Känslig i ryggen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare CrazyGirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 647
C

CrazyGirl

Har en häst som nyligen jag tagit på foder.
Har henne nu på prov en månad, och under tiden nu håller hon på och ska besiktas av vetrinär.
har haft en vetrinär ute, och de visa sig att hon inte kunde göra ett riktigt hältutredningsprov på bakbenen pga av att hon va sulöm (oskodd bak).
hon ska normalt ha skor, men när jag fick henne va hon oskodd.

och sen öm i ryggen, vid vetrinärbesiktningen.
dock var hon inte de, när jag fick hem henne.
utan reagerade inte när man borsta eller trök på ryggen.
där i mot kom de två dagars regn, ihållande regn.
och hon gick utan täcke.
när jag kommer igår, regna de båda min hästar åkte in.
och fick dubbla fleccetäcken på sig.
och sen fick jag byta vart efter.
nu går hon med täcke på sig, tjockt fodrat regn + flecce.
kan ryggömheten komma av regnet, tror ni eller ska jag va riktigt vaken nu med att det kan va något annat?
Vetrinären ska komma tillbaka igen, så fort hon fått skor o blivigt bra i ryggen (om hon blir bra i ryggen).
har aldrig sett henne springa i hagen, eller något sånt.
så hon har nog inte gått omkull, eller likanade.
känner mig orolig, har inte haft hästen så länge, en vecka. :/
ägaren är orolig o allt, visste att hon va frusen av sig.
men inte att hon fick ont i ryggen av regn osv, de visste inte ägaren heller.
Tacksam för råd o tips, vad ska jag tänka på?
I vilka väder, m.m ska hon gå täckt.
vilka täcken osv, nu är det ca 20 grader varmt idag och sol.
Då kan hon väl få gå utan?

Tack på för hand

Sv: Känslig i ryggen

Många hästar blir ryggömma vid regn.
Men o ha täcke på en häst när det är 20 grader är vansinne

Se till o få hästen skodd snarast o sen ta ut veterinären igen o be denne kolla ryggen lite extra

Min kompis halvblodskille får också snabbt ont i ryggen när han står ute men det beror på att det regnar mycket och att det blir lite kyligare.

Om den inte haft ont innan, var det nog regnet.
Har flera stycken som blir ömma vid regn och kyla och måste därför täckas vid regn, även om det är sommar.

Sedan är det klart att om det finns underliggande problem kan dom ju komma fram nu, men oftast går ju ryggproblem att lösa.
Ha en bra sadel är väl det främsta.
Täcka vid behov.
Stretcha.
Rida i RÄTT form.
Ryggproblem kan ju också komma av hälta, dom avlastar det onda och blir spända.
En bra kotknackare kan fixa det mesta.

Jag hade en gång en häst som hade fruktansvärt ont i ryggen. Hon la sig nästan ner i gången när man selade...:(
Hon hade som 2-åring stått hos en tjej och då hade hon slagit som en idiot varje gång dom körde (hade väl ont???) så till sist blev hon arg och slängde på en sadel och RED massor galopp-intervaller i djupsand i en backe! (på en 2-åring, ej uppsutten!!!:eek:)
Hon var ganska förstörd. Vi jobbade med henne i ca. 1 år och hon blev ca. 110% bättre! Så det går att göra MYCKET vid rygg ont, men sen beror det ju på vad man orkar, skulle nog själv inte köpa en sådan häst, det är för mycket jobb, men det GÅR!
Märren startade dock aldrig då vi trodde att hon blivit för förstörd för att kunna gå sin kapacitet, hon hade nog kunnat springa in lite pengar, men ägarna tyckte det var bättre att hon fick gå till avel och det kanske var lika bra, med tanke på vad hon varit med om...:crazy:

beror väl på hur länge efter att det hade regnat som veterinären kollade på henne oxå, visst finns många hästar som blir öma i ryggen av regn spec vid korset. Men hur känns jon annars i ryggmusklerna är de hårda och spända eller mjuka och avslappnade ?? Hon kan ju vara spänd i ryggen annars

är hästen så öm i bakhovarna så är det troligt att även det bidragit till spänd/öm rygg, i kombination med ihållande/kalla regn och hästen är känslig så blir det troligen riktigt ömt.

Svarar på dom flesta saker här.
I stället för o skriva till var och än.

I måndags, öste det ner regn o det var väldigt kallt.
Då gick hon utan täcke, dagen efter i tisdags kom vetrinären ut.
Och då va hon väldigt blöt, stod o skakade! Pga av att hon frös.
Slängde naturligtvis på täcken direkt.
Och de regna även i tisdag då vetrinären va ute, o var kallt ute.
I går och idag, har det varit sol och över 20 grader varmt.
Igår hon fick hon skor bak, hovis kom ut akut o slog på ett par.
Hon visa lite ömhet igår, men abolsut inte lika mycket.
Stor förändring på så himla kort tid, idag visa hon först inget.
Sen visa hon lite grann, o sen visa hon inget igen.
Gick promenad med henne, hon trampa under sig på ett bättre sätt idag än hon gjort annars.
Nu trampar hon under sig, och man ser verkligen hur hon arbetar bra.
Utan ryttare!

Funderar på att ev ta ut en massör, men vetrinären ska komma tillbaka nästa vecka igen.
och då får vi se vad hon säger då, om hon kan göra en utredning på bakbenen o ryggen.
hon är ju omusklad, och har inte mycket muskler.
börjar gå promenader med henne nu, samt ger henne kraftfoder.
plus att hon går på kraftigt bete, så hoppas på att få henne att gå upp i vikt.
och även sen lägga på sig musklerna :)
sadeln, ska ligga bra.
men ska nog kolla upp de också.
men hon har haft den en tid, o den har inte visa något innan.
vet inte riktigt hur man stretjar :/
vill lära mig.

har hästen ändrat sig i kropp och massa så kan det vara så att sadlen inte längre passar

har hästen blivit riktigt kall/spänd samt varit så ömfotad så kan hon ha spänt sig såpass att det tar ett tag innan "muskelvärken" släpper om det nu beror på det

du kan ju massera hennes muskler med lite arnika, det stimmulerar ju cirkulationen och känns oftast skönt/avslappnande för pållen ;)

har hästen ändrat sig i kropp och massa så kan det vara så att sadlen inte längre passar

har hästen blivit riktigt kall/spänd samt varit så ömfotad så kan hon ha spänt sig såpass att det tar ett tag innan "muskelvärken" släpper om det nu beror på det

du kan ju massera hennes muskler med lite arnika, det stimmulerar ju cirkulationen och känns oftast skönt/avslappnande för pållen ;)

Hon har inte ändrat sig i kroppen, ännu.
Men senare kan ju sadeln bli för liten.
Men ska nog ta ut en sadelutprovare igen till min andra.
Tänkte passa på då, att ta henne på samma gång.
Och se, om dom har en passande sadel.
Vet att griffin sadeln ifrån hööks, har passat alla mina varmblod tidigare.
Men vet inte om denna dam, kan ha en sån.
Men har haft tidigare, och dom två har den passat på.
Men har ingen sån för tillfället, men kanske vore värt o kolla efter en sån. Måste finna någon som är duktig, som kan plocka med sig olika sadlar också.

Ah, hon har ju gått barfota en längre tid.
Och så, så de är klart det kan ta lite tid.
Men hon får vila, ett tag nu. :)
Märks ju att hon är redan bättre, men inte fullt ut ännu.

ingen som vet någon bra sadelutprovare eller bra sadlar som passar..
kan se om jag hittar bilder på hästen, har inte så mycket ännu.
men har tagit nya måste bara få in dom i datorn.

Här finns det bilder, som är tagna idag att se på..
Bilder på hästen, som jag pratar om.
Så här ser hon ut idag.
En del bilder, är ifrån ägaren dessutom i den mappen.

http://www.pixbox.se/pic_show_id21840912.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id21972026.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id219720.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id21971926.html

kanske inte finns något intresse o se hästen, men här ser man hullet, ryggen osv. Man ser ju inte att hon är öm.
men jag medflera säger att hon är för omusklad.
även vetrinären.

Det är svårt att utifrån en bild avgöra något om hästens ryggstatus. Fast ibland kan kan man :eek: till 99% sannolikhet konstatera att något är fel om den ser helt knas ut. Så illa tycker jag inte det ser ut från dina bilder.

Men - jag är sån som tror att hästar inte är särskilt frusna av sig om kroppen är i balans och de har tillräckligt med käk. Så även om det inte är ryggen i sig så är -något- fel. Dock inte nödvändigtvis någon sjukdom/hälta eller större fel utan kanske lite för mycket spänningar, lite taskig ämnesomsättning etc.
Vad jag grundar det på är att jag haft häst(ar) som frusit vid regn och kyla men som plötsligt ett år när de kännts mer i balans och mjuka i kroppen och fått ordentligt med käk inte frusit alls, ens vid snöstorm. Då är det liksom samma häst vi pratar om, och då funkar inte argumentet "vissa hästar ÄR så". Något beror det ju på, hästar ska inte frysa av lite regn normalt sett, ffa om det går andra hästar i samma hage som inte fryser.

Det är svårt att utifrån en bild avgöra något om hästens ryggstatus. Fast ibland kan kan man :eek: till 99% sannolikhet konstatera att något är fel om den ser helt knas ut. Så illa tycker jag inte det ser ut från dina bilder.

Men - jag är sån som tror att hästar inte är särskilt frusna av sig om kroppen är i balans och de har tillräckligt med käk. Så även om det inte är ryggen i sig så är -något- fel. Dock inte nödvändigtvis någon sjukdom/hälta eller större fel utan kanske lite för mycket spänningar, lite taskig ämnesomsättning etc.
Vad jag grundar det på är att jag haft häst(ar) som frusit vid regn och kyla men som plötsligt ett år när de kännts mer i balans och mjuka i kroppen och fått ordentligt med käk inte frusit alls, ens vid snöstorm. Då är det liksom samma häst vi pratar om, och då funkar inte argumentet "vissa hästar ÄR så". Något beror det ju på, hästar ska inte frysa av lite regn normalt sett, ffa om det går andra hästar i samma hage som inte fryser.

Ingen kan påstå att hon inte får tillräkligt med mat, för det finns massor mat i hagen.
Plus att hon får rätt mycket kraft foder varje dag.
Och rör sig lite lätt varje dag, inte i ridning utan promenader.
Och enligt vetrinären som va ute, så var hon frusen av sig.
Och enligt ägaren också.
Och litar på vetrinären till 100%..
Hon sa att lite mer muskler, och hull skulle inte skada så skulle hon inte va lika känsliga sen.
men hon var frusen av sig, de syntes långa vägar!
och tillräkligt med mat har hästarna.
vi har bara tre hästar, och massor bete!

fast ditt resonomang funkar inte helt heller ;)

som ex. mitt halvblod är inte "frusen" men han är känslig och det trots att han går i flock (där våra övriga inte har den känsligeten) med fri tillgång på silage och halm vintertid (och en riktig ligghall) ordentligt bete sommartid, han blir spänd i muskelaturen utan täcke vid kalla eller ihållande regn även sommartid. vid snöstorm så fryser han och behöver ordentligt täcke för att inte få spänningar (tom. som unghäst). har haft honom sedan han va föl, nu är han 10 år och känsligheten har alltid varit den samma. men det är ju oehört lätt att åtgärda om man ser till hästens bästa.

han har inga skador, inga spänningar (låter både veterinär och kiropraktorn gå över samtliga med jämna mellanrum) han är balanserad och mjuk både med och utan ryttare, ämnesomsättningen är det heller inget fel på.

alla är dom individer med olika behov :angel: och vissa ÄR faktiskt känsligare än andra utan att det för den sakens skull är något fel. så är det ju tom. med människor ;)

Alltså jag vet inte så mycket om den här hästen jag har.
Jag har bara haft henne i 10 dagar typ.
Och har märkt att hon är frusen av sig, när regnet kom.
Och vetrinären va ute och sa att hon ska gå täckt, och att hon va inte för mager, utan skrev normal i hullet.
fast behöver lägga på sig muskler, så allt finns på papper.

men blev smått sur, för ingen här inne vet ju hur mycket mat mina hästar får.
båda går på kraftigt bete, och får kraftfoder varje dag.
blir borstade varje dag, för o få bästa vård o allt, kratsade hovar varje dag.
före o efter ridning osv, är jätte rädd om mina hästar.
då jag faktiskt haft en som för ett halvår sen avlivades.pga av skada, men nu väntar jag o ser vad vetrinären säger nästa gång hon kommer ut.
tack ändå, för att man fått prata av sig lite.
o hört vad andra tycker.

Hästen är i gott hull, så mat får den, det ser man. Dock är den omusklad, det kommer när den är igång sen. Är hästen ryggöm även när det är sol o varmt? Många hästar blir ömma i ryggmusklerna när de blir blöta o kalla, då finns det bara en sak o göra, täcka dom. Men är hästen öm även när det inte regnar, då får man börja dra öronen åt sig, det har då inget med dålig utfodring att göra, utan något annat som är galet

jo, men vissa ÄR ju känsligare än andra oavsett hur mkt. mat dom får osv. ;) inte är dom misskötta för det så länge just den individens behov tillgodoses :)

säkert kan det även spela in att hästen är "ömfotad" har gjort några försök att låta min "känsliga herre" (som är ganska plattfot)vara utan skor vid några tillfällen då han haft "sommarlov" (hovis rekomenderade att försöka) men på honom har även det bidragit till spänningar och har således inte fungerat.

har du inte haft pållen längre så kan du ju inte heller veta HUR känslig hon är än ;)

jo, men vissa ÄR ju känsligare än andra oavsett hur mkt. mat dom får osv. ;) inte är dom misskötta för det så länge just den individens behov tillgodoses :)

säkert kan det även spela in att hästen är "ömfotad" har gjort några försök att låta min "känsliga herre" (som är ganska plattfot)vara utan skor vid några tillfällen då han haft "sommarlov" (hovis rekomenderade att försöka) men på honom har även det bidragit till spänningar och har således inte fungerat.

har du inte haft pållen längre så kan du ju inte heller veta HUR känslig hon är än ;)

Ok.
Precis, pratade lite med ägaren som ägt denna häst innan hon som ägaren den idag.
då hon skrivigt till mig på internet, o fått kontakt med mig.
på något sätt.
och hon berätta ju om hästen osv, o sa att hon visst kan gå oskodd.
då fick jag förklara, att vetrinären varit ute och rekomendera skor.
och sagt att jag inte varken får rida eller gå promenader med henne förens skor sitter på bak.
och nu har hon går, och jag ser ju skillnaden i steget direkt.
hon gick tio gånger bättre, fick bättre steg o trampade under sig o börja arbeta med ryggen jätte fiint.
hon fick verkligen annorlunda steg, längtar tills jag får sitta upp o känna hur hon är o rida nu.
men tar de lugnt, eftersom hon visa ömhet i ryggen ännu.
men de är på god väg, att va helt bra :)

mina hästar har ju gott om mat, plus kraftfodret dom får.
man ser ju att dom gått upp i vikt lite grann.
så ponnyn, får jag ju verkligen hålla igång för o inte få han för rund.
men han skadar inte o va lite, rund.
för han har så lätt att gå ner i vikt osv, och är ju lite äldre nu med.
även om man inte kan tro de om han. :)
men hoppas på det bästa nu då, att hon snart går att rida igen.
eller longskera,tömköra osv.
fundera på att ge mig på o tömköra henne. :) eller ska ta hjälp av en kompis.
tömlongskera kanske är bra i skritt, korta stunder.

Funderade på en sak, eftersom hon är lite dåligt musklad osv.
Kan jag rida henne ändå, i skritt bara.
Eller kanske e jag för tung ?
Väger runt 75-76 kg.
Och är inte så lång! :/ Hm..
Kan jag va för tung för henne nu i början?
Ska jag hitta en mindre ryttare så länge, eller låta musklerna kommer mer först innan jag rider. :S tacksam för svar.

pröva att skritta hästen lång och låg, det borde hon klara bra om ömmheten försvinner. så väldigt tung är du ju inte ;)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 765
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 852
Senast: Edla
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 921
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 136
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Dressyrsnack nummer 18