Kapson till miniatyr??

Sv: Kapson till miniatyr??

hur stor omkrets har han runt mulen? man kan ju sy ihop en kapson nos del som är ungefär som fjordtokans bild, men med en D ring inbyggd mitt på mulen. blir ganska enkelt att sy tror jag.

Men på tränset funkar det ju perfekt om du har en löst spänd nosgrimma. Det blir dessutom smidigare än att ha träns+ grimma...

Hööks har en fölgrimma som är öppningsbar i nosdelen.

Nosgrimmorna är super stora! Därför kan jag ej ha dem på honom. en hittar ni en nosgrimma i mini-mini shetland så höjta till;)

Fast kan inte sonen ha tyglarna fästa i grimman också? Antar att han mest "åker med". Jag låter nybörjare och barn rida i bettlöst eller tight grimma.

Nej det kan han inte. Han håller på att lära sig styra och hantera ponnyn "själv". Han har ridit sedan november förra året och det är enbart när jag kör med den store som jag har grimskaft på hästen. Och då släpper jag grimskaftet under vissa sträckor så han får rida själv.

Trä en stor nyckelring runt nosdelen på grimman. Borde hålla om han inte "segdrar"....Och händer det nåt så kan han slita sej loss (på gott och ont...)

I skritt och trav borde det funka, men i galoppen blir han gärna lite efter och segdrar. (Vi jobbar på detta då han helldre väljer att trava.)

Det första jag tänker på är en graman utan snabbfästen? Kan du knäppa direkt runt nosdelen i grimman och sedan knyta i vagnen?

Jag tror jag förstår hur du menar. Dock knyter jag aldrig fast honom i vagnen utan har grimskaftet liggandes under mitt ben. Om något skulle hända får han inte sitta fast utan ska kunna släppas direkt!

hur stor omkrets har han runt mulen? man kan ju sy ihop en kapson nos del som är ungefär som fjordtokans bild, men med en D ring inbyggd mitt på mulen. blir ganska enkelt att sy tror jag.

cimg2648_205193967.jpg

cimg0421_179124581.jpg

Här har han träns i mini shetland. Funkar ok på vintern men super stort på sommaren. Så inte så stor mule inte;)

Men tyvärr kan då inte jag sy i läder, undra om skomakaren kan??

jag är halvbra på att sy i läder :p, har läder och spännen /tråd hemma och inget jag behöver sy själv :p.

jag är halvbra på att sy i läder :p, har läder och spännen /tråd hemma och inget jag behöver sy själv :p.

Ska testa med en ring på ovansidan av grimman! Funkar inte det får jag fråga min mor om hon ev kan sy nått eller skomakaren.

kl

Det går inte att hitta en väldigt liten repgrimma då? Jag brukar ha repgrimma när jag longerar just för att man kan sätta longerlinan i den ena nosdelen och så kan man lätt byta varv utan att knäppa loss och grejja :)

Finns det inte så små repgrimmor så finns det instruktioner hur man knyter en själv, bara att googla :) Jag vet att jag gjorde till något gosedjur av mjukt rep för många år sedan!

Det brukar ju inte vara några problem att styra med grimma, så det skulle kunna funka, men nu verkar du ju fått tips om kapson :)

Det brukar ju inte vara några problem att styra med grimma, så det skulle kunna funka, men nu verkar du ju fått tips om kapson :)

Det går säkert, men detta är en hingst, så jag vill ha maximal kontroll även om han är liten:D

Liknande trådar

Träning Skulle ut o springa idag och skulle ta med pålle eftersom han gått hårt 3 dagar i rad nu (tränaren bytte dag för sent). Brukar ha grimma...
Svar
11
· Visningar
1 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka