Kantig häst

Sv: Kantig häst

Ska tillägga att innan skadan fick hon endast 6 dl havre och 2 dl betfor/dag (+ mineraler och Tokosel som hon fortfarande får). Att jag har tagit bort det lilla borde väl inte göra sån stor skillnad att hon tappar muskler nu.
 
Sv: Kantig häst

ch791022 skrev:
Anledning till att din foderbok skriver att en tävlingshästen inte ska för mycket växttråd brukar vara att dom kan bir lite bukiga och liksom tunga i kroppen, och att om dom jobbar riktigt hårt orkar dom helt enkelt inte äta dom mängderna med hö som dom behöver för att täcka sina behov.

Det är så man upplever det, men jag ville ha lite mer än en känsla att gå på, så jag tog reda på mer exakt varför.
 
Sv: Kantig häst

Din häst börjar ju dessutom bli lite till åren, vilket gör att du är i en lite annan situation, den äldre hästen har ju ett lite annat foderbehov och även lite större svårighet att behålla muskelmassa. En längre vila på en lite äldre häst kan ju "ta" lite mer än på en unghäst, det är min erfarenhet i alla fall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 490
Senast: Irival
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 403
L
Foder & Strö Jag har en häst, en varmblodig travare:love:, som är mycket pigg och framåt. Vill gärna få väck en del av överskottsenergin ur honom...
Svar
7
· Visningar
1 038
Senast: lil-sis
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 975
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp