Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag försöker fungera. Igår hämtade jag in ved. Wow, vilken action liksom. I morse kändes det ganska okej när jag vaknade och jag lyckades genomföra ett yogapass. Sedan gick förmiddagen i slow motion innan jag fick ändan ur vagnen, och åkte iväg till återvinningen och sedan åkte jag vidare till Erikshjälpen där jag lämnade en låda med grejer. När lådan var lämnad gick jag in i butiken för att se om det fanns något jag skull köpa, men kände mig mest desorienterad. Hur som helst lyckades jag hitta en jacka jag köpte. Den kommer att passa bra i skogen nu när det börjar bli lite kyligare. Det blev ytterligare ett par ärenden innan jag åkte hem.

Väl hemma hade jag lite funderingar på att gå till verkstan och snida vidare på min brevkniv som jag börjat göra, men kom inte till skott.

Det är hysteriskt mycket tankar som snurrar i huvudet på mig och jag kan inte vädra dem någonstans. Jag har ingen att prata med och troligen skulle det inte lösa något heller. Så jag sitter och läser på Buke, kollar runt på FB, tittar igenom foton på mobilen hur många gånger som helst och laddar upp en och annan bild på Instagram. Mellan varven dyker det upp nya idéer för blogginlägg på min icke-Buke-blogg.

Men mest känns det som kaos på insidan. Och jag vet inte vad jag ska göra med detta.

Ja, om man gör det med glädje. Om man ser det som Nu har jag gjort något bra, jag har gjort mig av med skräpet. Men om man istället ser det som Jag har inte gjort något mer i dag än att jag slängt skräp - då tror jag inte att det är mycket vunnet.
Det är det första alternativet som är applicerbart här.
Å andra sidan kanske man mår ännu sämre om man inte gör något alls?
Ja. När jag gör något så släpper tankarna en stund även om det bara är tillfälligt.

Du ska göra det du vill just!

Tycker det är bra att du fortfarande kan planera att tex ta med skräp till återbruket när du ändå ska iväg.

Fortsätt kämpa!

Men se det inte som kapitulation. Det är bara bra om du vänjer dig vid att strunta i vissa saker tills vidare.
Jag har struntat i en massa saker ända sedan i vintras. Men jag har också mått dåligt över det för att jag inte ens hunnit/orkat göra minimalt med saker. Nu är jag mest uppgiven och orkar inte bry mig.

Jag har struntat i en massa saker ända sedan i vintras. Men jag har också mått dåligt över det för att jag inte ens hunnit/orkat göra minimalt med saker. Nu är jag mest uppgiven och orkar inte bry mig.
Hoppas du kan hitta saker att göra som du njuter lite av istället. Promenader, massage osv.

Ja, om man gör det med glädje. Om man ser det som Nu har jag gjort något bra, jag har gjort mig av med skräpet. Men om man istället ser det som Jag har inte gjort något mer i dag än att jag slängt skräp - då tror jag inte att det är mycket vunnet.
Då läser du in mer missnöjdhet i @Magiana förehavande än vad jag gör. Jag tycker hon verkade inte alltför missnöjd med att ha fixat lite småärenden.

Ja, jag är ledsen och uppgiven för att inget fungerar.

Idag har jag inte ens gått upp än fast jag varit vaken i mer än 3 timmar. Jag ser inte poängen med det.
Måste allting ha en poäng? Kännetecknande för en depression är väl just dels att den inte har några poänger alls, dels att man har svårt att se poänger med saker.

Depression är en sjukdom. Ett första steg är nog tyvärr att du måste acceptera den. Sedan har du gjort ett jättebra drag, du har varit hos doktorn. Det betyder att du har slagit in på vägen mot läkning.

Måste allting ha en poäng? Kännetecknande för en depression är väl just dels att den inte har några poänger alls, dels att man har svårt att se poänger med saker.

Depression är en sjukdom. Ett första steg är nog tyvärr att du måste acceptera den. Sedan har du gjort ett jättebra drag, du har varit hos doktorn. Det betyder att du har slagit in på vägen mot läkning.
Ja, på något sätt behöver det ha det. Annars kan man låta bli.

Ja, på något sätt behöver det ha det. Annars kan man låta bli.
Tillfrisknande har en poäng.

Du ligger till sängs för att du inte orkar mer just nu. Orkar psykiskt sett. Men sätt ett mål för dig om det känns bättre: senast kl 12 ska du vara ur sängen. Och gärna börja förbereda en lunch.

Du är väldigt hård mot dig själv. Om jag eller någon annan skrev "idag har jag fortfarande inte kommit ur sängen", skulle du verkligen svara med "men det ser jag ingen poäng med" då?

Tillfrisknande har en poäng.

Du ligger till sängs för att du inte orkar mer just nu. Orkar psykiskt sett. Men sätt ett mål för dig om det känns bättre: senast kl 12 ska du vara ur sängen. Och gärna börja förbereda en lunch.

Du är väldigt hård mot dig själv. Om jag eller någon annan skrev "idag har jag fortfarande inte kommit ur sängen", skulle du verkligen svara med "men det ser jag ingen poäng med" då?
Jag kommer bli tvungen att kliva upp snart för jag är kissnödig.

Vad andra har för poänger vet jag inte. De kanske bara gillar att slappa i sängen.

Jag kommer bli tvungen att kliva upp snart för jag är kissnödig.

Vad andra har för poänger vet jag inte. De kanske bara gillar att slappa i sängen.
Men jag menar, om jag skrivit alla dina inlägg. Om jag visat så tydligt hur dåligt jag mår. Om jag då skrev att idag har jag inte ens kommit ur sängen, skulle du då svara med "men det ser jag inte poängen med". Vad jag menar är att du inte ska vara hårdare mot dig själv än du är mot andra.

Men jag menar, om jag skrivit alla dina inlägg. Om jag visat så tydligt hur dåligt jag mår. Om jag då skrev att idag har jag inte ens kommit ur sängen, skulle du då svara med "men det ser jag inte poängen med". Vad jag menar är att du inte ska vara hårdare mot dig själv än du är mot andra.
Nej, det skulle jag inte sagt för jag vet inte vad den andre vill eller är motiverad av. När jag säger att det inte är någon poäng att kliva upp så utgår jag från mig själv. Det finns inget som motiverar mig att gå upp (utom kisdnödighet och annat sånt).

Nej, det skulle jag inte sagt för jag vet inte vad den andre vill eller är motiverad av. När jag säger att det inte är någon poäng att kliva upp så utgår jag från mig själv. Det finns inget som motiverar mig att gå upp (utom kisdnödighet och annat sånt).
Men fan ... då har jag läst dig fel. Jag läste det som att du inte såg någon poäng med att ligga i sängen i flera timmar. Du menade att du inte såg någon poäng med att kliva upp. Det är ju en helt annan sak. Och det är väl ett väldigt tydligt symtom på depression.

• Gilla
Reactions: Sar
Åka till tippen behöver ju inte vara förknippat med något tråkigt och måsten.
Jag tycker det är kul att åka dit eftersom det innebär att mitt hus blir av med saker! :)

Idag har jag inte heller gjort något vettigt @Magiana. Jag känner av en kommande förkylning och med mina problem sen innan innebär det helt enkelt att jag inte orkat mer än att äta frukost och sätta igång en diskmaskin.
Och det är okej! Mår man inte bra så gör man inte.
Men eftersom jag vet att jag mår bra på sikt av hästumgänge kommer jag att "tvinga" /motivera mig att lägga tid på hästarna en stund på eftermiddagen så att måbradelen i hjärnan får lite påfyllnad så att jag orkar med förkylningen utan att gå ner mig mentalt.

Det är en utmaning att hitta ett fungerande förhållningssätt till en hjärna som inte mår så bra, jag hoppas du hittar dina knep som leder till en bra tillvaro. Krya på dig! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 123
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 163
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 818
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 550
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama