Kanske heltokig...

M

mira

har ett halvblodsto, som jag tänker ev betäcka till våren, men nu är det så att jag vill ha en liten häst, eller helst d-ponny, kan man betäcka ett halvblod med en ponny hingst,:confused: eller är man helt knäpp då. vet att det absolut inte är säkert att det blir en ponny. men är det dumt att betäcka ett halvblod md relativt bra stam med en ex new forest(bara ett ex) kanske lite oklart, men vill bara få lite perspektiv och synpunkter

Sv: Kanske heltokig...

det finns äldre trådar i ungefär samma ämne, bläddra en bit bakåt eller sök litegrann så hittar du nog.
Jag skrev "halvblodssto" och "ponnyhingst" i sökfältet och hittade flera trådar, t.ex

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=881062
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=802509
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=529817
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=886817
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=925099

sök gärna mer själv för det fanns betydligt fler!

Senast ändrad:

Tackar.. verkar ju inte bara vara jag;),
En Welshhingst verkar ju vara ett bra alternativ

*lite trådkapning*

Men vad är oddsen för att en avkomma undan ett hbl-sto på ca. 1,70 och efter en ponnyhingst (b- eller mindre c-ponny) stannar under ponnymått...? Är det så, som vissa säger, att det är storleken på mamman som till största delen avgör avkommans storlek?

Betäcker man med b-ponny lär det ju bli en ponny. Det var ju väldigt poppis att betäcka welsh/halvblod eller russ/halvblod.

*lite trådkapning*

Men vad är oddsen för att en avkomma undan ett hbl-sto på ca. 1,70 och efter en ponnyhingst (b- eller mindre c-ponny) stannar under ponnymått...? Är det så, som vissa säger, att det är storleken på mamman som till största delen avgör avkommans storlek?
Jag hade inte ens tänkt tanken att försöka tillverka en ponny med en såpass stor förälder.
De avkommor jag har i min närhet är en bekants 159-sto + welshhingst 135 cm där resultatet blev att den kunde mätas in till 148,0 med lång väntan som treåring och har gjort treårstestet, men sen har den vuxit över ponnymåttet med flera cm...
Sen har jag själv en uppfödning med fullblodsmamma ca 160 (knappt, kanske...) och welsh sekt C-pappa (132 cm) som troligtvis kommer hamna någonstans runt maxad D-ponny i mkh, om den växer över eller inte återstår att se...
Betäcker man med b-ponny lär det ju bli en ponny. Det var ju väldigt poppis att betäcka welsh/halvblod eller russ/halvblod.
Varför så säker på det?
Hingsten jag använde var bara någon cm över B-ponnymått och stoet betydligt mindre än 170 och där är det verkligen på gränsen om avkomman kommer klara ponnymått eller inte.

Jag vill minnas min barndoms ridskola där större delen var russ/halvblod eller welsh/halvblod. Vet även ett gäng efter artist som är ponnys. Men nej garantier finns ju aldrig men det är väl det mest sannolika. Jag kan inte komma på någon som blivit över ponnymått när det varit b-ponnys inblandade. Jag sålde mina ponnys till en tjej som höll på med ridponnyavel och de korsade en del b-ponny/halvblod.

KL
Det viktigaste är inte hur höga föräldrarna är utan hur höga deras förfäder är!

Det kan vara en slump att stoet är 1,70 el så är hennes förfäder lika höga och i sådant fall skulle jag inte använda henne i ponnyaveln.

mitt halvblod är 160cm, men jág vill ha en liten, är inte hela världen att det skulle bli en liten stor häst, skillnaden är bara att det blir jag som får ta den istället för döttrarna så länge.;) men bäst vore ju om det blev en ponny

KL

Jag personligen tycker inte det är en jättebra ide om du verkligen vill ha en med nära ponnymått då det inte finns nån garanti för det, varför inte ta pengarna du kommer lägga och köpa en ett föl eller unghäst istället om storleken är viktig!?
Dock fattar jag att det är kul att ta ett föl från sin egna häst med det är verkligen inte anledning nog att avla på ett sto.

Det finns bara EN arabhingst i Sverige osm är godkänd för halvblodsavel och han heter Elcatero, är jättefin och har presterat bra, med bra exteriör etc. så om du absolut ska ta ett föl och korsa med mindre storlek häst så är han ett bättre val eftersom då avkomman blir godkänd iallafall, och om den visar sig att inte bli så liten som du ville kan du sälja den som 'vanligt' halvblod eftersom den då ju är det.

KL

Jag personligen tycker inte det är en jättebra ide om du verkligen vill ha en med nära ponnymått då det inte finns nån garanti för det, varför inte ta pengarna du kommer lägga och köpa en ett föl eller unghäst istället om storleken är viktig!?
Dock fattar jag att det är kul att ta ett föl från sin egna häst med det är verkligen inte anledning nog att avla på ett sto.

Det finns bara EN arabhingst i Sverige osm är godkänd för halvblodsavel och han heter Elcatero, är jättefin och har presterat bra, med bra exteriör etc. så om du absolut ska ta ett föl och korsa med mindre storlek häst så är han ett bättre val eftersom då avkomman blir godkänd iallafall, och om den visar sig att inte bli så liten som du ville kan du sälja den som 'vanligt' halvblod eftersom den då ju är det.

Gillar inte riktigt tonen i det här inlägget... Jag ställde en enkel fråga - av ren nyfikenhet; om det öht var möjligt att en avkomma efter ett så pass stort sto skulle kunna få en ponnyavkomma. Jag nämner inget om att jag har planer på att betäcka henne med någon b-ponnyhingst och har NATURLIGTVIS inga planer på att "använda henne i ponnyaveln" (vilket hänvisar till ett annat inlägg). Jag kan garantera att det inte är någon som behöver läxa upp mig när det gäller avel, har troligen mer erfarenhet inom det området än de flesta här (både ponny och halvblod, dock inte i kombination). Och stoet i fråga är verkligen inget "busk-sto" som jag bara "måste" avla på för att hon är min och det är "kul", utan hon är ett resultat av medveten avel (hon är sista avkomman från mina föräldrars, numera avslutade, avelsverksamhet som de hållit på med sedan 70-talet), med en god exteriör och mycket goda gångarter. För övrigt har hon både stort och smått bakom sig, men själv är hon modell större.

Och jag bryr mig inte heller särskilt mycket om storleken på avkomman, kan dock säga att jag övervägt att betäcka henne med ridponnyhingst (men då modell större med mycket hbl/fbl-inslag) av den enkla anledningen att det var mycket krångel och kladd förra gången vi betäckte henne (visserligen mycket pga. seminstationens sjabbel) och det blev inget föl i slutändan (hon resorberade, men var dock konst. dräktig vid tillfället där gränsen gick för betalning). Det blev i alla fall en väldigt dyr historia utan lyckligt slut och funderade därför på billigare hingstalternativ för att "få igång" henne (hon har inte haft föl tidigare så vet kan ju inte säkert veta att hon verkligen kan bära fram ett) och sedan använda lite dyrare hbl-hingstar när jag åtminstone var säker på att allt funkar som det ska. Sneglade därför på några ridponnyhingstar (fullt medveten om att det inte skulle bli någon ponny, men kanske en trevlig individ med bra gångarter för det). Men insåg ganska snabbt att de (få) hingstar jag var intresserad av kostade nästan lika mycket att använda som hbl, så där föll ju den idén. Och ren arab är fullkomligt uteslutet pga. gångarterna.

Ville bara dra hela historien eftersom vissa här inne tydligen har en förmåga att dra snabba (och stensäkra) slutsatser utifrån sin egen fantasi...

Men svaret på min fråga, som jag fått av andra, är alltså att möjligheten att ett så stort sto kan få en avkomma i ponnystorlek - oavsett hur liten hingsten än är, är alltså ungefär noll? Tackar för det, då vet jag hur det ligger till med den saken.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 623
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 585
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka