Känslan av att något är fel..

L

Lilija

Får ni den i bland? Har den stämt?

Jag har iallfall den känslan just nu efter dagens ridpass på valacken. Han är ett 14-årigt hbl/fbl. Mycket trevlig och framåt att rida. Tycket att det mesta är skoj och har alltid öronen framåt. Har ägt honom i 4 år.

Nu på senare tid har jag haft en känsla av att något inte stämmer. Kan inte ge något konkret exempel men har bara en klump i magen av att det är något som inte står rätt till.

För 2 år sedan blev hästen skrämd under jakt och sprang igenom ett elstängsel. Han vänstra bakknä skars upp ordentligt och han fick stå i helsingborg i över två veckor.
Idag har det läkt fint det enda är att han har en stor svullnad kvar precis på bakknäet där han skars upp. Storleken är underfär som en halv golfboll.
Hade massören ute för någon månad sen sist och hon gav lite tips på hur jag kunde massera för att försöka få bort den men än så länge har det inte hjälpt. Den har ju suttit ganska länge.. ( hon gav en bra liknelse, " det känns ungeför som om vi ska springa med en nöt i knävecket, det gör nog inte ont men det kanske stör"). Funderar nu på att ta ut en veterinär som arbetar med laser. Ska tydligen gå på djupet och även kunna reparera liknande skador. Någon som har erfarenhet kring det?

För några veckor sedan tyckte jag att verkade lite skum när jag lyfte hans vänstra framben. Han drog sig lite bakåt för att jag skulle tappa hans ben. Precis om om han inte ville stödja på höger fram. Det varade under ett par dagar. Det har iallafall försvunnit helt nu som tur är men jag vet inte., Det är endå något som förbryllar mig.

Och det sista då var att idag när jag red snubblade han till ett par gånger på plan grusväg. Snubblade inte kraftigt men endå så att man reagerade. Och detta är en häst som är otroligt rädd om sina fötter. Har nästan aldrig snubblat under alla åren jag haft honom... Självklart blev jag orolig direkt.

Som ni märker har jag bara pladdrat nu om honom och hur han varit senaste tiden. Ska tillägga också att han är hur pigg och glad som helst. Märker ingen skillnad på ridningen. Men det jag undrar är om det är någon som ser ett mönster eller har några spekulationer? Vet kommer ut om 3 veckor och vaccinerar, ska be henne kolla igenom honom då också och se om hon hittar något.

Tack för du tog dig tid och läste mitt inlägg!

Sv: Känslan av att något är fel..

Min grundtanke numera är att känns något fel, så är något fel. Tror inte att man ska försöka att argumentera bort sin magkänsla.
Sist jag fick en känsla att ngt var fel slutade det med att hästen omgående fick tas bort. Det enda han visade var lite oro vid uppsittning, och en dag sänkte han sig en bit när jag skulle sitta upp. Hästens ägare och jag tog det på allvar och ställde av hästen direkt. Visade sig sen att han var obotligt sjuk och fick vandra vidare till himlen. Kändes så bra att inte ha viftat bort hästens signaler utan tagit honom på allvar.

Av det du beskriver skulle jag bli fundersam, och iaf ringt och rådgjort med veterinär. Kanske är det ingenting, kanske har du upptäckt något som kommer bli värre om du inte kollar det, man kan ju aldrig veta helt, tyvärr :crazy:

Följ din känsla tycker jag, du känner din häst bäst.

Jag tycker också att du ska kolla upp det när du känner såhär. Dels för din hästs skull naturligtvis, men också för din egen. Du kommer troligtvis inte kunna släppa det här och njuta av din häst före du kollat upp det, utan alltid ha som ett litet magknip varje gång han snubblar till.

Jag tycker det är en bra rutin att kolla sin häst en gång/året trots att man inte känner av några problem. En vanlig "besiktning" alltså, men helhetsbedömning, böjprov, böjt spår m.m. Ser man något litet då, så kan man ta det på ett tidigt stadie och slippa massa andra bekymmer.

Tack för era svar! Jag kan inte vänta nu längre så jag ringer vet. i morgon. Lika bra att få det gjort och slippa magknipet.

Magkänslan är ofta den rätta. Det är den som räddat mig många ggr, men det har även hänt att jag försökt "få bort den", vilket jag senare ångrat då det visat sig att magkänslan ändå hade rätt.

Vad bra att du ringer vet. imorgon! :) Och lycka till, hoppas det inte är någon fara med din häst.

Magkänslan är ofta den rätta. Det är den som räddat mig många ggr, men det har även hänt att jag försökt "få bort den", vilket jag senare ångrat då det visat sig att magkänslan ändå hade rätt.
QUOTE]

Jag kan bara hålla med. Alla gånger något har varit fel på min häst så har jag känt det på mig och ngr ggr har jag försökt ignorerar min egen känsla pga av olika anledningar. Magkänslan har alltid visat sig ha rätt.

Lycka till ! Hoppas pållen snart är bra igen.

Jag har en gång gjort misstaget att inte lita på min första instinkt. Honey var bråkig och ovillig att gå framåt ett par dagar, och jag tänkte att hon kanske är öm eller något. Sen gick hon dock bra dagen efter, så jag trängde undan tanken. Visade sig att hon hade punkttryck ring manken och att bäckenet vridit sig lite. Nu behandlad av ET och är helt ok, men f.o.m. nu kommer jag aldrig att misstro magkänslan!
Man känner om något är fel, och även om det i början bara är en liten sak så kan det bli en större medan man försöker ignorera känslan. Lita på magkänslan - man känner sin häst och känns nåt galet så stämmer det ofta!

alla gånger jag kännt att nåt känns fel har det varit fel.

Hoppas det löste sig, jag har slutat misstro mig själv som jag gjorde innan. Kommer alltid ha skuldkänslor för att jag ridit runt på en halt häst bara för att jag trodde jag va sjåpig som tyckte det kändes illa på nåt sätt. Nu åker mina till klinik så fort jag bara tänker tanken att nåt stämmer inte, och alla gångerna har det varit nåt!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
27 930
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 003
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 899
Senast: Lipperta
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 380
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar