Kantareller

Havsluft

Trådstartare
Är den här tiden på året under ständig jakt efter kantareller när jag är ute och rider. Har med åren dragit några slutsatser om var de växer men vill gärna ha mer tips från kantarell-jägare!

Mina erfarenheter är att de växer relativt nära en myrstack, gärna där granskog möter gräs/björk, ibland i ett dike gärna med blåbärsris intill. De blir finare om de står där det är lite fuktigt.

Dela med er nu kantarellälskare!
 
Sv: Kantareller

Mitt bästa ställe att leta:
Det ska vara både mossa och gräs, i barrskog men aldrig utan en retsam björk i närheten så att de kamoufleras av gula löv...

Och dikeskanter, där finns det konstigt nog nästan alltid kantareller.
 
Sv: Kantareller

Kantareller (samt smultron och skogshallon) trivs på mafiskt berg, dvs mörkt berg. Den här typen av berg innehåller mycket näringsämnen och när det vittrar blir det tillgängligt för växterna. Jag har tom nästan karterat efter vart det fanns kantareller! :D jag och kollegan levde på kantareller när vi var ute i fält förra sommaren. Det är bra att ha många provpåsar med sig, inte bara för sten ;)

/Karlsson, berggrundsgeolog
 
Sv: Kantareller

Mitt på stigar också, inkilade mot någon ytligt belägen sten eller trädrot. Men det räknas väl nästan inte eftersom de snabbt brukar trampas sönder eller torka bort på sådana platser.

Mitt bästa tips är annars att hålla utkik i eller i närheten av surdrag.
 
Sv: Kantareller

Passade på att plockade idag på promenaden, och fick med mig en påse hem.

Mitt promenadsällskap låter hälsa att kantareller mest växer invid saftiga grästuvor, och ser man inga vid första anblicken så är det bäst att gå lite närmare, lukta ordentligt på grästuvan och sedan provsmaka gräset utifall att. ;)

Annars brukar det alltid vara på stigar och i vägkanter. Speciellt sådana stigar som inte är vanliga stråk för hundägare som är ute och går... :cautious:
 
Sv: Kantareller

De tidiga kantarellerna växer på stigar (dessa har jag plockat redan för en månad sedan). De senare hittar man i skogen, i mossa med ovan nämda kriterier :) (Dessa är det dags för att börja leta efter nu)
 
Sv: Kantareller

Jag bor i Mälardalen, och om förra året var helt vansinnigt (har fortfarande kanske 75st 150gr-påsar med förvällda gula i frysen), så är detta år hittills lika vansinnigt, men åt helt andra hållet. Förra helgen fanns det inte ens skräpsvamp i skogen. Hoppas att det nyliga regnet ändrar förutsättningarna något. Åtminstone grodlivet har fått sig en skjuts i markerna nu.

Och där jag plockar är i princip garanterat fritt från konkurrens,
så jag bryr mig inte om dessa majestätiska ekar.
 
Sv: Kantareller

Finns ingen logik ;-)

Jag har hittat i barrskog, bland gräs, bland mossa, i lövskog och blandskog och till och med i tallskog (torrt). Ser från år till år på var svampen trivs. I år är det torrt i Småland, hittar mest i blöta marker som jag inte gjort innan:)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 526
Senast: Ramona
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 516
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp