mig, jag förstår tanken och den är god, men vem bevisar om hästen åt Litovet eller hagnypon den dag den testar positivt för vad man nu söker efter?

Det är just det som ingen vet och ingen kan veta. Därav är dessa regler mera löjliga för var gång man ser dem. Det mesta i doping reglerna kan man ställa sig bakom och tycka är rätt men på sistone blir man ju bara mörkrädd och ledsen. Travet är på väg utåt i helt fel riktning. :<
Synd för en så fin sport...:(
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Ni nu som har koll på detta, vet ni hur det är med alger??
Jag ger mina blöttlagda gröna alger som fodertillskott, mest för hovarnas skull.

Ska det bli karrens på det också??
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Vad säger ni om de nya reglerna angående foder och tillskott?


Foder och fodertillskott (nytt juni 2010) saxat från travsport.se


Från 1 augusti 2010 gäller följande karenstider för fodertillskott, örter och foderrelaterade substanser (med användande av de vanligaste substansnamnen som kan variera mellan svenska, latin och i vissa fall engelska)

96 timmars karenstid gäller för produkter enl ovan som innehåller
* Capsicum, capsaicin
* Djävulsklo, Harpagophytum procumbens
* Vänderot, Valeriana officinalis

14 dygns karenstid gäller produkter som innehåller
* Guarana

96 timmars karenstid rekommenderas för övriga fodertillskott, örter/örtprodukter som har eller påstås ha farmakologiska effekter på häst eller påverkar/påstås påverka hästens prestationsförmåga eller temperament. Nedan följer exempel på sådana tillskott/substanser/örter
* Aloe, Aloe vera (>30% av produkten)
* ASU, Avocado and Soybean un saponifiable extracts
* Bipollen, Propolis
* Boswelia sp.
* Chondroitinsulfat
* Di-/trimetylglycin (D-/TMG)
* Gammaoryzanol, rice bran oil
* Ginko biloba
* Ginseng
* Glucosamin
* Green lipped mussle extract
* Gurkmeja, Curcuma longa, curcumin
* Hyaluronsyra
* Ingefära, Zingiber officinale, ginger
* Kreatin
* L-carnitin
* Melaleuca alternifolia, tee trea oil
* MSM, metylsulfonylmetan
* Munkpeppar, Agnus castus
* Nypon, Rosa sp., rose hips
* Octacosanol
* Röd solhatt, Echinacea purpurea
* Schizandra
* Yucca, Yucca schidigera
Då slipper iaf tävlingshästarna
all denna skit några dagar per månad. Det är dom väl värda :) :bow:
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Vi som använder dodson & horrel är väl heller inte säkrade länger nu, eller?
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Vad är det för skillnad? Eller blir det karens på nyponen om man plockar dem och sen torkar dem själv?

Den aktiva substansen som är antiinflammatorisk är GOPO och de "vanliga" nyponen innehåller inte så hög mängd av detta. Litozin är gjort av en typ av nypon med extra hög halt GOPO. Dessutom måste pulvret framställas på ett särskilt sätt för att den aktiva substansen fortfarande ska vara verksam (jag vet ej exakt hur). Det är vad som skiljer, och säkerligen därför som man nog lugnt kan låta hästen äta hur mycket nypon i naturlig form, som den vill.

Vi använde oss utav Litozin innan det började säljas på marknaden (man kunde köpa av tillverkaren innan det hade dokumenterad effekt). Vi gav det till en häst som var mkt dålig i lederna och han blev klart bättre. Det hade enligt vad vi kunde märka bättre effekt än Glukosamin. När vi sedan testade nypon från en annan tillverkare (Litozin var betydligt dyrare än andra nyponprodukter) så tycktes hästen inte vara lika bra så vi gick tillbaka till Litozin.
Dock är det väl fortfarande ett omdebatterat ämne detta med nypon och vad som verkar/inte verkar.


Jag blev också förvirrad av den listan dock. Jag ger min ena häst Glukosamin och det är i FÖREbyggande syfte så det vore ju onekligen tråkigt om man inte ens får vara mån om sin häst på det viset. :(
Även om det endast är rekommenderade karenstider så undrar man ju vad som kommer härnäst. Är det inte nog med "konstiga" dopningsfall inom travsporten? Man vågar ju knappt ta ut en häst till start längre utan att stå med den uppbunden med övervakning några dygn innan. Gud vet vad den kan få i sig!
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

*kl*

Jag tror den här tråden börjar gå till överdrift.

Jag tycker det står rätt tydligt på STC:s hemsida vad det ÄR karens på, djävulsklo (antiinflammatorisk), valeriana (lugnande) och capsaicin (smärtstillande).

Inget av detta finns normalt i vanliga hästfoder, däremot i vissa tillskott.

Själv är jag inte speciellt orolig, då skillnaden mot tidigare egentligen är att örterna är namngivna i stället för en rad där det stod att det rekommenderas 96 timmar på örter.

Och när det gäller tillskott ger jag gärna så rena såna som möjligt i stället för såna asom innehåller en gnutta av ditt och en gnutta av datt om det inte är något som måste mixas för att de ompletterar varann.

Som det är nu tycker jag det kommer mixtur på mixtur som ska hjälpa mot mer eller mindre allt.

Jag roade mig för nåt år sen med att kolla hur många mg olika preparat innehöll. :D För jag litar inte bara på snygg reklam. :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp