Nu har jag ju helt andra sjukdomar än du, men jag kan starkt relatera till frustrationen. Man tycker att vafan, nu när jag gjort si och så borde väl min kropp vara TACKSAM?! Istället har man den där bedövande tröttheten..
För mig har jag över åren fått inse att den vila och återhämtning jag tänker borde vara tillräcklig efter omständigheterna inte i realiteten är tillräcklig. Min kropp visar ju det väldigt tydligt, även om hjärnan inte automatiskt håller med. Hjärnan tycker alltid att allt borde gå snabbare, vara enklare, typ.
Jag har varit sjuk i skov i närmare 20 år och man tycker ju att jag ”borde ha lärt mig” by now, men det är i perioder utmanande med den där frustrationen. Acceptans och coping är något jag ofta behöver påminna mig om.
Tänker att din alkoholism ju ÄR en sjukdom, och även om det innebär enorma hälsomässiga fördelar att du blir nykter så är det ju (som andra skrivit) en stor förändring för din kropp att hantera, och inte minst mentalt. Att erkänna att man lider av alkoholism är ingen liten sak. Att ta hjälp är ingen liten sak. Att kämpa som du gör, heller ingen liten sak. Självklart blir du TRÖTT!
För mig har vissa psykiska besvär varit en form av ”missbruk” som jag under årtal kämpade med att komma ifrån, exempelvis självskadebeteende och anorexi. Att stå emot impulserna ÄR energimässigt dränerande, och då har ju jag inte ens haft ett beroende av en substans som ju påverkar än starkare. Om man tänker så (och läkaren inte hittar avvikande värden eller dylikt som behöver behandlas) kanske det blir lättare att ha förståelse för tröttheten? Att det faktiskt är väldigt rimligt att den är så stor nu, att den har ett syfte? Att det kommer vara övergående men det är kroppen som ”bestämmer” när (Även om det inte känns praktiskt)
ALL cred till dig för hur du kämpar. Jag känner inte dig men har ”följt” dig här under åren, och jag känner mig så stolt över dig!
Jag är också väldigt glad över att du delar med dig så ärligt om din situation, med- och motgångar, för det ger oss som inte har egen erfarenhet av alkoholism mycket bättre insikt i hur det kan se ut. Men framförallt tänker jag vad det kan ge andra med samma problematik.
/slut på svammel från denna hjärntrötta