Kapacitet & nonchalans

M

Mirus

Ni som har eller har haft liknande hästar hur hanterar ni nedanstående?
Har just nu en häst med stor kapacitet och lär inte hinna ha henne längre än att vi pallrar oss upp i början av msv.
Detta helt enkelt p.g.a. att det var länge sedan jag hoppade mer än små hinder med unghästar.

Just nu hoppar vi bara över 1m hinder eftersom det är ungefär vad mitt mod räcker till (vi har precis satt igång tillsammans).
Problemet är att 1m tycker hon är så löjligt lågt att hon har en tendens att bralla runt före och efter hindren (samt hoppa som om det vore 140cm bara för att det är roligt).
Det uppförandet gör så klart att hon ibland missar att det kommer ett hinder till och blir tvungen att stanna.
Samtidigt är det en dam med lite humör så ger jag henne ett pet eller två med skänkeln för att hon ska uppföra sig så svarar hon med att studsa ännu mer för att hon blir grinig.

Hur tusan håller jag henne på humör samtidigt som jag får henne att ta det mer på allvar?
Bralla mellan hindren kan hon visst få göra då och då, men inte mitt framför dom! :crazy:

Kan tillägga att hon är långt utbildad i dressyren och är väldigt lätt att hoppa när hon inte larvar sig = jag styr och hon sköter det mesta själv, men jag får också lov att lägga mig i och be henne korta/länga o.s.v.

Sv: Kapacitet & nonchalans

Kan inte säga att jag är någon expert, men kanske försöka att jobba henne ordentligt mellan hindrena så hon verkligen koncentrerar sig och inte hinner tänka på att bralla? Jag hoppade en häst förut som hade världens teknik och kapacitet, när han väl hoppade... Annars var det mest hopp och studs, han kunde galoppera lugnt och fint fram till hindret för att sedan, en meter framför, kasta sig med full fart åt sidan. Lagom roligt! Så jag fick rida kortare, snävare vägar till hindrena, och verkligen "jobba runt honom", och då gick det hur bra som helst. Det vill säga det blir inte så långa sträckor att hinna bralla på!

gör övningar där det inte finns utrymme att bralla, kanske med bommar efteråt så hon får koncentrera sig efter hindrena också. Sen tycker jag inte att hon "får" bralla efter hindrena ens då och då, för det skapar problem som du har märkt när det kommer flera hinder efter varandra. Jobba hästen ordentligt efter hindret. Sitt på volt över ett litet block eller liknande efter hopphindret så hon lär sig att det blir jobb efter hindret och inte frihet.

Och som alltid, ha en bra tränare som ger dig tips på övningar du kan göra som är anpassade till just dig och din häst.

Skall berätta hur jag gjorde med min med liknade tendenser. Tips från hopptränaren för att vi skulle få en säker hoppning då min lilla dam gärna rusade mot hinder, hoppade studs mellan kombinationer mm.

Jag hade framme hinder med en höjd på 50-70 cm på banan varje dressyrpass, som jag la in ett hopp lite då och då när vi tränade varje dag.

Rusade och ev bockade efter hindret, var det halt och ev ryggning om hon inte lyssnade på vad jag hade att säga. Dessa övningar och med bommar på marken, gjorde att jag fick henne uppmärksam på hinder och hoppade dessa säker efter någon månad. Glömmer hon sig bort tar jag tillbaka övningarna för att påmmina henne.

Några tips från mig.

Lycka till

Min häst börjar inte bocka och sånt men hon blir sjukt het, oavsett höjd. Vi brukar lägga volter, och ha bommar framme som vi jobbar på då istället. Det är jag som bestämmer när vi ska hoppa, och i vilket tempo. Var noga med att berömma henne när hon väl är duktig. Sen kanske hon brallar lite för att hon tycker det är så himla kul och det vill man ju inte ta bort, så bara det inte försvårar din ridning. Men se till att ha en tränare när du hoppar, annars kommer du ändå ingen vart i slutändan :)

Jag har en liten "fusk lösning" som fungerar på min häst.
Känner jag att han bara busar för att det är så kul att hoppa (framförallt om han inte fått hoppa på länge) så löshoppar jag honom.
Då kan man bygga större än vad man själv trivs med att hoppa och då är han så himla duktig och busar inte alls för då får han ju klara sig själv om det trasslar till sig ;)
Detta är ju som sagt lite fusk men det fungerar för oss.
Är det så att hästen inte lugnar sig efter ett löshoppningspass så är det ju bara att börja med övningarna ovan.

Jag hade en C-ponny som var så. Vi travhoppade ganska mycket med henne i början vill jag minnas. Plus att vi försökte ha med småhinder (30-40cm) vid nästan varje pass i ridhuset, så tränade vi dressyr så tog vi något skutt då också. Plus att om hon blev stark och började bralla gjorde vi halt. Det hjälpte verkligen på henne men som sagt, alla hästar är så olika :)

*kl*

Det verkar som att det löst sig tillfälligt i alla fall. Hon hoppas ganska mycket just nu. Något språng varje gång hon rids, men så klart ingen seriös hoppträning var gång. Får se om det håller i sig.
Gör det inte det så har jag en del tips från er att använda!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025