Kära grannar hund edition

MrsScabtree

Trådstartare
Jag satt häromdagen och funderade över vilket hundtätt område jag bor i..gjorde en lista och räknade upp alla hundar jag kunde komma på och herrejisses vad hundar det bor här! Eller? Jag funderar på om jag har fått fel uppfattning så jag tänke kolla med er vad ni har för hundar i ert område/gata.

Min lista inklusive mina egna hundar

1 st westie
3 st schäfer
1 st jämthund/gråhund
1 st Lhasa apso el shih tzu (?)
1 st Rhodiesian ridgeback
3 st rottweiler
2 st chihuahua
2 st yorkshireterrier
2 st malteser(??)
1 st Engelsk springer spaniel
1 st amstaff/rottis
1 st pitbull/rottis
2 st amstaff (tror den ena är renrasig men är fundersam)
1 st norfolkterrier
1 st Jack russel parson
2 st mellanpudel
1 st finsk spets/labrador
1 st Briard
1 st Golden retriever
1 st labrador
1 st Irländsk terrier
1 st basset fauve de bretagne ( tror jag?)
1 st BC
1 st Dobermann
2 st franska bulldoggs
1 st pyreneér??
1 st blandras av ngt slag
2 st schäferblandis (men den ena har jag inte sett på ett tag så jag funderar på om den är död)
2 st chinese crested (tror jag)
1 st korthårig tax
1 st Långhårig tax
1 st Dobermann/rottweiler
1 st pinscher
1 dvärgpudel

:eek:

Men är det rent klokt? Det skulle inte förvåna mig om jag kom på fler senare under dagen. Det bokstavligen kryllar av hundar här! Detta är alltså hundar som jag endera alltid ser spatsera i området eller som jag möter på promenader inom väldigt tight radie från min gata. Har ni också såhär mycket hundar där ni bor? Nu pratar jag inte om en hund "man såg en gång" utan som man ser iaf varje vecka och inom närmre radie från sitt hemområde.

Måste ändå ge en eloge till hundägarna här då det är sällan man råkar trampa i hundskit. För att vara så pass många hundägare i området måste jag säga att det inte är speciellt många högar hundarna lämnar efter sig, vilket är jätteskönt.

Nu är det er tur att fundera!
 
Sv: Kära grannar hund edition

Oj jäklar vad många! :eek:


Här i mitt område finns det väl en del hundar (många kamphistorier - jag bor ju ändå i Malmö..) men inte så många som jag ser regelbundet. De som jag kan komma på på rak arm:

Två västgötaspetsar
En dvärgpincher
Två irländska varghundar
En husky

Alla utom huskyn bor i samma hus som mig och anledningen till att jag har lagt märke till dessa hundar är att de är fina och ser trevliga ut. Jag har faktiskt blivit lite sugen på Västgötaspets!
 
Sv: Kära grannar hund edition

Himmel vad hundar:eek:

Jag har:
3 tussar (småraser jag inte vat namnet på)
3 schäfrar
1 Malle/schäfer
3 labbar
3 taxar
1 huskey
3 flattar
1 golden
2 softisar
2 dv pudel
1 dv pinsher
1 japansk spets
1 rottweiler
1 springer spaniel
1 munchenländer
1 spaniel/pudel
1 am. cocker
1 rodesian ridgeback
2 pittbull blandisar (som dom unga killarna har bra ordning på)
1 leonberger
1 vit herde
1 engelsk setter

Det blev visst några:o
Å detta är hundar vi ofta möter på prommisar:laugh:
 
Sv: Kära grannar hund edition

Här är det tvärt om, det bor väldigt få hundar här. Jag bor i ett enormt hyreshus med ca 1200 boende, huset mittemot är också jättestort och där bor det ca 800 personer, sen har vi studentområdet rakt över spårvägen som inhyser ca 700 studenter och ett litet radhusområde precis brevid. Ändå ser jag väldigt få hundar, ett 20-tal inom gården, varav 4 bor i samma lägenhet och sen kasnke ytterligare 5-6 hundar i radhusområdet och studentområdet. Räknar med att det max max bor 40 hundar här och det på drygt 2500 personer.
 
Sv: Kära grannar hund edition

Oj, det va en del.

Nu ska vi se..

1 st coton de tuléar
1 st dogo argentino
1 st mudi
1 st kuvaz
3 st golden
3 st schäfer
1 st schäfer/labbe
1 st terv
1 st lhasa apso/bichon frise/nåt mer
1 st papillon
1 st cavalier
6-7 st amstaff/amstaff korsningar. (har inte en aning om vilka som är renrasiga av dom)
1 st amerikansk bulldog
2 st rottis
1 st labbe
4 st korsningar av nåt slag.
1 st Border collie
3 st mellan pudel

Det är dom man möter regelbundet, sen finns det en hel drös som man bara ser nångång ibland.
 
Sv: Kära grannar hund edition

Går jag till jobbet med rådi möter jag ju många, men bara här runt gatan finns det:
2 schäfrar (+ min)
1 dalmatiner
1 TJT
1 Weimaraner
1 Golden
1 "pyrotter"
2 av kamphundstyp (ingen aning vilken ras)
1 belgare
1 skye terrier
4 DP
minst 4 papilloner
1 RR
2 rottisar
1 dvärgspets
1 softie
1 yorkshireterrier
2 mindre typer, kanske nåt terrieraktigt
1 jack russell
 
Sv: Kära grannar hund edition

När du sa cocker, så insåg jag att det finns en cocker kennel här också.. tror hon har 4-5 st.
 
Sv: Kära grannar hund edition

Humm..
Jag bor på landet och när jag är ute och går möter jag imprincip bara på grannens Bordercollie.. Samma familjs Labrador/ Stbernards mix rör sig helst inte en meter från sovplatsen så den kan knappast räknas...

Grannen på andra hållet, har min egna hund, en fralla, så den kan inte räknas heller. :D

Så.. OH ja, just det, när det är löp på G här hemma kommer grannen från grannbyns stora akita (?) och står och gnäller utanför huset eller hundgården. Jätte söt o trevlig men ska förståts inte stå på min gårdsplan om dagarna... Så man slår en pling och säger att nu kan de komma och hämta honom, så kommer de med traktorn och hämtar.. Detta kan ske typ fem gånger på en dag.. Koppel tror jag inte de vet vad det är, men hunden får iaf motion haha.

Och för någon vecka sedan hade jag en jakthund med pejl inne på trädgården när jag kom hem från jobbet. Jag har inhängnad trädgård och grinden var stängd, hur den kom in vet jag inte, men ut kom den tydligen inte haha.
Grannen hade noterat hunden fyra timmar tidigare när hon åkte till sitt jobb, s å ägaren till jakthunden (nada ide på vad det kunde varit för ras, jätte söt men mysko look) måste ju varit lätt frustrerad över att voffsing inte kommer tillbaka haha.

JO, i andra änden av byn finns en Jämthund och i grannbyn finns det en pappilon och två Rottisar, men detta är inga hundar jag möter alls när jag är ute och går, helt fel håll än mina rastningsrundor.
Jag möter mest och oftast kossor och rådjur.
 
Sv: Kära grannar hund edition

Här kan det gå två veckor mellan tillfällena då jag ser en annan hund.

Närmast i mitt kvarter finns:

en staffordshire bullterrier
en samojed
två dvärpudlar

Ibland möter jag:

en gammal svart labradortik
en ung gul labbetik
en lurvig kritvit golden
en man med en collie och två shelties
en bullmastiff

Och det är nog allt... Trots att området i sig är perfekt för hundägare.
 
Sv: Kära grannar hund edition

Jag har nyss flyttat till ett nytt område så jag har dålig koll på hundarna häromkring just nu. Men över lag kan jag säga att det är väldigt hundtätt häromkring vilket kan bero på att det ligger en naturbruksskola med hundinriktning i byn. Den hundrasen som jag upplever vara mest populär är border collie, tycker jag ser dem överallt så fort jag går ut...
 
Sv: Kära grannar hund edition

Oj..

Vi har inte bott här så länge så jag har nog inte träffat alla i området än :)

Dessa är dom jag vet bor i vårat område

  • 2 Dvärgpudlar ( olika ägare )
  • 1 Airedaleterrier
  • 1 Boxer ( Zagas kärlek )
  • 1 Staffordshire Bullterrier ( 2 med Zaga )
  • 2 Dvärg Schnauzers
  • 1 Schnauzer
  • 3 Taxar ( 2 strävhåriga & 1 långhårig )
  • 1 Schäfer
  • 1 Westie ( valp, bedårande söt MrsScabtree;) )


/ C
 
Sv: Kära grannar hund edition

Här bor det inte speciellt många hundar, fast det kanske kan förklaras med att jag bor i ett studentområde samt att det inte finns några direkta promenadvägar för hund i området så det är inte direkt ofta man träffar på någon.

Hur som helst vet jag att det finns följande hundar på området
  • 1 långhårig tax
  • 1 Cocker Spaniel
  • 1 Springer Spaniel
  • 1 Irländsk varghund
  • 1 Långbent JRT
  • Min golden

Hemma hos mamma och pappa är det däremot betydligt fler hundar, men så bor dom lite bättre ur ett hundperspektiv (dessutom har alla ungefär samma tider i deras "by" så det är enklare att räkna in vilka som bor där)
 
Sv: Kära grannar hund edition

Allt som finns på min gata är
* 1 kaxig tibetansk spaniel.

Iofs är inte gatan så stor, utan det är 3 hyreshus sen är gatan slut. I mitt kvarter finns det bara den hunden med kom jag på :o
 
Sv: Kära grannar hund edition

Oj vad många.

Här ute på landet i träffar vi nästan dagligen:

1 Schäfer
1 Schäferblandis
2 Golden (Med samma ägare)
1 Doberman
1 Labbe (plus min egna)
2 Jackar (Med samma ägare)
1 annan liten ras/blandras, kan vara lite mörkare westie
2 Tervar (samma ägare)
1 Clumber Spaniel liknande ras, fast lite tunnare.

Sen på somrarna kryllar d av hundar här då det finns störa grönområden precis bakom vår gata.
 
Sv: Kära grannar hund edition

KL

Kom på en till! En enögd pekingese som är uråldrig dyker upp runt hörnet med sin farbror ibland.
 
Sv: Kära grannar hund edition

Jag bor i en liten by på landet och här finns:

1 Golden retriever
2 Storpudel
1 Cao Da Serra Da Estrela
1 Akita
1 Tax
1 Irish soft coated wheaten terrier
2 Stövare av något slag
1 Grand Danois
1 Irländsk röd setter
1 Airedaleterrier
1 Welsh corgi pembroke
och så min egen tollare förstås!

Konstigt nog så möter jag aldrig någon när jag är ute promenerar.
Taxen, softisen, settern och estrelan får promenader men de går oftast bara längs vägen då de inte kan vara lösa (olika ägare).
Akitan är går lös på gården och följer med husse ganska mycket så den får nog också vad den behöver.
Pudlarna vet jag går lösa hemmavid (rymmer hit ibland) men vad jag vet är de aldrig ute på promenader eller andra aktiviteter.
Golden är i skogen ibland men inte så ofta. Har mött den en gång under ett års tid (är lös runt gården och rymmer också hit ibland).
 
Sv: Kära grannar hund edition

Här i mitt område finns det inte många, det är min och kanske en till men jag vet inte om de bor här (en cavalier). I området där mina föräldrar bor (deras bostadsrättsområde, runt 50 lgh tror jag) bor det lite fler hundar och dom jag vet är:

3 st. schäfrar
1 st. bichon frisé
1 st. slh. fox. (päronens)
1 st. mellanpudel
1 st. engelsk springer spaniel
1 st. cavalier
1 st. irish softcoated wheaten terrier
1 st. drever
1 st. tax
1 st. golden
1 st. engelsk bulldog

och ev. en till schäfer på g inom en snar framtid tydligen, det har bott ännu fler hundar där förut men några har flyttat nu under det senaste året :)
 
Sv: Kära grannar hund edition

Här runt mig brukar jag forutom min Uno (chihuahua) se

3 st dansk-svenska gårdshundar
2 st taxar
2 st rottwailers
1 st lhasaapso (?) liknande liten tuss
2 st Australian schepards

och en hellvetes massor med amstaff/"pitbulls" säkerligen både renrasiga och korsningar med allt möjligt.

Jag tänker nu endast på hundarna jag sett bo här i de närmsta lägenhetshusen. Har en park här i närheten där "alla" promenerar sin hund, skulle de räknas in så skulle det bli betydligt fler.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 300
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 942
Senast: Sel
·
Övr. Hund Ja, hur gör ni hundägare? Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
17 878
Senast: Viva
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att köpa hund i år och jag hoppas kunna få lite råd av alla kunniga Bukare där ute. Sambon och jag har...
2
Svar
36
· Visningar
6 326
Senast: FannyoArre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp