kanstrering av äldre hingst

vinkelina

Trådstartare
mina boxgrannar har köpt en avelshingst. tanken är att han skall funka som läromästare åt den 13 åriga dottern, han har tävlats ganska framgångsrikt i dressyr. de har för tillfället två egna hästar som skall säljas, då ingen av dem egentligen passar.

men nu funderar de på att kanstrera hingsten. dottern är nämligen lite tveksam då de är en hingst. dock är han världen snällaste.

jag menar dock att det är för sent att kanstrera om man vill bli av med hingsbetendet då han är 13 år gammal? rätt eller fel?

Sv: kanstrering av äldre hingst

Väldigt individuellt hur de blir, så det går inte att säga i förväg.
Som exempel har fått en väldigt snäll hingst kastrerade som fyraåring. Innan kastrationen var han inte ett dugg hingstig eller intresserad av damer. Efter fick stå i hingstbox något år innan det gick att ha honom bland andra hästar.
En annan kastrerades som ett åring var hingstig redan då och fortsatta hela livet ut att vara hingst.
Den tredje kastrerad som treåring och efter cirka en vecka totalt ointresserad av allt vad ston heter.

Det man mest ska tänka på är att ju äldre och mer välutvecklad en hingst är ju större är riskerna vid kastreringen. Så en så gammal hingst bör man ta till klinik och göra kastrationen liggande under narkos på för att minska riskerna.

Tycker att man ska undvika att kastrera äldre hingstar, samt att ev. beteende brukar kvarstå. Så fungerar hästen på ett bra vis som det är nu och snäll och lugn finns det ju ingen anledning att kastrera honom tycker jag.

Sedan tycker jag att de skulle ha tänkt på detta innan de gick och köpte hingsten, dottern måste ju ha varit invigd i köpet!?

Kicki :laugh:

Om dottern är tveksam enbart pga att han är hingst så är det inte en häst för henne. En häst behöver inte vara farlig för att den är hingst, och en vallack behöver inte vara snäll och beskedlig för att den inte är hingst. Om hon inte klarar av hingsten som han är så finns det inte några garantier för att han blir annorlunda efter en kastrering.
Jag vet en Lipizzaner hingst i Norge som blev kastrerad när han var äldre, ca 17 eller så tror jag. Han hade vart verksam i aveln i flera år och fått flera avkommor. De som köpte han valde att kastrera han och det fungerade faktiskt för dem. Han går nu som handikapp häst och är helt super.
Å andra sidan så köpte en vän till mig en vallack som var kastrerad vid ung ålder... och han var väldigt hingstig hela livet ut efter det.
Slutsatsen är att det är absolut inte några garantier för att han kommer att förändras efter en kastrering. Så om hon är osäker så är det kanske bättre att sälja han som hingst om han är godkänd för avel.

Alex

Sv: kastrering av äldre hingst

*KL*

Vi funderar på att kastrera vår shettishingst han är 12 år. Han är också världens snällaste och barnen kan rida ut med anda hästar, men kastrering gör vi i så fall pga våra tjejer vill komma ut och tävla och reglerna ställer till det eftersom de inte har fyllt 16 år. De är såpass duktiga att de vill kunna tävla och rida fram utan att ha ledare med sig.
Sen kan det vara skönt att han inte sätter föl till världen då han inte är avelsvärderad, och min granne skulle slippa att rätt som det är få små bruna föl om någon av parterna skulle rymma. (Ett av hennes ston är mkt rymningsbenägen trots massor med eltrådar mm)
Jag räknar inte med att hingstbeteendet ska försvinna. Invanda beteenden försvinner sällan.
Jag räknar med att ev kastrering kommer att gå bra, isåfall blir det i höst.

mina boxgrannar har köpt en avelshingst. tanken är att han skall funka som läromästare åt den 13 åriga dottern, han har tävlats ganska framgångsrikt i dressyr. de har för tillfället två egna hästar som skall säljas, då ingen av dem egentligen passar.

men nu funderar de på att kanstrera hingsten. dottern är nämligen lite tveksam då de är en hingst. dock är han världen snällaste.

jag menar dock att det är för sent att kanstrera om man vill bli av med hingsbetendet då han är 13 år gammal? rätt eller fel?

Har själv varit tvungen att kastrera mina 2 hingstar ( som 6 och 7 åringar) som är och varit tävlingshästar. Men det var endast för att de fysiskt inte kunde ha kvar sina "stenar". Den enas sten vred sig hela tiden och den andras kunde inte hålla upp de under lopp inte ens med suspensoar. De var helt fantastiska individer som hingstar, har 4 st till här hemma plus ston.

De vände helt dagen efter, de blev kastrerade, innan kunde morsa på andra hästar, men då var det som ingeting. Det gjordes stående. Men viktigt är att när det görs stående är att vet kollar de kanaler som de har, inte ställer till problem. Så att hela tarmpkt ramlar ut. Inte nice.

Kastrerade min 2 åring pga av att den vred sig lite när han skulle dra upp dem, men där var kanalen ganska står sas så honom fick vi söva.

Tycker det är synd att kastrera en hingst som är go och snäll samt inga problem med hanteringen.

Blir tokig på dessa förutfattade meningar folk kan ha.

Har själv kastrerarat flera vuxna hingstar, den äldsta var 9 år. Lägger mig inte i
om den här skall kastreras eller inte men en sak måste man ha klart för sig när
man bestämmer sig för att skära. Det blir inte samma häst igen när dom är såpass gamla. Det kan bli "bättre" men det kan också bli sämre. Ibland så tappar hästen sin identitet och blir feg. Det kan ta 1-2 år innan det rättar till
sig. Som sagt, man köper en och får en annan, risken finns att hästen blir fet,
feg och att det kommer fram olika krämpor som testosteronet har döljt.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 610
Senast: akleja
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 583
Senast: Intejag
·
  • Låst
Tjatter När Angel - en vampyr som fått tillbaka sin själ - lämnar sin stora kärlek Buffy i Sunnydale och kommer till LA träffar han halvdemonen...
70 71 72
Svar
1 422
· Visningar
56 053
Senast: Mirtai
·
Hästvård Kompisens ena häst, 25 årigt sto (okänd ras men ngn kallblodig sak, mycket man och svans och kraftig), behöver gå upp i vikt. Ägaren...
Svar
6
· Visningar
2 802
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka