Kapson till miniatyr??

MaRomer

Trådstartare
Har alltid lille ponnyn på "släp" när jag kör den store. Problemet är att han är så liten. Oavsett hur jag drar/fäster grimskaftet så åker grimman upp i ögat på någon sida:( Har testat att ha grimskaftet spännt i vanliga ringen under hakan. Då är det som värst! Och även testat i sidoringarna. Inget blir bra. Har testat att dra grimskafter högt och lågt. Lågt blir det bäst, men grimman dras ändå in i ögonen på honom:crazy:

Hur ska jag lösa detta problem??

Jag kan inte ha honom jämte mig då jag är rädd att han ska gå in i hjulen. Har funderat på att håta honom gå som "parhäst" med J. Men vågar inte detta fören jag testat tömköra honom ihop först! Så kvar finns bara att han kan gå bakom vagnen.

Här är grimskatfet högt satt:

cimg2773_502b8dfde087c3103100041e.jpg

Lågt:

imag1659_502b8ab79606ee26080003d9.jpg

Och så här blir det alltid oavsett var grimskaftet är fäst i grimman:

imag1633_502b88a3e087c3103500035d.jpg

cimg2726_206972723.jpg

Så nu är frågan. Finns det kapson till dessa små eller hur ska jag göra? Han har strl mini-mini shetland-mini sheltand beroende på modell. Kan jag "bygga" om en grimma??

Sv: Kapson till miniatyr??

Jag skulle köpa lädergrimma för föl med reglerbar nosdel + spännen på båda sidor i nacken och spänna den lika hårt som en kapson + ha ett delta.

Jag har en fölgrimma från lippo som man kan spänna så att den inte glider alls.

Jag skulle köpa lädergrimma för föl med reglerbar nosdel + spännen på båda sidor i nacken och spänna den lika hårt som en kapson + ha ett delta.

Jag har en fölgrimma från lippo som man kan spänna så att den inte glider alls.

Delta funkar inte, men fölgrimman ska jag kika på! Har en i nylon, men tror inte den går spänna på nosen... Men under!

Går den ett helt varv så sätt den ett helt varv runt. Det finns ju en ring under hakan att sätta den i.

När jag har hanhäsr använder en grimma som kan ställas både i nacke och nos sen sätter jag den snävt. Grimskaftet brukar jag sätta i ena sidringen, under hakan och ut ur andra sidringen.

När jag har hanhäsr använder en grimma som kan ställas både i nacke och nos sen sätter jag den snävt. Grimskaftet brukar jag sätta i ena sidringen, under hakan och ut ur andra sidringen.

Fast att trä grimskaftet igenom hela grimman när han även har träns på sig är inte tänkbart!

Jag har gjort den här lösningen till att tömköra min häst. Men om du bara sätter en ring borde det väl funka ganska smidigt?

534248_3388717632776_141588371_n.jpg

Jag har gjort den här lösningen till att tömköra min häst. Men om du bara sätter en ring borde det väl funka ganska smidigt?

534248_3388717632776_141588371_n.jpg

Fast nu ska jag vara krånglig igen;) Du menar på tränset eller på grimman?

På tränset funkar det inte då jag aldrig har nosgrimma på honom. Men på grimman funkar det! Men måste ju vara en öppningsbar, Vet du vart an kan köpa det=)?

Men på tränset funkar det ju perfekt om du har en löst spänd nosgrimma. Det blir dessutom smidigare än att ha träns+ grimma...

Hööks har en fölgrimma som är öppningsbar i nosdelen.

Jag skulle hellre välja att sätta en ring i en grimma än i nosgrimman på tränset. Även om ponnyn är liten så kan det bli ett rejält ryck om den inte är med på noterna hela tiden.
Finns ju fölgrimmor som inte är så klumpiga och remmarna är ju också smalare än på en vanlig grimma.

Jo visst blir det det men träns är inte lika hållbara som en grimma. Kan bli dyrt att köpa nya nosgrimmor hela tiden ;)

Trä en stor nyckelring runt nosdelen på grimman. Borde hålla om han inte "segdrar"....Och händer det nåt så kan han slita sej loss (på gott och ont...)

Det första jag tänker på är en graman utan snabbfästen? Kan du knäppa direkt runt nosdelen i grimman och sedan knyta i vagnen?

Liknande trådar

Träning Skulle ut o springa idag och skulle ta med pålle eftersom han gått hårt 3 dagar i rad nu (tränaren bytte dag för sent). Brukar ha grimma...
Svar
11
· Visningar
1 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka