Känslig i ryggen

Sv: Känslig i ryggen

jag tycker också du kan prova att skritta henne. Lagom branta och långa backar i skritt brukar också hjälpa att bygga framförallt ryggmuskler. Att tömköra är också superbra om du känner att du inte vill sitta på henne, eftersom hon är ganska så omusklad. Det ska jag själv börja göra med mitt sto snart, som haft "vila" i ca 6 månader eftersom hon har vart hödräktig och nu går med föl vid sidan. Det går fort när dom väl börjar tappa muskler. Lycka till!

Tack, för svaren. :)
Tror nog jag ska testa o skritta henne några gånger i veckan.
Och sen ta med henne när jag rider min andra, har gjort så i ett par dagar nu.
och då gått o lite små backar osv, har gått väldigt bra.
hon trampar jätte fint under sig, och verkar nöjd att få komma ut.
ömheten är helt borta nu. :D

hon visar inget, har fått haft täcke på sig ett par nätter nu och de har ju hjälp massor..

Håller med det som Totola.

Om hästen fryser på sommaren (undantag om det är kyligt regn under en lång tid) så är det oftast någonting det beror på.
Det är ingen som helst kritik mot dig Ts iom att du faktiskt har haft hästen så pass kort tid att det knappast är något som du har påverkat.

Men om hästen ex har gått med dålig sadel ett tag så är det stor risk att ryggen blir öm när det kommer kyla på.
Samma sak om den gått med täcke i onödan. Det kan ju finnas ännu fler anlednignar som gör att hästen blir ryggöm.

Det är väldigtväldigt få hästar som ÄR frusna i sig själva under sommarhalvåret utan då är det som sagt nästan alltid något som är fel på hästen.

Håller med det som Totola.

Om hästen fryser på sommaren (undantag om det är kyligt regn under en lång tid) så är det oftast någonting det beror på.
Det är ingen som helst kritik mot dig Ts iom att du faktiskt har haft hästen så pass kort tid att det knappast är något som du har påverkat.

Men om hästen ex har gått med dålig sadel ett tag så är det stor risk att ryggen blir öm när det kommer kyla på.
Samma sak om den gått med täcke i onödan. Det kan ju finnas ännu fler anlednignar som gör att hästen blir ryggöm.

Det är väldigtväldigt få hästar som ÄR frusna i sig själva under sommarhalvåret utan då är det som sagt nästan alltid något som är fel på hästen.

som jag sagt tidigare, har vetrinären varit ute.
och kollat hästen, o även hon sa att hästen är frusen och ska ha täcke vid regn!
och jag lyssna på en utbildad vetrinär, ingen annan.
och jag frågade om hur sadeln låg, och de var inget som beroede på den.
men får svar nästa vecka, då hon ska komma ut igen ifall något annat är fel.
som kan ha gjort att hon blivigt så pass öm i ryggen, men eftersom det kom över en natt så är det troligt att de var regnets fel.
då hon är "omusklad"!! hon har knappt inga muskler o dålig i hullet, står i papprena jag fick av vetrinären!

fast ditt resonomang funkar inte helt heller ;)

som ex. mitt halvblod är inte "frusen" men han är känslig och det trots att han går i flock (där våra övriga inte har den känsligeten) med fri tillgång på silage och halm vintertid (och en riktig ligghall) ordentligt bete sommartid, han blir spänd i muskelaturen utan täcke vid kalla eller ihållande regn även sommartid. vid snöstorm så fryser han och behöver ordentligt täcke för att inte få spänningar (tom. som unghäst). har haft honom sedan han va föl, nu är han 10 år och känsligheten har alltid varit den samma. men det är ju oehört lätt att åtgärda om man ser till hästens bästa.

han har inga skador, inga spänningar (låter både veterinär och kiropraktorn gå över samtliga med jämna mellanrum) han är balanserad och mjuk både med och utan ryttare, ämnesomsättningen är det heller inget fel på.

alla är dom individer med olika behov :angel: och vissa ÄR faktiskt känsligare än andra utan att det för den sakens skull är något fel. så är det ju tom. med människor ;)

Sen när kollar veterinärer och kiropraktorer efter spänningar? ;)
Hursomhelst, jag menar att det har en orsak- något som är annorlunda för den frusna hästen jämfört med den icke-frusna. Sen om det är något "fel" eller ens något som skulle gå att åtgärda om man lyckas ta reda på orsaken, det är en annan femma.

kan bara säga att den häst som det talas om här är min o detta problem med ryggen dög upp öven en natt.
Har ridigt kontunerligt sedan januari så jag som äg som sköter den dagligen borde ju ha märkt att det skulle vart något fel.
men då jag blev orolig av att hon har ont i ryggen så blir det kliniken nästa vecka.
man får dock hoppas att det inte är något allvarligt.

Kan kanske ha varit foderomställningen "bara" om den precis hade åkt till fodervärd? Eller har jag missuppfattat något nu?
Att magen blir lite stressad av flytt - ämnesomsättningen sämre = lättare att frysa.

skulle inte din veterinär (och kiropraktor om du anlitat det) upptäcka spända muskler (spänningar) :confused:

tar jag mina hästar till veterinären för hälsokoll/bes eller till kiropraktorn för genomgång (vilket sker sådär en gång/år) så är det ju ganska självklart att ev. spänningar i hästens kropp upptäcks ;)

i mitt halvblods fall skulle det väl kunna bero på att han har mkt. fullblod i sig och inte sätter så mkt. päls. men det är ju inget "fel" i sig.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, det skulle dom inte.
Och med tanke på hur mycket de skulle behöva ta betalt för att göra så grundliga genomgångar att man t o m kollar efter muskelspänningar (som de flesta hästar har i olika grad) så skulle jag inte vilja det heller. Någon kiropraktor har jag iofs inte anlitat men muskler är ju inte deras område = jag tar inte för givet att man arbetar även utanför sitt område.

Som sagt- inte nödvändigtvis "fel", men orsak.
OM det däremot är så att hästen sätter lite päls av någon icke-genetisk anledning, ja då skulle det kunna vara ett fel. För mig är det i princip positivt om det är ett "fel" för då är det något som går att rätta till jämfört med t ex genetiska fel.

har hästen muskelspänningar som är av betydelse så nog sjutton märks det ;) dessutom ger det oftast en rad "följdproblem".

åtminstonde "vår" kiropraktor börjar alltid med att massera och känna efter över hela hästen innan något ev. ska manipuleras. så gör ju även den kiropraktor som beh. mig ;) så det tycker iaf. jag är logiskt.

rätt eller fel, defekt eller genetiskt defekt, ja det får stå för dig :angel:

rätt eller fel, defekt eller genetiskt defekt, ja det får stå för dig :angel:

Det jag skrivit eller framförallt har menat är att något skiljer en häst som är överdrivet frusen jämfört med en som inte är överdrivet frusen. Oavsett rätt/fel. Kan du neka till det alltså? :p

Enligt mig är alla muskelspänningar av betydelse, dock inte alltid någon "stor" betydelse som vi av prestationsskäl eller medicinska skäl vill få bort. Hur vet vi om hästen har spänningshuvudvärk eller hur den komplexa hästkroppen påverkas av varje liten muskel? Det vet inte jag, och jag skulle tycka det var modigt att påstå att man gör det! ;) Alla muskelspänningar påverkar blodcirkulationen mer eller mindre, därav att jag inte skulle begränsa mig till muskelspänningar "av betydelse" för en kiropraktor.

Men så länge man försöker hålla sin häst hälsosam så absolut, att den är frusen är inget jag ens skulle räkna med att kunna göra något åt, och inget man skulle älta i all oändlighet tills man kanske kanske hittat en orsak. Det är inte det jag vill komma fram till.
Det jag vill komma fram till att ibland går det att hitta en lösning som gör hästen icke-frusen vilket förmodligen är trevligare för hästen och billigare i foder- och täckesväg för plånboken i längden.
Innan man har hittat orsaken tycker jag inte det går att säga - den finns inte, det är genetiskt - även om det givetvis kan vara så också, och inte nödvändigtvis något "fel".

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 516
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 806
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 004
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit