Kantig häst

anhe

Trådstartare
Har en tävlingshäst som jag helt plötsligt blivit tvingad att ställa en månad i box/sjukhage. Men, mitt problem är att hästen fallit ur en del, inte avseende hull, men hullet över muskulaturen, speciellt mellan ryggfiléerna och revbenskanten om man säger så. Svaga tendenser till det tyckte jag mig se redan innan vilan, men nu är det tydligare.

Tänder u.a, fodret är mycket bra, SRP 60 och energi 8,2 per kg foder, vilket ju ger en bra kvot. Funderar om det är värt att dra upp kvoten ännu mer, tänker väl främst på när hästen kommer igång igen för fullt, men även hur jag ska motverka det här nu. Kan det ändå vara litet proteinunderskott trots att kvoten är bra. Hästen är lättfödd, så jag vill helst inte gå upp allt för mycket i energi.
 
Sv: Kantig häst

Proteinunderskott eller inte beror ju på hur mycket din häst får och behöver ha.

Tror dock inte på proteinunderskott med den kvoten. För att få hästen "rundare" skulle jag "spä ut" kvoten till lägre genom att ge antingen ett kraftfoder med lågt smrp och hög råfettandel alt. ge betfor och olja. Råfett och olja gör att hästen tar upp proteinet lättare därav kan man få lika bra eller bättre reslutat på sänkt kvot.
 
Sv: Kantig häst

Det kan vara lite brist på lysin och även e-vitamin/selen. Jag skulle börja ge något vitamintillskott, och nån matsked soja, det kan göra susen för att övriga proteinet ska tas upp ordentligt.
 
Sv: Kantig häst

Jag tror egentligen inte hon får för lite, enbart höet täcker gott och väl underhållsbehovet nu i vila. I full träning äter hon även ungefär 2,8 kg havre, det sänker ju kvoten, men bara marginellt. Hon får då i sig ungefär 700 g protein, och det borde inte vara för lite. Betfor äter hon, men ingen olja. Ska det kombineras då? Intressanta funderingar annars. Problemet är ju att nu i vila vill jag inte vräka på med olja, eftersom höet egentligen bara det ger för mycket av allt, och jag kan inte gå ner mer i högiva.
 
Sv: Kantig häst

Selen äter hon, även vitamineraler, men jag kan ju räkna lite och se om det ändå fattas något. Extra E-vitamin går ju att ge förstås. Men olja återkommer ju även här, så jag kanske ska och lägga till någon matsked olja bara.
 
Sv: Kantig häst

Att hon började gå ner redan innan är förståligt, havre har hög stärkelseandel och det tar ordentligt att bryta ner nästar 3kg havre. För mycket stärkelse och hög kvot kan få vissa hästar att tappa/tillbakabilda sina muskler.

Skulle dra ner på havren eller byta ut större delan mot ngt. som är mer lättsmällt och om det är möjligt öka upp betfor och ge olja. En matsked hit eller dit gör ingen skillnad. Du skulle behöva ge nån dl i allafall och det kan du göra utan att vara rädd för fettma eller att det går till huvudet.
 
Sv: Kantig häst

Den mängden hon äter är ju relativt vad andra tävlingshästar äter inte speciellt märkvärdigt stor. Dessutom vill man ju inte ge tävlingshästar allt för mycket växttråd att arbeta med, det är ju inte heller fördelaktigt för den högpresterande hästen. Men byta ut viss del av havren skulle väl gå, men mot vad? Olja kan jag mycket väl tänka mig att lägga till, det har hon ätit förut.
 
Sv: Kantig häst

Med soja menade jag sojaskrå, inte olja.

Även om proteinet är högt så kan stora delar vara svårupptagligt för hästen. En liten del extra lysin (som från sojan) kan göra att övrigt protein tas upp bättre.
 
Sv: Kantig häst

Ha ha, nu läste jag och läste rätt ;)

Soja, ja, det är ju en annan sak.
 
Sv: Kantig häst

anhe skrev:
Ha ha, nu läste jag och läste rätt ;)

Soja, ja, det är ju en annan sak.

Men det finns ju sojaolja, så nog kan man associera fel :)

Det här med höga proteinvärden i grovfodret är klart intressant. Pratade med C Müller om det för flera år sen, och det är inte så enkelt att man kan säga att högt proteinvärde betyder att hästen får i sig det protein den behöver... Nu kommer jag inte ihåg så mycket längre, men jag kommer ihåg så pass mycket att jag blev väldigt konfunderad och insåg hur lite jag kan!
 
Sv: Kantig häst

Prova med en variant av olja och Madicks sojaidé, betfor och dra ner havren.

Du skrev att du inte kan gå ner i högiva, även om du av ngn. anlednign inte vill ge mycket fibrer till din häst så låter det som minimigiva och eftersom hästen tappar/tappat av så kanske det behövs höjas för hur det än är så är det ju fortfarande grunden även för en tävlingshäst, sen att man toppar med det andra.

Så ser jag det, men det kan man ju se olika på.
 
Sv: Kantig häst

Hej anhe!
Jag tror att vi köper hö av samma bonde (Olsén i Skinnsberg). Det har iaf samma värden. Tösa har blivit promenadhäst nu pga senskada och jag har samma problem. Hon har förståss tappat muskler, men börjar tunna ur lite och är insjunken vid virvlarna.

Hon får bara hö, morötter och Tokosel nu. Det går inte att ge något kraftfoder, för hon har redan överskottsenergi. Hon får morötter istället, så hon inte har sönder boxen när de andra får kraftfodret.
Jag provade med lite lusern, för jag trodde också hon hade proteinbrist även om höt är bra, men benen blev svullna och varma, så jag tog bort det på en gång.

Hon blir väl tunnare nu när musklerna försvinner, men det är ovant att se henne så när hon alltid har varit rund och go.:smirk:

/Elin i Hedkärra
 
Sv: Kantig häst

Tosa skrev:
Hej anhe!
Jag tror att vi köper hö av samma bonde (Olsén i Skinnsberg). Det har iaf samma värden. Tösa har blivit promenadhäst nu pga senskada och jag har samma problem. Hon har förståss tappat muskler, men börjar tunna ur lite och är insjunken vid virvlarna.

Hon får bara hö, morötter och Tokosel nu. Det går inte att ge något kraftfoder, för hon har redan överskottsenergi. Hon får morötter istället, så hon inte har sönder boxen när de andra får kraftfodret.
Jag provade med lite lusern, för jag trodde också hon hade proteinbrist även om höt är bra, men benen blev svullna och varma, så jag tog bort det på en gång.

Hon blir väl tunnare nu när musklerna försvinner, men det är ovant att se henne så när hon alltid har varit rund och go.:smirk:

/Elin i Hedkärra

Om hästen börjar bli inskjunken så är det ju fiberbrist. När en häst börjar tunna ur så här så måste den få mer mat alt. ändrad balans i foderstaten, det går inte att tulla på det.
Två hästar med samma problem, antingen får de för lite foder alt. så är kvoten för hög för dem och behöver sänkas.

En häst som står på en väl anpassad foderstat tappar inte musklerna utan anledning bara för att den inte gör ngt.
 
Sv: Kantig häst

jag köpte ett fullblod som var kantig och omusklad. hur mycket han än äter så blir han inte tjock men kan bli bukig av för mycket hö. jag kan inte fodra på för mycket av havre o dyl för då ballar han ur så jag ger ren matolja för att endast tillföra fett och inte energi.
 
Sv: Kantig häst

Nej, jag ligger inte på minimigiva på höet, men eftersom jag vägrar ligga på minimigiva så vill jag inte gå ner något mer. Däremot, om jag drar ner på havren, då har jag inget val, då måste jag gå upp i hö, annars räcker det inte till. Jag tycker fortfarande inte att jag ger några speciellt stora mängder havre, om jag jämför med andra tävlingshästar.

Anledningen till att jag inte vill ge "hur mycket hö som helst" är att det inte är lämpligt till tävlingshästar med för mycket växttråd då det är svårsmälta kolhydrater enligt min foderbok. Hö innehåller mer VT än havre. Men jag kanske har fått det helt om bakfoten.

Men hur som haver, olja ska jag ge, och göra en växling havre mot hö, däremot inte totalt.
 
Sv: Kantig häst

Nu ska jag lägga mig i lite. Jag har tolv hästar till på gården som äter samma mat som den jag pratar om, alla är väldigt runda och fina, överallt. Fasta i hullet. Även den hästen jag pratade om har varit jättefin hela vintern, sett bättre ut än något annat år, helt perfekt hull. Det är först nu för några veckor sedan som jag tyckt mig se en tendens till att hästen tappar lite bullighet över musklerna, inte muskler i sig, det hade säkert ordnat upp sig genom att korrigera foderstaten till ökat matintag, säkert var det hela beroende på att tävlingsintensiteten ökade en aning. Tyvärr kom en hastig vila och kraftig nerdragning av fodret i vägen för det. Kan det vara så att hästen har fortsatt gå på hög ämnesomsättning av "gammal vana" ett tag efter att den blev avställd och därför tappat något lite i bullighet?
 
Sv: Kantig häst

Vet inte om det är jag som är nyvaken eller ni som pratar grekiska....

En häst som står på en väl anpassad foderstat tappar inte musklerna utan anledning bara för att den inte gör ngt.

Eh va?
Muskler är väl ändå en färskvara som ständigt behöver underhållas, annars minskar de i volym?! Givetvis tappar inte en muskelrik, vältränad häst sina muskler av några dagars vila, men en månad?! Går hästen dessutom kanske i sjukhage går det fortare. Jag är också medveten om att en häst med en bra och rätt anpassad foderstat tappar musklerna saktare när den ställs av men att säga att en häst inte tappar musklerna bara för att den ställs av... hallå, det är ungefär som att argumentera emot tyngdlagen??
Jag måååste missuppfattat! ;)
 
Sv: Kantig häst

Om jag fått lära mig rätt så fortsätter en häst i hög kondition att omsätta mer eftersom det fortfarande är hög aktivitet i musklerna, alltså en hög ämnesomsättning.

Så även i boxvila brukar tävlingshästen behöva mer mat än underhållsbehovet men det borde gå att lösa genom att ge mer hö för att sedan gå tillbaka till den vanliga foderstaten vid igångsättning.

Anledning till att din foderbok skriver att en tävlingshästen inte ska för mycket växttråd brukar vara att dom kan bir lite bukiga och liksom tunga i kroppen, och att om dom jobbar riktigt hårt orkar dom helt enkelt inte äta dom mängderna med hö som dom behöver för att täcka sina behov.

Så nu när din häst står i boxvila är enda sättet för den att hålla igång kroppen så mycket så möjligt att ha höet att tugga på hela tiden.

Mvh
Camilla
 
Sv: Kantig häst

Tror det är en blandning av ökad träning/tävling som troligen avhjälpts med mer foder som du säger, men istället nu så blev det en kraftig minskning av fodret så det är ju naturligt att hästens kropp förändrats.
Det blev helt enkelt för lite foder i vilan medans hästens kropp fortfarande behövde mer.

Veronican.
Hästar som står på boxvila kan muskla sig bara genom foder, finns en rapport skrivet om nåt expriment eller var det var de hade gjort utomlands, men tyvärr så kommer jag inte alls ihåg var den var gjord eller vad den igentligen gick ut på.

Även hästar i vila som går i hage tappar inte musklerna med rätt foderstat, har sett många hästar som byggt på sig muskler genom att bara äta rätt och gå i hage och skrota (småhagar). Så jag förstår inte varför du anser att jag pratar grekiska, jag säger bara vad jag själv sett och upplevt.

Har även sett hästar som stått på boxvila många månader och de såg inte värre ut än innan de gick på boxvilan.

Sen om vetenskapen säger att det är omöjligt eller inte fungerar, vet inte jag, jag tittar bara på hästarna IRL och utgår från det.
 
Sv: Kantig häst

Givetvis tappar inte en muskelrik, vältränad häst sina muskler av några dagars vila, men en månad?
Precis! Min häst har varit skadad och inte blivit ordentligt riden på 3 månader. Hon går dock i stor hage.
Hon är inte extremt insjunken, men det börjar märkas att hon tappar muskler.

Jag vill gärna ha förslag på foder som gör att dom kan behålla musklerna. Det får dock inte innehålla särskillt mycket energi eller proteiner, då hon redan har överskottsenergi och rund mage. Höt är som sagt väldigt bra också.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 490
Senast: Irival
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 403
L
Foder & Strö Jag har en häst, en varmblodig travare:love:, som är mycket pigg och framåt. Vill gärna få väck en del av överskottsenergin ur honom...
Svar
7
· Visningar
1 038
Senast: lil-sis
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 975
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp