Karenstider *spinoff på dopningstrådarna*

Sv: Karenstider *spinoff på dopningstrådarna*

Min åsikt får bli,som ovan......... :bow:

Håller inte med om att det skall finnas marginaler.

Kalk har ju som svavel betydelse för mycket, men om en häst inte kan tillgodogöra sig mer än max av organiskt svavel(som ändå finns naturligt i kroppen) så lär ju inte nån kunna kolla heller om det finns överskott??? för överskott finns inte kvar i kroppen.

Är örter även doping?? Hur ska då mina hästar kunna starta övht?? Då ska dom ju inte kunna gå i en hage övht??

Jag tycker att det är konstigt att förbjuda saker som man ändå inte kan se på dopingprov, alltså naturliga saker såsom örter och massage o dyl....

Nu håller jag inte på o dopar hästar heller hoppas jag att ni fattar (du och stally), men för det kan man ju ha åsikter....förr fick du ju inte ens massera hästen för hand, det var doping :crazy:

Jag menade inte att det ska finnas marginaler utan att man kan hålla lite marginaler för sin egen skull...om man använder preparat med karenstid.

Detta svar är inte riktat till någon särskild utan bara en allmän reflektion:
Frågan är väl knappast om huruvida ett visst preparat har en karens på ett visst antal dagar eller timmar utan varför man har satt den gränsen. Anledningen att man behandlar hästen får ju förmodas vara att den är i behov av behandling, d v s inte mår bra. En häst som inte är frisk ska inte tävla, detta tycker vi väl alla är en självklarhet. Att det finns specifika regler gör ju bara det hela enklare och mer rättvist för alla.
Kan dessutom tillägga att även jag får karens när jag har varit hos naprapat så varför skulle inte även hästar känna av en behandling. Jag går dessutom inte dit i förebyggande syfte (så snål är jag :smirk: ).

Men mycket i trav( iallafall för mig) är förebyggande vård, man får ju lov till att vara steget före skadorna....Nu är det ju inte så att jag tycker att alla dopingregler är åt fanders utan tycker det är bra att det finns ett sånt reglemente...

De fall som "åkt fast" är ju oftast rena olyckshändelser( ätit havre som varit i en kaffesäck, ätit bröd med vallmofrön, kraffts dundermiss, stått i gästbox där det finns minimala spår av NSAID) tror faktiskt inte att det är NÅN som dopar hästar medvetet idag då det är ganska så hård koll, t ex ALLA V75 vinnarna doptestas...

Det jag har åsikter om är vissa preparat bara, som t ex msm och typ RB 86, nu har jag inte full koll på vad som är gdk och inte då jag inte har starthäst, den uppdateras ju hela tiden och listan finns i våra proppar( som jag inte heller har längre....förresten ett otroligt dåligt drag av STC)

Liknande trådar

Trav Vad säger ni om de nya reglerna angående foder och tillskott? Foder och fodertillskott (nytt juni 2010) saxat från travsport.se...
2
Svar
38
· Visningar
5 796
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar